Schrijf je nu in voor de workshop 'Verbind verschillende generaties op de werkvloer' Meer informatie & inschrijven.

Wat zet je op LinkedIn als je even zonder werk zit?

10 jan 2019

linkedin.jpg

Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe job, kan het bijwerken van je LinkedIn-profiel een uitdaging zijn. Want wat moet je nou als headline en huidige positie opschrijven, wanneer je je tussen twee banen in bevindt? Het doel van het bijwerken van je profiel is tenslotte om potentile werkgevers aan te trekken. Kies je de verkeerde woorden, dan kun je deze zomaar wegjagen in plaats van ze aan te trekken. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Maar geen zorgen: gelukkig zijn er veel mogelijkheden voor je werkstatus op je LinkedIn-profiel. En je bent daarbij echt niet verplicht om de hele wereld te laten weten dat je nu werkloos bent. Er zijn manieren om juist duidelijk te maken dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging, zonder te benadrukken dat je momenteel zonder werk zit. Allereerst is het belangrijk om gewoon eerlijk te zijn. Voor potentile werkgevers is het namelijk gemakkelijk om je achtergrond te checken wanneer ze overwegen om je aan te nemen.


Einddatum toevoegen en een update posten

Een eenvoudige optie is om een einddatum op je laatste positie te zetten en geen nieuwe toe te voegen. Op die manier is je profiel correct en benadruk je niet dat je momenteel geen werkt hebt. Je kunt vervolgens een statusupdate posten met: ‘Op dit moment ben ik op ontdekkingstocht naar een nieuwe baan in de reisbranche. Ken je iemand die op zoek is naar een reisadviseur? Laat het me weten!’

Het is een snelle en gemakkelijke manier om mensen waarmee je verbonden bent te laten weten dat je hun hulp kunt gebruiken. En je hoeft hier helemaal niet bij te vermelden waarm je nieuw werk zoekt.
 

Wees specifiek waar je naar op zoek bent

Kies je er wel voor om meteen in je headline te zetten dat je op zoek bent naar nieuw werk? Zorg er dan voor dat deze duidelijk weergeeft wat je precies zoekt. Want als er alleen staat ‘op zoek naar een nieuwe uitdaging’, dan weten je connecties niet om wat voor functie het gaat. Wat ook niet mee helpt, is als er alleen staat wat je specialiteit is, maar niet dat je beschikbaar bent. Voeg je deze twee samen, dan vergroot dat de kans op een nieuwe baan.

Je kunt zelfs nog specifieker te werk gaan door bijvoorbeeld je aantal uren beschikbaarheid weer te geven en in welke omgeving je werk zoekt. En ook niet onbelangrijk: wees duidelijk wat je expertise is. SEA marketeer zegt bijvoorbeeld meer dan alleen Marketeer. En tot slot: wat is jouw meerwaarde voor je toekomstige werkgever? Misschien dat je al 10 jaar ervaring hebt, of een specifiek diploma hebt behaald.
 

Zoekwoorden opnemen in je kopregel

Ook is het handig om woorden als ‘beschikbaar’ en ‘op zoek naar’ in je headline te verwerken, omdat recruiters daar veel op zoeken. Dit maakt de kans groter dat je tussen hun zoekresultaten terechtkomt.
 

Voorbeelden van specifieke headlines

  • Reisbegeleider, op zoek naar een nieuwe uitdaging in Azi
  • Op zoek naar een functie als gastvrouw/receptioniste bij een hotel | 24 uur p/w in omgeving Amsterdam
  • Grondstewardess, per direct beschikbaar
  • Hotelmanager | 10 jaar ervaring | Per direct beschikbaar
  • Beschikbaar: SEO copywriter in de reisbranche


Vrijwillig je werkgever verlaten

Wanneer je je baan vrijwillig hebt verlaten, kun je besluiten om dit duidelijk te maken aan toekomstige werkgevers. De beste manier om dit te doen, is om je situatie te verduidelijken in je functiebeschrijving. Zoals: ‘Na vijf jaar met plezier teksten te hebben geschreven over de mooiste vakantiebestemmingen, heb ik vrijwillig mijn baan als SEO copywriter opgezegd.’ Ook kun je daarbij verwijzen naar een positieve aanbeveling van je manager.

We hopen dat je met bovenstaande tips snel je nieuwe droombaan vindt!

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.