Zeven eenvoudige manieren om je social media op te schonen vrdat je gaat solliciteren

04 sep 2019

Tegenwoordig hebben we twee CV’s: eentje is dat document waar je studies, werkervaring en vaardigheden in staan. En dan is er nog die andere: je social media kanalen. Waarop je misschien je liefde voor afterparties deelt, of juist voor verre reizen. Vrdat je gaat solliciteren naar een nieuwe baan, is het belangrijk dat je je social media kanalen eens grondig onder de loep neemt. Want echt: je toekomstige werkgever kijkt hier ook naar. Uit onderzoek blijkt dat 45% van de recruiters social media bekijkt om meer te weten te komen over hun potentile kandidaten. Je kunt dus maar beter zorgen dat je hier een goede indruk mee maakt. Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je alles dan maar moet verwijderen of jezelf anders moet neerzetten dan je bent. Maar het is wel handig om even te controleren of er foto’s, video’s of berichten tussen staan die je liever niet met je toekomstige werkgever deelt.
 
Twijfel je hoe je dit het beste kunt aanpakken? Wie weet helpen deze zeven tips je op weg:

1. Maak je accounts priv

Je zou hier meteen mee kunnen beginnen voor het geval bedrijven misschien al naar je social media kijken. Ga naar je instellingen en kies ervoor dat alleen ‘vrienden’ je activiteiten kunnen zien. Als je echt wilt dat je profielen persoonlijk blijven, dan kun je er ook voor kiezen om alleen vriendschapsverzoeken van mensen die je kent te accepteren, en niet van iemand in je professionele netwerk.

2. Verberg of verwijder ‘ongepaste’ berichten

Deze berichten hoef je natuurlijk niet compleet te deleten. Je kunt je instellingen ook aanpassen naar ‘Alleen ik’, zodat bepaalde berichten priv zijn.

3. Deactiveer oude accounts

Wie weet heb je wel een YouTube-account aangemaakt toen je nog op de middelbare school zat. Als hier video’s van jezelf op staan waar je tenenkrommend naar kijkt, dan wil je misschien ook niet dat je toekomstige manager dit ziet. Denk je verder geen accounts te hebben? Google jezelf voor de zekerheid toch maar even. Je zult misschien verrast zijn waarvoor je je in het verleden allemaal hebt aangemeld.

4. Denk aan je bio

Grijp deze kans om kort wat over jezelf te vermelden. Het is een mooie manier om uit te leggen wie je bent, wat jou uniek maakt en waarom je zo leuk bent als eventuele collega.

5. Plaats een leuke profielfoto

Dat hoeft echt niet een professionele portretfoto te zijn. Maar kijk een beetje uit met happy hour foto’s waarbij je niet op je aller charmantst geposeerd staat. Bedenk dat je profielfoto het eerste is wat recruiters zien wanneer ze je online opzoeken.

6. Plaats branche gerelateerde berichten

Plaats, deel of retweet van alles en nog wat dat betrekking heeft op jouw vakgebied. Wanneer een recruiter ziet dat je interesses in lijn zijn met hun bedrijf, dan zullen ze je eerder in overweging nemen voor een functie.

7. Volg inspirerende mensen en bedrijven

Volg blogs en interessante websites die over de reisbranche gaan. Andere websites en kanalen die je interesse hebben, tellen natuurlijk ook. Zo laat je zien waar je passie ligt, wie je bewondert en van welke onderwerpen je up-to-date bent. Hoe raar het ook klinkt, we zijn ook wat we volgen.
 
Last but not least: maak slimme keuzes voor je social media kanalen. Overweeg voordat je iets plaatst, of het overeenkomt met je performance die je wilt behouden. Zie het zo: als een manager je foto of bericht tijdens een sollicitatiegesprek ter sprake zou brengen, zou je dan kunnen uitleggen waarom je het hebt gepost?
 
Succes met het onder handen nemen van je social media kanalen. Het is hoe dan ook altijd goed om af en toe even te bekijken of je nog blij bent met wat er live staat.


 
Bron: The Muse

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.