Schrijf je nu in voor de workshop 'Verbind verschillende generaties op de werkvloer' Meer informatie & inschrijven.

Thought leader: Hoe word je het eigenlijk?

31 mei 2022

Het zijn van een thought leader in je branche kan zowel levens veranderend als bedrijf veranderend zijn. Maar één ding is zeker: om een thought leader te worden, moeten jouw ideeën gehoord worden. Zodra een van je ideeën door een groot publiek wordt gehoord, is het een tweede keer een stuk gemakkelijker en een derde en vierde zelfs gemakkelijker dan dat.

king chess.jpg

Het probleem is natuurlijk het ontbreken van een duidelijke blauwdruk om een thought leader te worden. De weg naar succes is voor iedereen anders, waardoor het moeilijk is om een standaard route uit te stippelen voor iedereen. Hier volgen zes tips om je in de juiste richting te bewegen en je ideeën te laten horen de kakofonie van boodschappen, die mensen dagelijks op zich afgevuurd krijgen.

 

1. Zoek eerst uit welke niche je gaat aanpakken

Als het erop aankomt jezelf als thought leader online te promoten, is de slimste strategie om content te maken over een heel specifiek onderwerp. Dit zal het aantal mensen verminderen waarmee je moet concurreren. Als je begint, is het het beste als je niche vlijmscherp is. Een niche als 'marketing' zou bijvoorbeeld veel te breed zijn. Werk in plaats daarvan in een kleinere niche en domineer die niche.

Focus je dus in plaats daarvan bvb op 'Instagrammarketing voor eigenaren van kleine bedrijven'. Werk dan je weg omhoog naar grotere en grotere niches. Dit helpt je ook om je te specialiseren en echt te weten waar je het over hebt. Niets kan je reputatie en status van thought leader sneller vernietigen dan het fout te hebben en daar op aangesproken te worden.

 

2. Formuleer een vernieuwende perspectief en draag deze eenduidig uit

De keuze voor thought leadership is een positioneringsstrategie die moet kloppen met de corporate strategie en expertise van je organisatie. Formuleer dus een vernieuwende perspectief die past bij het DNA van je bedrijf. Het is dus vooral belangrijk dat het aansluit bij je product of dienst en waar je voor staat. Neem dus de tijd om goed na te denken waar je organisatie nu precies voor staat, wat je wil betekenen en bereiken. Ga dus terug naar de essentie en de waarde voor je klant. Dat is je bestaansrecht.  Alleen als het vernieuwende perspectief past bij het DNA van jouw bedrijf, zal je succes boeken.

Zorg vervolgens voor een duidelijk verhaal dat past bij het DNA van de organisatie: n verhaal dat gemakkelijk is om te onthouden n doorvertellen. Intern draagvlak is daarbij cruciaal. Mensen in de organisatie moeten de visie en het verhaal van de organisatie uitdragen. Het mag dus geen ‘dingetje’ van de afdeling communicatie of corporate branding zijn. Vertel daarbij altijd n verhaal, organisatie breed. Duidelijkheid, eenduidigheid en consistentie zijn belangrijke eigenschappen van een leider. Lukt dat niet, dan kun je er beter niet aan beginnen.

 

3. Speel in op relevante trends/ontwikkelingen en zoek een window of opportunity

Het in de gaten houden van trends in jouw branche vormt een van de meer betrouwbare kansen voor aspirant-en gevestigde thought leaders. Om dit tijdig te verzilveren, stelt je jouw Google-meldingen in om je op de hoogte te stellen wanneer voor jouw branche relevante zoekwoorden in het nieuws worden gepubliceerd. Als er iets baanbrekends gebeurt, publiceer dan je gedachten, zodat je het ijzer smeedt wanneer het heet is.

Wees daarbij kritisch. Kunnen we een relevant, vernieuwend perspectief bedenken die de concurrentie nog niet uitdraagt? Niet? Kijk dan naar andere maatschappelijke ontwikkelingen. Misschien kun je hierbij wel een window of opportunity vinden. De essentie zit ‘m in de vernieuwende kijk. Je moet jouw klanten gaan uitdagen met spannende inzichten die ze nog niet eerder gehoord hebben.

