AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

Wat voor soort communicatie past bij jou? Blijf bij jezelf!

12 okt 2019

Helder communiceren is ontzettend belangrijk, zowel priv als op je werk. In welke functie dan ook. En soms kan dat lastig zijn. Als je bijvoorbeeld als manager op de juiste manier opbouwende feedback wilt geven aan je medewerker. Of als je al teveel hooi op je vork hebt, en je leidinggevende vraagt je een extra project op te pakken. Hoe zeg je dan dat je dat niet wilt of kunt? Want je wilt hem of haar niet teleurstellen of irriteren, maar zelf ook geen burn-out oplopen. Het helpt al als je weet welk gedragstype bij je gesprekspartner hoort.

Drie gedragstypes

Hoe je het beste kunt communiceren, hangt mede af van wie je tegenover je hebt. Volgens trainer Angela Wijers zijn er drie gedragstypes, die elk om een andere manier van omgang en communiceren vraagt: dominant, afstandelijk en sociaal. Veel mensen hebben hier natuurlijk een mix van, maar er is er altijd eentje die overheerst. Het mooiste zou zijn als je van alle drie een beetje in je hebt, en die op de juiste momenten weet in te zetten. Zoals de dominante tijdens een belangrijke deal, en de sociale tijdens een functioneringsgesprek. Om wat voor gesprek het ook gaat, het is altijd goed om rekening te houden met het gedragstype van de ander. Want dan kun je daar op inspelen.

Welke kernkwaliteit heb jij?

De kernkwaliteiten waarmee je wordt geboren zijn voor iedereen anders. Het is handig om te weten welke voor jou van toepassing zijn. Ook tijdens communicatie is het waardevol om dit te weten. Kernkwaliteiten zijn positief, maar je kunt er ook in doorschieten waardoor het juist een zwak punt wordt. Reismedewerkers zijn bijvoorbeeld over het algemeen heel behulpzaam, maar kunnen zichzelf daardoor ook gaan wegcijferen. Anderen zijn juist weer hele goede regelaars, en kunnen daardoor als een bemoeial overkomen. Het is dus belangrijk om je bewust te zijn van je eigen kernkwaliteiten en die van je gesprekspartner.

Nee zeggen

Nee zeggen is niet altijd even makkelijk. Zeker niet als je voornamelijk het sociale type bent. Toch is dit belangrijk om te doen, omdat er anders over je heen wordt gelopen. Dit nee zeggen hoeft trouwens helemaal niet op een ‘harde’ manier, zoals een afstandelijk type dat zou doen. Blijf vooral dicht bij jezelf en verpak je 'nee' op een vriendelijke manier. Dan kom je ook echt over. Communicatie is voor een groot deel gedrag. En dat uit zich ook in lichaamstaal, intonatie en woordkeuze. Weet je eenmaal welk communicatiegedrag het beste werkt in welke situatie, dan kun je beter je boodschap overbrengen en conflicten voorkomen.
 
Hoe dan ook, zorg er altijd voor dat je communicatievaardigheden bij je passen, anders wordt het al snel een toneelstukje.

Gratis Scan & cursus Communicatie

Voer je weleens een gesprek waarbij je merkt dat hetgene wat je over wilt brengen niet begrepen wordt zoals jij het bedoelt? Of heb je misschien moeite met luisteren, omdat je snel afgeleid bent of snel een mening hebt over hetgeen de ander je vertelt? Ben je benieuwd naar hoe jij communiceert? Met de scan Communicatie in Travel College krijg je daar inzicht in en leer je meteen wanneer bepaalde communicatiestijlen extra van belang zijn. Vervolgens krijg je met de online cursus Effectief communiceren praktische tips en handvaten om met verschillende communicatie stijlen om te gaan, waardoor je leert om effectiever te communiceren. Op Travel College staan trouwens nog veel meer online scans, cursussen, webinars en microlearnings. Allemaal gratis te volgen voor alle medewerkers in de reiswereld. Waar en wanneer jij wilt.
  
Bron: www.managementsupport.nl

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.