AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

Zorgen voor een up-to-date personeelshandboek

15 mrt 2019

Hartstikke handig om alle afspraken met jouw medewerkers op te nemen in een personeelshandboek. Maar gelden deze regels nog in de huidige situatie of is het tijd voor een aanpassing? Wij geven je een kant-en-klare checklist zodat jouw personeelshandboek binnen no-time actueel is aan de huidige situatie binnen jouw reisbedrijf.
 

Eisen aan het handboek

Voordat je fanatiek aan de slag gaat met de checklist is het belangrijk om te realiseren of het personeelshandboek voldoet aan de volgende punten:

  • Vindbaarheid: Is het document gemakkelijk vindbaar en weet het personeel waar hij dit document kan raadplegen?
  • Doelgroepgericht: Is de tekst in het handboek afgestemd op de doelgroep en begrijpen de medewerkers de informatie?
  • Duidelijkheid: Heeft het handboek een duidelijke structuur en kunnen medewerkers gemakkelijk de juiste informatie terugvinden?
  • Actualiteit: Geef je medewerkers inzicht in de recente wijzigingen en klopt de communicatie naar het personeel over deze wijzigingen?

 
Wanneer je deze punten kunt afvinken is jouw personeelshandboek klaar om gepdatet te worden. Mist n van deze punten nog? Ga dan aan de slag om het handboek in de basis anders in te richten voordat je de actualiseringsstap maakt.
 

Check 1: Planning

De eerste check ligt bij jouw eigen werkzaamheden. Zorg dat je een goed overzicht hebt van de planning voordat je aan de slag gaat. Overzie daarbij niet alleen de tijd die het jou gaat kosten om het handboek aan te passen, maar breng ook de impact van externe partijen in kaart. Daarbij is het natuurlijk ook van belang welke nieuwe zaken of updates je wilt doorvoeren en hoe de medewerkers in jouw reisbedrijf hier tegenover staan. Inventariseer dan ook eerst welke wijzigingen je gaat doorvoeren, alvorens je aan de slag gaat met de daadwerkelijke aanpassingen.
 

Check 2: Metoo

Deze discussie heeft een hoop stof doen opwaaien. Geldt er binnen jouw organisatie een gedragscode? Of zou deze tot stand moeten komen? Denk bijvoorbeeld aan het duidelijk uitspreken tegen seksuele intimidatie en ongewenst gedrag. En koppel dit direct aan een klachtenregeling voor een eenduidige opvolging. Vergeet daarbij niet aan te geven bij wie jouw medewerker terecht kan in de vorm van een vertrouwenspersoon.


 Tips nodig voor het opstellen van deze gedragsregels? Lees er meer over in ons nieuwsbericht: #metoo op de werkvloer. Hier vertellen we je wat ongewenst gedrag is en hoe je dit kunt voorkomen.

Check 3: Privacy

Het afgelopen jaar is er veel veranderd op het gebied van privacy. Controleer dan ook goed of de nieuwe afspraken omtrent de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zijn doorgevoerd in het personeelshandboek. Meld daarbij niet alleen de nieuwe regels naar jouw medewerkers maar zorg ook dat ze zich bewust zijn van de impact en veranderingen omtrent persoonsgegevens waar we in de reisbranche veel mee te maken hebben. 

Check 4: Wijzigingen doorvoeren

Je kunt niet zomaar elke vernieuwing eenzijdig doorvoeren. Zeker als het arbeidsvoorwaarden betreft heb je akkoord nodig van iedere individuele medewerker. Concludeer na de actualisatie de impact van jouw wijzigingen en bepaal hoe je het aangepaste document gaat communiceren. Zorg daarbij ook dat je niet alleen een mooi personeelshandboek in elkaar zet, maar de boodschap in het handboek ook daadwerkelijk naar jouw medewerkers overbrengt en de meerwaarde van het personeelshandboek voor iedereen duidelijk wordt.
 

Nog geen personeelshandboek?

Heeft het reisbedrijf waar jij werkt nog geen personeelshandboek? Klik dan hier en lees waarom een personeelshandboek nuttig kan zijn binnen jouw reisbedrijf. Mocht je vragen hebben over het opstellen of bijwerken van een personeelshandboek laat het ons dan weten, via info@reiswerk.nl.

Bronnen: Salaris Rendement 1-2019

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.