En wees daarbij niet bang om ook een tegengeluid te laten horen. De volgende keer dat je een populair onderwerp ziet waarop de gemeenschap op het platform van jouw keuze een duidelijke consensus heeft, moet je kritisch nadenken over het feit of je het eens bent met die consensus. Als je dat niet doet, schrijf dan over waarom je dat niet doet. De kans is groot dat je veel aandacht krijgt door tegen de stroom in te gaan.

 

4. Content content content

Een thought leader deelt ook niet alleen kennis en expertise, maar juist een vernieuwende visie. Niet alleen met cijfers, staatjes en feiten, maar een compleet verhaal met kop en staart. De unieke eigen kennis en vernieuwende visie moeten op een aantrekkelijke manier worden gepresenteerd aan (potentile) klanten en stakeholders. Bijvoorbeeld in de vorm van handige ‘tools’, waardevolle platforms, aansprekende presentaties en hapklare voorbeelden en klantverhalen. Bedenk goed wat dit voor jou kan zijn.

Makkelijke manieren van content creatie zijn dan bvb “how to” content. Want of je nu een consultant, een leraar Engels, een software-engineer of iets anders bent, we hebben allemaal vragen die steeds opnieuw aan ons worden gesteld. Neem deze vragen en creer content waarin je lezers of kijkers in stappen dor deze vragen heen loodst. De kans is groot dat als mensen om je heen deze vraag moeten beantwoorden, er duizenden anderen zijn die het ook nodig hebben.

Laat ook al je vroegere harde werk ook niet onopgemerkt blijven. Als je jaren geleden een blogpost schreef, blaas het dan nieuw leven in door deze her te gebruiken en opnieuw te delen via je (social) mediakanalen. Of gebruik het als een script om een YouTube-video te maken. Gebruik citaten uit Tweets, maak opvallende posts op Instagram en meer.

 

5. Bouw een netwerk op

Wanneer iemand volgers heeft die geloven in wat je zegt en jouw waarden, betekent dat ze meer dan bereid zijn om te delen wat je aanbiedt met iedereen die hen volgt. Zodra mensen weten dat je nauwkeurige, betrouwbare informatie verspreid, wordt het tijd om meer tijd te besteden aan het ontwikkelen van je persoonlijke merk. Ook moet je op zoek gaan naar de beïnvloeders in jouw branche, die geïnteresseerd zouden zijn in wat jij weet, op de sociale mediaplatforms waar jij jouw content aanbiedt. Zodra je een paar beïnvloeders hebt gevonden die jou kennen en vertrouwen, namen ze echt veel van het zware werk voor je over doordat zij hun grote achterban informeren over jouw expertise in de branche.

Treed ook op als facilitator in een netwerk van experts en opinieleiders, die kennis willen delen over jouw inzicht. Zo krijg je zelf niet alleen meer kennis en expertise, maar bouw je ook zinvolle relaties op die weer toegang kunnen bieden tot potentiële zakenrelaties. Hoe meer je bedrijf in staat is om te fungeren als klankbord en ijkpunt in gesprek met experts n kan laten zien hoe het perspectief is vertaald naar concrete oplossingen, hoe groter het effect. Stakeholders zullen jou willen spreken om je verfrissende inzichten, kennis en expertise.

 

6. Blijf ermee aan de gang

Het kost tijd om je eigen stem te vinden, maar wanneer je die eenmaal hebt gevonden, is het van belang om de inhoud rond die stem vorm te geven en waar je voor staat en wat je weet. Ontwikkel onderwerpen die nuttig advies geven, terwijl je jezelf positioneert als een betrouwbare bron voor accurate informatie. Het kost veel tijd om een archief met berichten op te bouwen en daarna moet je die minstens n keer per week updaten, je content op andere netwerken laten weergeven en volgers creëren.

Een thought leader willen zijn is hard werken. Blijf er dus constant mee aan de gang en blijf jezelf en je organisatie ontwikkelen. En als je gezien wordt als thought leader, word dan niet arrogant. Als je niet oppast, ben je het ook zomaar weer kwijt.


Bronnen: Forbes.com, inc.com, frankwatching.com, marketingtribune.nl
 

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.