Generatie Z: 6 praktische tips om ze te behouden

13 jan 2025

Generatie Z: de ‘digital natives’ en de eerste generatie die tegelijk is opgegroeid met de opkomst van smartphones en social media. Hun aandeel op de arbeidsmarkt neemt gestaag toe. Voor reisorganisaties is het daarom maar wát belangrijk om te begrijpen wat hen drijft.

genzbehouden.jpg

We schreven eerder al wat artikelen over deze generatie. Onder andere over hun belangrijke kenmerken, en eentje met tips voor het recruiten van Generatie Z. Nu leggen we de focus op hoe je deze generatie kunt behouden. We geven je zes handige tips.

Van feedback tot flexibiliteit

De digitale generatie is niet bang om te falen. Sterker nog: dit zien ze juist als een kans om te groeien en leren. Ze willen dan ook het liefst wekelijks meetbare feedback van hun manager ontvangen. Zowel positieve als negatieve. Het zorgt ervoor dat ze uitgedaagd blijven. Is dit niet het geval? Dan houden ze hun ogen en oren open voor een nieuwe baan. Waar eerdere generaties na 25 jaar nog weleens het gouden horloge weten te bemachtigen, vliegt Generatie Z sneller uit naar een nieuwe werkgever. Om dat te voorkomen, geven we je zes tips om Gen Z'ers voorlopig aan boord te houden.

 

1. Duidelijke en transparante communicatie

Generatie Z vindt het belangrijk om te weten welke verwachtingen je als reisbedrijf van ze hebt. Zoals we hierboven al aangaven, vinden ze feedback heel waardevol. Zo kunnen ze zelf beoordelen of ze op de goede weg zijn. Dus: communiceer eerlijk en kom daarbij snel tot de kern, gooi gerust op tafel wat er beter kan en hoe ze verder kunnen groeien. Door op tijd bij te sturen zitten ze snel weer op de goede weg.

 

2. Wees flexibel in de indeling van het werk

Ook de privé-werkbalans is belangrijk voor Generatie Z. Speel hier dan ook slim op in. Laat ze (voor zover dat mogelijk is) vrij in het bepalen van hoe ze hun uren indelen. Waar de een het fijn vindt om 32 uur in 4 dagen te werken, gaat de voorkeur van een ander juist naar een verdeling over 5 dagen. Laat ze ook de plek bepalen waar ze werken; een groot deel van Generatie Z werkt graag op kantoor, mede vanwege de menselijke interactie.

 

3. Fouten maken mag

Geef Generatie Z de ruimte om fouten te maken, want daar leert en groeit deze generatie van. Een uitdagend project is dan ook een pré, dat houdt het voor hen interessant en geeft ze energie. Bied waar nodig je hulp aan, stuur bij en geef duidelijke uitleg. En werk met concrete doelen, dat houdt ze scherp. Gaat het goed? Spreek dan vooral ook je waardering uit.

 

4. Bij- en omscholing

Generatie Z is zeer ondernemend, ze zijn dan ook op zoek naar werk met groeimogelijkheden. Bied je ze de mogelijkheid voor eventuele bijscholing en omscholing, dan laat je als reisorganisatie zien dat je wilt investeren in de professionele groei van de werknemers. Doen dus!

 

5. Luister goed naar ze

Generatie Z kan jou ook waardevolle feedback geven. Over ineffectieve werkwijzen bijvoorbeeld, of verouderde patronen. Ze hebben vast en zeker tips hoe processen verbeterd kunnen worden. En daar profiteert de hele organisatie van. Vraag ze wat er in hun ogen goed gaat, en waar nog winst te behalen valt. Er kunnen zomaar heel waardevolle tips op tafel komen!

 

6. Diversiteit & inclusie

Generatie Z is de meest diverse en inclusieve generatie tot nu toe, met verschillende culturele, etnische en sociaaleconomische achtergronden. Deze medewerkers hebben respect, acceptatie en gelijkheid hoog in het vaandel staan. Van de werkgever wordt dan ook hetzelfde verwacht: de intentie en inspanning om iedereen als gelijkwaardig te behandelen. Verder is het een pré als je reisorganisatie een goede afspiegeling is van de maatschappij.

Vind je dit een interessant onderwerp? Luister dan onze podcast over Diversiteit & Inclusie in organisaties. Sara, Head of People bij Sawadee Reizen, deelt de stappen die haar organisatie zet en stelt Janny Kappert, dé expert op dit gebied, scherpe vragen. Janny legt een interessante link tussen het bedrijfsleven en rituelen & tribes.

 

 

cta.png

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.