De kracht van betekenis in werk - Vitaliteitsweek

27 sep 2024

Werken in de reisbranche gaat veel verder dan het organiseren van reizen alleen. Voor de meeste mensen die in deze sector werken, draait het om iets fundamentelers: het helpen van anderen om nieuwe ervaringen op te doen, culturen te ontdekken en herinneringen te maken. Dit diepere doel, deze betekenis of ‘purpose’, geeft je voldoening en een gevoel van betekenis in je werk. Maar wat betekent het om je purpose te vinden? En waarom is het zo belangrijk om verbonden te zijn met dit grotere doel?

vitaliteitsweekpurpose.jpg

Wat is purpose in werk?

Het woord ‘purpose’ wordt tegenwoordig veel gebruikt, maar kan voor sommigen wat vaag klinken. Toch is het eigenlijk heel simpel: purpose gaat over het vinden van betekenis in het werk dat je dagelijks doet. Aangezien je een groot deel van je leven aan werk besteedt, is het prettig als dat werk je het gevoel geeft dat wat je doet ertoe doet. Het idee dat je bijdraagt aan iets groters dan jezelf maakt het werk veel waardevoller.

Voor veel mensen betekent een duidelijke purpose dat ze met passie en toewijding werken, omdat ze geloven dat hun werk een positieve impact heeft op zowel henzelf als op anderen. In de reisbranche kan dit een sterke drijfveer zijn, omdat je altijd bezig bent met het vervullen van de dromen en wensen van anderen. Of het nu gaat om iemand die zijn allereerste internationale reis maakt, een dokter die voor een belangrijke vergadering naar het buitenland moet of een koppel dat hun droomhuwelijk plant—de impact van jouw werk is tastbaar en soms zelfs levensveranderend.

De waarde van het helpen van anderen

Jouw werk in de reisbranche is meer dan alleen het leveren van een dienst. Je legt verbindingen tussen mensen en culturen, bevordert empathie en draagt bij aan onvergetelijke ervaringen. Als het helpen van anderen jou voldoening geeft, helpt dat je om zelfs de moeilijke momenten te doorstaan. Dit besef dat je werk een positief effect heeft op anderen, maakt het de moeite waard.

Waarom purpose zo belangrijk is

De reisbranche kent zijn uitdagingen. Het is een dynamische branche die ontwikkelingen snel adopteert, maar ook onderhevig is aan natuurrampen, stakingen en dergelijke. Juist daarom is het vinden van je purpose belangrijk. Het werkt eigenlijk als een soort kompas die je, ook door zwaar weer, op de bestemming brengt.

Als je je purpose duidelijk hebt voor jezelf, ben je vaak veerkrachtiger en gemotiveerder omdat je niet simpelweg je dagelijkse taken uitvoert maar echt verbonden bent met de bredere impact van je werk. Zeg nu zelf; een taak uitvoeren waarvan je weet dat niemand erbij gebaad is, is toch veel minder interessant dan een taak die bijdraagt aan een levensveranderende ervaring?

Het geven van betekenis aan je werk motiveert je intrinsiek. Je bent sneller geneigd om problemen op te lossen, nieuwe kansen te zoeken en je werk naar een hoger niveau te tillen.

Het herontdekken van je purpose

Zoals in elk beroep, is er een risico dat de dagelijkse sleur of externe omstandigheden de betekenis uit je werk halen. De pandemie bijvoorbeeld heeft voor veel mensen in de sector grote onzekerheid gebracht waardoor ze hun purpose even uit het oog zijn verloren. Reizen werd ineens beperkt, en de waarde die veel reisprofessionals voelden door hun werk verdween tijdelijk. Het herontdekken van je purpose kan gelukkig heel verfrissend zijn omdat je opnieuw kunt verbinden met de redenen waarom je ooit voor deze sector koos.

Hoe vind je betekenis in je werk?

Misschien lees je dit en denk je: ‘Ja, dit herken ik’. Of misschien vraag je je af: ‘Wat is mijn purpose eigenlijk?’ Door de volgende vragen te beantwoorden, kun je de betekenis van je werk herontdekken:

  1. Wat was je motivatie: Wat trok je aan in de reisbranche? Voor veel medewerkers is het de mogelijkheid om anderen te helpen en hen unieke reiservaringen te bieden. Denk terug aan momenten in je carrière die je de meeste voldoening gaven. Was het dat gesprek met een tevreden klant na het boeken van hun droomvakantie? Of de technische oplossing die het voor reizigers nóg makkelijker maakte om online te boeken?
  1. Erken je impact: Besef dat jouw werk, hoe groot of klein het ook lijkt, invloed heeft op de ervaringen van anderen. Of het nu gaat om het plannen van een vakantie of het mogelijk maken van een onvergetelijke reiservaring achter de schermen, je maakt een verschil in het leven van mensen.
  1. Blijf verbonden met de reiziger: Eén van de beste manieren om purpose te ervaren, is door de verhalen van je klanten te horen. Hoe hebben zij hun reis beleefd? En hoe heb jij daarbij geholpen? Door deze feedback wordt de impact van je werk tastbaarder en voel je de betekenis ervan sterker.
  2. Zoek naar groei en ontwikkeling: Purpose groeit wanneer je jezelf blijft uitdagen en nieuwe dingen leert. Door te blijven groeien, ontdek je nieuwe aspecten van je werk die je motiveren en je betekenis geven.

 

Het vinden van betekenis in je werk—je purpose—heeft veel voordelen. Het maakt je gemotiveerder, veerkrachtiger en geeft je het gevoel dat wat je doet ertoe doet. Purpose geeft je elke dag weer nieuwe energie om bij te dragen aan iets groters dan jezelf. Onthoud dat jij, of je nu direct met klanten werkt of achter de schermen, een belangrijke rol speelt in het creëren van onvergetelijke momenten in het leven van anderen. Dat is de ware kracht van betekenis in je werk.

De Nationale Vitaliteitsweek 2024

Van 23 t/m 29 september 2024 staat Nederland in het teken van de tiende editie van de Nationale Vitaliteitsweek. We staan stil bij tien jaar groeiend bewustzijn over het belang van vitaliteit, zowel in ons dagelijks leven als op de werkvloer. Gedurende deze week publiceerden wij elke dag een blog die dieper ingaat op één van de thema’s die landelijk centraal staan.

Geschreven door:

947152_114753655399290_1101870463_n.jpg
Melissa Bruins
Marketing & Communicatie Manager
cta.png

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.