Schrijf je nu in voor de workshop 'Verbind verschillende generaties op de werkvloer' Meer informatie & inschrijven.

Verbeter je employee journey voor tevreden medewerkers

05 jul 2021

young people brainstorm 1100733722.jpg

Tijdens de coronacrisis heb je wellicht afscheid moeten nemen van een deel van je reismedewerkers. Hopelijk gaat het straks weer de goede kant op met de reiswereld, en kunnen jullie zelfs weer nieuwe mensen gaan aannemen. Om ervoor te zorgen dat je medewerkers zo lang mogelijk bij je blijven werken, is de employee experience een belangrijke factor. Oftewel: de optelsom van alle ervaringen van de medewerker tijdens zijn werk bij de organisatie. Dit gedurende de hele employee journey, van sollicitatie tot vertrek. We vertellen je wat de drie fases hiervan zijn, en geven tips om je medewerkers tevreden te houden.
 
De drie fases van een employee journey
Een goede employee journey zorgt voor meer omzet, minder verzuim en minder verloop. De eerste fase van de employee journey begint al voordat iemand in dienst is: tijdens het orinteren en solliciteren. De eerste indruk van de reisorganisatie speelt hierbij een grote rol. Vertel tijdens het sollicitatieproces onder andere eerlijk wat je de potentile medewerker te bieden hebt, en hoe jullie in het reisbedrijf met elkaar omgaan. De tweede fase start met de eerste werkdag: zorg voor een warm welkom en dat alles goed geregeld is voor hem of haar. Betrek nieuwe medewerkers bij de ontwikkelingen binnen de organisatie, en laat ze meedenken en een bijdrage leveren. In fase drie heeft de medewerker besloten het bedrijf te verlaten. Vraag hem of haar wat de ervaringen zijn geweest, zodat je achter eventuele verbeterpunten kunt komen. Zorg er altijd voor dat de medewerker met een goed gevoel de organisatie verlaat. Dat wil zeggen: dat hij of zij zich betrokken, verbonden en gewaardeerd heeft gevoeld. Dan blijft diegene een goede ambassadeur en wellicht een waardevolle relatie in de toekomst.
 
Waarom gaan medewerkers weg?
Er zijn verschillende redenen waarom reismedewerkers ontslag nemen. Dat kan zijn doordat ze elders een beter aanbod krijgen, ook wel de pullfactor genoemd. Maar er zijn ook pushfactoren: de medewerker heeft het niet meer naar zijn zin in het huidige werk. Bijvoorbeeld doordat het niet klikt in het team of er geen doorgroeimogelijkheden zijn en de werkzaamheden saai worden. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Doel is dus om je medewerkers gelukkig te krijgen en houden, want blije medewerkers zorgen ook voor blije klanten.
 
Tien tips om je medewerkers een zo goed mogelijke customer journey te bieden:
 
1. Zet de employee journey op de agenda van het bestuur. Dat is vast makkelijker gezegd dan gedaan, maar overtuig hen van het belang. Ze moeten erin geloven dat als ze investeren in de employee journey, ze daar uiteindelijk de vruchten van plukken.
2. Zorg ervoor dat het salaris en de arbeidsvoorwaarden van de medewerkers goed geregeld zijn, en dat de werkomgeving de benodigde faciliteiten biedt. Voorkom dat er ‘gedoe’ ontstaat, dat afleidt van het werk.
3. Stel de perceptie van de medewerker centraal. Wanneer de ervaringen zijn verwachtingen overtreft, zal de werkbeleving extra positief worden.
4. Laat je beloftes aan de medewerker als een rode draad door de employee journey lopen. En zorg ervoor dat je ze waar kunt maken.
5. Laat (potentile) medewerkers weten hoe ze op korte en/of lange termijn kunnen groeien. En dan hebben we het over de professionele n persoonlijke groei.
6. Geef als leidinggevende het goede voorbeeld: wees bereikbaar, neem de medewerker serieus en laat je waardering blijken. Geef ook regelmatig (positieve) feedback.
7. Wist je dat stress de belangrijkste veroorzaker is van ziekteverzuim? Dat moet je dus zien te voorkomen. Maak de werkdruk bespreekbaar, stimuleer mindfulness of yoga en zet gratis fruit neer. Sommige werkgevers vergoeden zelfs een sportabonnement.
8. Zorg ervoor dat de employee journey structureel op de agenda staat en meebeweegt met de ontwikkelingen. De behoeften van medewerkers kunnen namelijk continu veranderen.
9. Last but not least: Zet je medewerkers dik op nummer n. Daarna komt pas de klant. Het is namelijk de medewerker die de klant op n zet.

We hopen dat we je een flink eind op weg hebben geholpen met de employee journey. Gemotiveerde medewerkers leiden namelijk tot tevreden klanten.

Bronnen: 
www.hrpraktijk.nl
www.frankwatching.com
www.xperthr.nl

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.