Schrijf je nu in voor de HR Expertmeeting op 27 juni om 13.30u "Hoe trek je nieuw talent aan voor jouw reisorganisatie?"

Waarom een personeelshandboek cht van meerwaarde is

Natuurlijk heb je afspraken gemaakt met jouw medewerkers. Je hebt een arbeidscontract afgesloten en binnen de reisbranche hebben we een verplichte cao, die diverse regels en richtlijnen aangeeft. Ook de inzet van een personeelshandboek of personeelsgids kan nuttig zijn voor jouw reisbedrijf. Waarom? En wat houdt het precies in? Wij vertellen je er meer over:
 
 

Wat is een personeelshandboek?

Een personeelshandboek kan als aanvulling dienen op de afspraken uit een individuele arbeidsovereenkomst en de verplichtingen vanuit onze cao. Het is een handig document om  (secundaire) arbeidsvoorwaarden of gedragsregels in vast te leggen die voor iedereen binnen jouw reisbedrijf gelden. Denk bijvoorbeeld aan afspraken over ziek melden, zaken als bezoek aan tandarts en dokter, maar ook aan spelregels rondom het gebruik van social media.
 

De voordelen van een personeelshandboek

Een personeelshandboek kan jou veel opleveren. Het geeft jouw medewerkers n overzichtelijk document met alle gemaakte afspraken, interne regels en richtlijnen binnen jouw reisbedrijf. Zo weet iedereen waar hij aan toe is en voorkom je lastige discussies. Naast duidelijkheid en structuur levert een goed personeelshandboek je nog meer op:

  • Juridische dekking: Omdat je afspraken duidelijk gecommuniceerd hebt naar jouw medewerkers ben je juridisch veel beter ingedekt bij problemen.
  • Vooruitdenken: Jouw medewerkers zijn voorbereid en hebben door het handboek vooraf al nagedacht over de werkwijze bij ziekte of bijvoorbeeld verlof.
  • Centraal document: Omdat je n overzicht aan afspraken hanteert is het niet alleen overzichtelijk maar ook makkelijker om wijzigingen door te voeren.


Verschil tussen een personeelshandboek en een personeelsreglement

Je wilt je medewerkers niet om de oren slaan met bergen regels. Het grootste verschil tussen een handboek of reglement voor je personeel is dan ook de inhoud. Personeelsreglementen bevatten de algemene arbeidsvoorwaarden en is een bondig opgesteld juridisch document. Zoals je al hebt kunnen lezen is het personeelshandboek uitgebreider. Het geeft uitleg en toelichting op de gang van zaken binnen jouw reisbedrijf. Daarbij is het wel belangrijk om het handboek accuraat op te stellen. Wanneer je slordige formuleringen gebruikt loopt je het risico dat jouw medewerkers meer rechten uit het personeelshandboek ontlenen dan de bedoeling is. 

 

Wat staat er in een personeelshandboek?

Ok, je bent overtuigd van de voordelen van een personeelshandboek. En nu? Aan de slag met het opstellen van dit document. Een aantal onderwerpen die vaak in een personeelshandboek beschreven worden zijn:

  • Huis- en gedragsregels
  • Werktijden
  • Afspraken over verzuim
  • Omgaan met vakantie en verlof

Dit kun je aanvullen met de voor jouw reisbedrijf relevante zaken. Kijk daarin naar het arbeidscontract en welke punten je hierin al hebt afgestemd met jouw (toekomstige) medewerkers. De aanvullende afspraken kun je in het personeelshandboek opnemen om zo tot een compleet pakket van afspraken te komen. 


Tip: Interne Branding

Vergeet ook niet dat een personeelshandboek bij uitstek de gelegenheid is om jouw bedrijfscultuur over te brengen. Wat verwacht je van jouw medewerkers en hoe ga je met elkaar om op de werkvloer? Dit kun je zien als een stuk interne branding. Wie ben jij als reisbedrijf en wat betekent het om voor jouw reisorganisatie te werken? Op die manier zet je niet alleen voor je huidige medewerkers de kaders van de bedrijfscultuur neer, maar help je ook nieuwe medewerkers om direct het gewenste gedrag helder te hebben. 
 

Hoe integreer je het personeelshandboek?

Je kunt jouw bedrijfseigen personeelshandboek onderdeel maken van de arbeidsovereenkomst die je met medewerkers sluit. Op die manier gaat jouw medewerker automatisch akkoord met het handboek bij het tekenen van het arbeidscontract. Ook breng je hierin een stuk onboarding door ze direct mee te geven wie jij als reisbedrijf bent en wat de bedrijfscultuur is waarin ze komen te werken.

Bronnen: MKBservicedesk, Ligo

cta.png

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.