Zeven tips voor het recruiten van generatie Z

21 feb 2023

Jonge talenten aantrekken blijft een uitdaging, zéker met de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Inmiddels is generatie Z, geboren tussen 2001 en 2015, de reiswereld ingevlogen. Het is de eerste generatie die is opgegroeid met internet, waarvan een groot deel erg actief is op social media. Is jouw reisbedrijf dat ook, dan sta je al met 1-0 voor. Verder vinden ze duurzaamheid belangrijker dan welke generatie ook. Benieuwd hoe je de aandacht van deze groep potentiële sollicitanten vangt, en de kans vergroot dat ze bij je komen werken? Lees de zeven tips voor het recruiten van generatie Z.

genz(1)

1. Een goed leesbare vacature op de smartphone

De meerderheid van generatie Z zoekt een nieuwe baan met hun smartphone in de hand. Belangrijk dus dat je vacature mobielvriendelijk en makkelijk leesbaar is. Geen lange lappen droge tekst maar een krachtige uitleg. Gen Z houdt van transparantie: wat ga ik verdienen? Een marktconform salaris is wat vaag, beshrijf liever een schatting van het maandsalaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden. In tegenstelling tot de millennials laat generatie Z de financiële beloning zwaarder meewegen in het besluit om te solliciteren dan persoonlijke ontwikkeling. 

2. Transparantie van de organisatie

Wat maakt jouw reisorganisatie interessanter dan al die andere? Geef Gen Z alvast een kijkje in de keuken. Door op de website en social media wat video’s en foto’s te plaatsen van bijvoorbeeld het teamuitje of het reilen en zeilen op de werkvloer. Misschien kan een werknemer alvast vertellen wat het werken bij jullie zo leuk maakt. Generatie Z vindt ook diversiteit erg belangrijk, ze zien het als een vanzelfsprekendheid. Net als duurzaamheid, milieu en welzijn: hoe gaat jullie reisbedrijf daar mee om? Laat het zien.

3. Werven via Tiktok

Social media it is, en dan met name TikTok: volgens het Nationale Social Media Onderzoek (2022) van Newcom hebben de grootste groep gebruikers de leeftijd tussen de 20 en 24 jaar. Een aanrader dus om je reisorganisatie via TikTok goed in beeld te brengen bij potentiële kandidaten. Laat je medewerkers zien, en geef een kijkje in de waarden en cultuur van de organisatie. Kondig je vacature aan in een video en promoot deze via een advertentie bij je specifieke doelgroep.

4. Maak het solliciteren en de communicatie zo simpel mogelijk

Gen Z houdt van snelheid. Zorg er dan ook voor dat het sollicitatieproces niet te ingewikkeld is. Voor je het weet, klikken ze alweer weg. Zo kort mogelijke sollicitatieformulieren zijn een pré, net als software om sollicitatiegesprekken te plannen. Van bellen en mailen bij vragen zijn deze young professionals geen groot fan. Het is simpelweg net iets te veel gedoe. WhatsApp en chatten is meer hun ding; een chatbox op je website inzetten is dan ook een goed idee. Tenminste, als jullie de mogelijkheid hebben om snel te reageren.

5. Benadruk de punten die Gen Z zo belangrijk vindt

Vertel tijdens het gesprek - of beter nog: in de vacature - welke groeimogelijkheden er zijn. Krijgen ze de ruimte om een opleiding te volgen? En kunnen ze in de nabije toekomst doorgroeien naar een hogere functie? Verder blijkt generatie Z niet zo’n voorstander van remote werken. Ze willen graag op kantoor zijn: ze vinden het sociale aspect met collega’s belangrijk, willen bij een mentor in de buurt werken om nieuwe skills van te leren en netwerken graag met andere professionals.

6. Het sollicitatiegesprek: bereid je goed voor

Generatie Z heeft er een hekel aan om ouderwets ondervraagd te worden, met aan het einde nog vijf minuten de mogelijkheid om zelf vragen over het reisbedrijf te stellen. Ze waarderen een openhartige dialoog, met veel ruimte om van alles te weten te komen. Zorg er als manager of HR-adviseur voor dat je zelf ook goed bent voorbereid: de jonge talenten hebben zich goed ingelezen en zullen je vast wat kritische vragen stellen. Over actuele vraagstukken bijvoorbeeld, of hoe jullie bijdragen aan de maatschappij en diversiteit.

7. Last but not least: reageer snel

De meerderheid van generatie Z wil binnen twee weken horen of ze door zijn naar de volgende ronde of niet. Of nog interessanter: of hij of zij wordt aangenomen. Reisorganisaties moeten dus tempo maken in het proces om de sollicitant erbij te houden. Verloopt de procedure traag, dan bestaat de kans dat hij of zij al door een ‘snellere’ organisatie is weggekaapt, nog voordat je een aanbod hebt kunnen doen.

Uiteraard mogen we niet alle jonge mensen die onder Gen Z vallen over één kam scheren; de verschillen bínnen deze generatie zijn misschien wel groter dan tússen de generaties. Maar toch kun je met bovenstaande tips zeker een streepje voor krijgen bij deze ‘nieuwe’ groep. Zorg er in elk geval voor dat jullie website mobielvriendelijk is en dat je reisbedrijf actief is op social media. Ga er maar van uit dat generatie Z jullie online flink onder de loep zal nemen.

Generatie Z in de spotlight tijdens de HR-Expertmeeting

Op donderdagmiddag 6 april vindt de eerste HR-Expertmeeting van 2023 plaats in Nieuwegein. Er blijkt veel interesse te zijn in zowel het recruiten van generatie Z als het omgaan met deze generatie op de werkvloer. Deze onderwerpen zal onze ervaren spreker tijdens deze meeting behandelen. Je krijgt interessante tips en bruikbare handvatten. Natuurlijk sluiten we, zoals altijd, af met een gezellige borrel om met andere HR-professionals te praten over dit belangrijke thema. 

Benieuwd naar het hele programma en de spreker? Schrijf je alvast gratis in, dan brengen we je binnenkort op de hoogte en ben je alvast verzekerd van een plek. 

Inschrijven

Bronnen

8 tips: Hoe win je generatie Z voor jouw organisatie? (2022, 2 september). Oneteam. https://www.oneteam.io/nl/blog/hoe-win-je-generatie-z-voor-jouw-organisatie

11 verrassende inzichten voor iedereen die generatie Z wil werven (2022, 24 januari). Werf&. https://www.werf-en.nl/11-verrassende-inzichten-voor-iedereen-die-generatie-z-wil-werven/

Werven Generatie Z vraagt een andere aanpak - zo doen succesvolle bedrijven het (2023, 12 januari). HR Praktijk.
https://www.hrpraktijk.nl/topics/recruitment-2-0/nieuws/werven-generatie-z-vraagt-een-andere-aanpak-zo-doen-succesvolle 

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.