AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

Zes redenen waarom je er goed aan doet om contact te houden met je oud-werkgever

12 okt 2021

Human Resources 1.jpg

Stel, je hebt afscheid genomen van je oude werkgever, omdat je toe was aan een nieuwe uitdaging. Heb je altijd met plezier voor het reisbedrijf gewerkt en voelde je je geregeld gewaardeerd, dan ben je waarschijnlijk met een tevreden gevoel weggegaan. Blijf in dat geval contact houden met je voormalige werkgever of manager. Via social media bijvoorbeeld, of stuur af en toe eens een mailtje met hoe het met je gaat of om kennis uit te wisselen. Daar pluk je op een dag de vruchten van. We geven je zes redenen waarom het goed is om contact te (onder)houden.
 
1. Tips en adviezen van een professional
Het kan zijn dat je toekomstige carrire pad een behoorlijke puzzel is of wordt, waarbij je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Zo nu en dan wat persoonlijke begeleiding en adviezen zijn dan welkom. Je manager van je vorige baan zou je hierbij kunnen helpen. Hij of zij kent jouw kwaliteiten en valkuilen en zit in dezelfde branche. En weet je daardoor misschien net wat beter te adviseren dan vrienden en familie. Ga samen eens een kop koffie drinken, het kan je zomaar een gouden tip opleveren.

2. Nieuwe en uitdagende functies
Vond je het altijd een fijne werkgever, dan wil je in de toekomst wellicht wel weer eens terugkomen in een uitdagendere functie. Bij een goed contact zullen ze bij interessante vacatures aan je denken, en je sneller uitnodigen voor een gesprek wanneer je interesse toont. Ze weten al wat ze aan je hebben, en jij weet als geen ander hoe het reisbedrijf in elkaar zit qua waarden en cultuur. 

3. Voordelen van een netwerk
Je oud-werkgever heeft vast en zeker een heel netwerk opgebouwd. Is hij of zij op de hoogte van jouw droombaan, dan kan hij zijn ogen en oren openhouden en je op de hoogte stellen wanneer die specifieke vacature langskomt. Of wie weet ben je zelf op zoek naar een kandidaat voor een openstaande vacature, en weet je oud-werkgever nog een geschikt iemand die perfect past bij de rol.

4. Vragen om een referentieHeb je altijd goed contact gehouden met je voormalige manager, dan is het makkelijker om een referentie te vragen voor een volgende nieuwe baan. Want heb je elkaar al jaren niet gesproken, dan moet je misschien toch even een drempel over. Een ander pluspunt: hij of zij zal vast een extra goed woordje voor je doen.

5. Ook je voormalige manager gaat verderOp een dag zal je voormalige manager wellicht ook vertrekken naar een ander (reis)bedrijf. En dat kan die ene interessante organisatie zijn waar je zelf ook graag zou willen werken. Heb je goed contact met elkaar, dan kan hij of zij de interne openstaande vacatures voor je in de gaten houden. En je voordragen als d kandidaat voor die specifieke rol.

6. Uitwisseling van kennis
Deelt je oud-werkgever graag nieuwe ontwikkelingen in de reiswereld, dan is dat ook al een goede reden om contact te houden. Volg hem of haar via webinars, blogs en events, en laat een reactie achter wat je van de inhoud vindt. Omgekeerd kan natuurlijk ook. Laat weten over welke interessante kennis je beschikt als specialist, en wie weet mag je eens op hun event komen spreken. Of een interview geven in de nieuwsbrief.
 
Hoe houd je contact?
Contact onderhouden kan op allerlei manieren. De makkelijkste is misschien wel via social media, zoals LinkedIn en Instagram. Zo nu en dan een reactie geven op een post is al leuk. Maar je kunt ook eens een kaart sturen. Met kerstmis bijvoorbeeld, of vanuit een mooie bestemming waar jullie het samen ooit over hebben gehad. Of stuur een mailtje met hoe het met je gaat, en dat je hem of haar dankbaar bent voor bepaalde vaardigheden waar je nu van profiteert.
 
Bronnen:
Bgc-group.com
Dreamhire.io
Linkedin.com

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.