Schrijf je nu in voor de workshop 'Verbind verschillende generaties op de werkvloer' Meer informatie & inschrijven.

Werkplezier als middel in de War on Talent

03 jul 2018

We leven in een snel veranderende wereld waarin dilemma’s steeds complexer worden. Om dit het hoofd te bieden is het noodzakelijk medewerkers te binden en boeien en hen gemotiveerd te houden. En is het van belang om een cultuur te creren waar iedereen de ruimte voelt om mee te doen, te ontwikkelen en ook resultaten te halen.
 
Onderzoek van de universiteit van Warwick in Engeland wijst uit dat medewerkers productiever zijn als ze het naar hun zin hebben op het werk. Gelukkige medewerkers zijn 12% productiever dan gemiddeld en ongelukkige medewerkers zelfs 10% minder productief dan gemiddeld. 

En uit uit het Grote Werkplezier Onderzoek van Tempo-Team blijkt dat bijna driekwart van werkend Nederland kiest voor werkplezier, wanneer ze mogen kiezen tussen elke dag met plezier naar het werk gaan of een hoger salaris krijgen.

En in de reisbranche wordt werkplezier door maar liefst 73% van de medewerkers genoemd als belangrijke waarde voor het werken in de reisbranche. En ook het grootste deel van de werkgevers benoemt de cultuurwaarde werkplezier, na klantgerichtheid/service als heel belangrijk. 

Al met al is werkplezier dus een belangrijke reden voor mensen om naar hun werkt te komen en ergens ook te blijven werken.

Werkplezier is een belangrijke waarde voor bevlogenheid en duurzame inzetbaarheid

Volgens Inzetbaarheidsdeskundige Paul ter Wal (bron PWnet.nl) is werkgeluk het geheim van succesvolle organisaties en de sleutel tot duurzame inzetbaarheid: ‘Werknemers zijn pas duurzaam inzetbaar als hun kernwaardes passen bij die van het bedrijf. Het gaat om iemands drijfveren en niet om het cv.’  Het gaat er dus vooral om of iemand bij het bedrijf past. Alleen dan krijg je bevlogen medewerkers.

Uit het onderzoek van Tempo-Team blijkt dat werkgevers en medewerkers niet helemaal op n lijn zitten over wat nu het meest bijdragen aan werkplezier. Waar werkgevers vaak denken aan een hippe smartphone, een mooie leaseauto of een dikke bonus, blijken medewerkers juist het meest plezier te ervaren door kleine dingen: kunnen lachen (en balen) met je collega’s, complimenten krijgen of de mogelijkheid om last minute een vrije dag te plannen omdat het 30 graden is en je zin hebt in een dagje strand (67%).

Ze halen vooral werkplezier uit het ervaren van een positieve verbinding met hun collega’s. Op de tweede plaats komen ervaringen zoals het meemaken van leuke en verrassende dingen op het werk. Ook willen ze het gevoel hebben onderdeel te zijn van een hecht team met een betrokken leidinggevende die regelmatig complimenten uitdeelt. En met collega’s waarmee ze kunnen lachen n balen, die samen successen vieren en die ook wel in zijn voor het uithalen van een goede grap, met elkaar of met de baas. 

Werkplezier zit m vaak de kleine, dagelijkse dingen

Werkgevers hoeven ook geen trukendoos open te trekken met over-de-top bedrijfsuitjes, stoelmassages of sportschoolabonnementen. En uit de resultaten van het Tempo-Team onderzoek blijkt trouwens dat werkgevers het belang van dit soort zaken juist overschatten. 

Werner Klaassen, directeur van Tempo-Team: “Wie het werkplezier van medewerkers echt wil verhogen, kan dat het beste doen door te investeren in vooral de kleine, dagelijkse dingen. Geef mensen de ruimte om hun werk zelf in te delen, stimuleer gezamenlijk lunchen en vier successen samen. En vooral: laat je waardering en betrokkenheid zien.”

Het World of Work onderzoek van Monsterboard onder 4114 werknemers in Europa ondersteund deze resultaten. Ook uit dat onderzoek blijkt dat het samenwerken met collega’s, van elkaar leren en gezamenlijk werken het werkplezier bevordert. En ook dat persoonlijk contact met collega’s, vrijheid en flexibiliteit belangrijke componenten voor werkplezier zijn.

Werkplezier als wapen in de War on Talent

In tijden van crisis geldt het adagium ‘de klant is koning’, maar in een hoogconjunctuur kan je beter spreken van ‘de werknemer is koning’. En wie wil nou niet met veel plezier naar zijn of haar werk gaan? Veel medewerkers brengen immers meer tijd op het werk door dan met vrienden of partners. Het gezegde ‘een dag niet gelachen is een dag niet geleefd’ lijkt ook voor de werkvloer op te gaan.

Plezier op het werk is dan ook een steeds belangrijker wapen voor organisaties in de war on talent. Werkplezier is een belangrijk onderdeel geworden van de strategie. Chief Happiness Officer Arjen Banach van zorgverlener Cosis bevestigd dit: ‘Geluk op het werk is steeds belangrijker, een wapen voor organisaties in de war on talent. Mensen raken genspireerd als ze bij een organisatie werken waar de medewerker echt centraal staat. De werkgever heeft als taak de werknemer gelukkig te maken.’

Werkplezier is ook zeker geen "ding" van de jongere generatie, maar een belangrijke cultuurwaarde voor alle leeftijden. En daarmee een steeds belangrijker wordende factor in het aantrekken van zowel jong als oud talent!

Creer een betrokken cultuur 

Het creren van een cultuur met betrokken, energieke medewerkers wordt elke dag ingewikkelder. Maar juist in een periode waarin er meer gevraagd wordt van medewerkers is het van groot belang! Werkgevers die op die wensen inspelen, houden dus niet alleen hun medewerkers beter vast, maar maken ook meer kans op het binnenhalen van jonge, gemotiveerde werknemers!

Uit een onderzoek van Careerwise onder 3300 millennials naar de grootste energieslurpers blijkt namelijk dat Young Professionals energie krijgen van een positieve werksfeer en zich willen ontwikkelen. Millennials willen graag op basis van gelijkwaardigheid samenwerken en hebben een voorkeur voor een mensgerichte aanpak. En oudere werknemers verliezen energie op dezelfde onaantrekkelijke bureaucratie en verouderde processen, alleen merken zij het niet zo. Uit onderzoek door Aart Bontekoning blijkt zelfs dat deze jongste generatie haarscherp aanvoelt waar zowel jong als oud onbewust de meeste werkenergie op verliezen tijdens het werk. 

Benieuwd hoe je als bedrijf kunt zorgen dat je medewerkers op de juiste plek zitten en zich betrokken voelen? Laat de millennials die nu al bij je bedrijf werken eens vertellen waar ze energie van krijgen en op verliezen. Zij kijken verder dan zo is het nu eenmaal en zullen naast de bekende energievreters ook blinde vlekken blootleggen. Je zult verbaast staan over de uitkomsten. Verder lees je in dit artikel meer over vijf succesvolle manieren om bevlogenheid te stimuleren.



Bronnen: MenzisPWnet.nl, Monsterboardtempo-team.nlintermediair.nlcareerwise.nl

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.