Schrijf je nu in voor de workshop 'Verbind verschillende generaties op de werkvloer' Meer informatie & inschrijven.

Vijf tips om de zichtbaarheid, klantbetrokkenheid en winst van je social media te vergroten

24 sep 2019

Continu op de hoogte blijven van de nieuwste trends op het gebied van social media is misschien een eitje voor tieners, maar voor veel reisbedrijven is het soms nog best een uitdaging. Want de ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op, met steeds weer nieuwe mogelijkheden voor marketingdoeleinden. Denk aan augmented reality, Instagram Stories, influencer marketing en live streaming. Maar ook gepersonaliseerde inhoud, video en chatbots zijn hot. En ding is in ieder geval duidelijk: je kunt als bedrijf niet zomaar wat doen op het gebied van social media. Tenminste, niet als je de kracht ervan optimaal wilt benutten, zoals betrokkenheid opbouwen en sales afsluiten. Hieronder vind je enkele tips en trends die experts uit de reiswereld gebruiken om zoveel mogelijk uit social media te halen.

1. Zorg voor boeiende content

Een paar jaar geleden was het misschien voldoende om gewoon een Facebook-pagina te hebben en af en toe een foto of promotie te plaatsen. Maar die tijd is veranderd. Tegenwoordig moet je constant content maken die de interesse van gebruikers wekt om betrokkenheid te stimuleren. Maar ook om volgers aan te trekken en te behouden. Social media hebben een enorme invloed wanneer het gaat om reisinspiratie en plannen maken voor een volgende vakantie. Het recept voor boeiende content is eenvoudig: mooie foto's met echte mensen waar je je mee kunt identificeren. Dat mogen ook reisagenten zijn. Juist! Want die kunnen op een realistische manier hun expertise demonstreren, kennis uit de eerste hand van een bestemming geven of accommodaties laten zien. Het is voor veel mensen pure ontspanning om door reisfoto’s te scrollen. Een video spreekt trouwens nog veel meer tot de verbeelding.

2. Benut het juiste kanaal

Het is makkelijker om met iemand in contact te komen wanneer je weet wie hij is en wat hij leuk vindt. Reisbedrijven moeten dus goed in de gaten houden wie hun inhoud volgt, leuk vindt en deelt via de verschillende kanalen. Met dat in je achterhoofd kun je veel beter bepalen wat voor inhoud je het beste kunt plaatsen om hen te blijven interesseren. Kijk ook niet alleen naar het aantal volgers, maar vooral naar de betrokkenheid. Het kan zomaar zijn dat je op Facebook meer volgers hebt, maar dat je op Instagram meer likes en reacties krijgt. Dit komt onder andere doordat Instagram meer op foto’s is gebaseerd, en hier veel op hashtags wordt gezocht. Instagram Stories zorgt ook voor veel betrokkenheid, dus vergeet die vooral niet geregeld in te zetten.

3. Besteed er genoeg tijd aan

Het onderhouden van je social media kanalen is absoluut een tijdrovende klus. Om te voorkomen dat ander werk hieronder lijdt, is het goed om een schema voor social media op te stellen en waar mogelijk verantwoordelijkheden te delegeren. Schakel als het kan social media-experts in, met name jongere mensen. Die zijn namelijk vaak meer intutief afgestemd op wat er nu trending is. Het instellen van een dagelijks, wekelijks en maandelijks schema voor social media-activiteiten helpt om een consistente aanwezigheid te behouden, waardoor de kans groter wordt dat potentile reizigers je berichten blijven volgen. Gooi er af en toe een vleugje humor doorheen, en handige tips & tricks voor avonturiers op reis. Maak ook een jaarplanning, waarbij je goed in gedachten houdt wanneer reizigers vakanties gaan plannen en boeken. In februari een voorjaarsvakantie promoten, is eigenlijk al te laat. Zie je een tijdstip of een dag in de week dat je extra veel reacties krijgt? Een aanrader is om de betrokkenheid gedurende de dag te monitoren en te posten tijdens de meest drukbezochte tijden. Dus: op welk tijdstip van de dag zie je de meeste activiteit?

4. Blijf op de hoogte van trends

Het optimaal benutten van social media is een continu proces van nieuwe platforms en mogelijkheden ontdekken. Maar ook om strategien te wijzigen wanneer dat nodig is. De trends veranderen snel, en het is dan ook belangrijk om dagelijks de prestaties op elk kanaal te controleren en altijd nieuwe dingen uit te proberen. Vaak zul je merken dat iets dat mogelijk al lang werkt, ineens niet meer zo succesvol blijkt. Het volgen van je concurrentie en andere reisbedrijven kan ook helpen om te bepalen wanneer je misschien moet overwegen om je social media strategie te veranderen. Volg Instagram-gebruikers die de meeste volgers hebben en kijk wat voor hen werkt. En pas dit vooral toe op je eigen accounts.

5. Zet betrokkenheid om in sales

Het is natuurlijk te gek als je duizenden likes en honderden reacties op een post krijgt. Maar het zou natuurlijk nog mooier zijn als deze resulteren in sales. Maar hoe doe je dat? Onder andere door altijd een bijbehorende link erbij te plaatsen, en ook live chat draagt bij aan een hogere conversie. Daarnaast: reageer op interacties, en liefst zo snel mogelijk. Inderdaad, k buiten de normale kantooruren om. Contact leggen met je volgers is een van de belangrijkste dingen die je moet doen. En het biedt een enorme kans om betrokkenheid om te zetten in conversie. Engagement buiten je eigen inhoud om werkt trouwens ook. Reageer dus vooral op posts van anderen, en laat blijken dat jullie heel wat kennis hebben op reisgebied.
 
Kun je nog wel wat meer tips gebruiken voor je social media strategie? Lees dan vooral een van deze andere artikelen even door.
 
Bron: Travelweekly

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.