Werk jij in de reisbranche? Laat ons je wensen en behoeften weten als input voor onze workshops, meetings en Travel College. Vul de korte vragenlijst hier in.

6 bedrijven die snappen hoe je een employer brand neerzet

01 mrt 2019

Bron: RecruitNow, Werf&

Hoewel het employer brand bij uitstek uniek en authentiek is, betekent dat niet dat je je niet mag laten inspireren. En inspiratie is er genoeg te vinden. In ons eigen kleine kikkerlandje, maar zeker ook internationaal. Die inspiratie ligt voor het oprapen, want het mooie is dat juist het employer brand ervoor zorgt dat je als buitenstaander een ‘kijkje in de keuken’ krijgt. Wat voor mensen werken daar, hoe ziet het er daar uit, wat is er leuk en goed aan, waar kies je voor? Daarom zetten de expertes van RecruitNow 6 inspirerende voorbeelden voor je op een rijtje. Doe er je voordeel mee!

Open, eerlijk & persoonlijk

De Amerikaanse kledingwebshop  Zappos heeft als kernwaarden ‘“build open and honest relationships with communication” en “deliver wow through service”. Ondanks het enorme aantal sollicitaties (30.000 per jaar voor 450 vacatures) krijgt iedereen die solliciteert een ‘open en eerlijke’ persoonlijke terugkoppeling. Ook de inwerkperiode wordt serieus genomen: de customer service inwerktraining die draait om de waarde “deliver wow through service” duurt 4 weken en is voor lle nieuwe medewerkers, ongeacht hun functie of niveau.

Na de trainingsperiode krijgen alle nieuwe medewerkers te maken met ‘The Offer’. Een aanbod tussen $ 2.000,- en $ 4.000,- om het bedrijf te verlaten als ze zich niet kunnen herkennen in de cultuur. Een ‘easy exit’ dus. Werknemers hebben drie weken de tijd om hun nieuwe rol uit te proberen voordat ze beslissen of ze blijven of de uitbetaling aannemen en weggaan.

Spreekuur voor afgewezen sollicitanten

Het Reinier de Graaf ziekenhuis uit Delft het beeldende voorbeeld van "offboarding" (als dat woord echt bestaat). Waar de meeste organisaties niet verder komen dan een standaard afwijsmail, als ze die al sturen, besloot het ziekenhuis wat dichter bij hun DNA te blijven. Voor afgewezen sollicitanten organiseren zij n keer per maand "het spreekuur voor afgewezen sollicitanten". Dit is een belangrijk onderdeel van hun strategische lange termijn planning: een sollicitant die nu niet geschikt is voor een bepaalde baan kan dat in de toekomst wel zijn.

Of is misschien geschikt voor een andere baan dan waar zij/hij op heeft gesolliciteerd. En dat laatste blijkt wel, want soms worden afgewezen sollicitanten na het spreekuur alsnog aangenomen voor een andere functie binnen het Reinier de Graaf. Een zeker succes, want het spreekuur leverde een Werf& Award op voor beste case in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie.

Ontkrachten van een vooroordeel

Developers werken bij supercoole startups, en General Electric is groot industrieel bedrijf met fabrieken, die onder andere machines bouwt. Twee vooroordelen die General Electric heel mooi bij elkaar brengt in de videoserie ‘What’s the matter with Owen’. Owen is heel blij, want hij heeft een nieuwe ‘world changing’ baan bij General Electric. Zijn omgeving is alleen een stuk minder enthousiast. Dat levert ongemakkelijke situaties op, waarin General Electric het voor elkaar krijgt om subtiel maar duidelijk over te brengen wat ze dan wl doen. 

  









 


Een goede werk-privbalans

Met een ‘marktconform salaris’ en ‘goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden’ ga je de "war on talent" niet winnen. Helderheid over de arbeidsvoorwaarden is een must. Maar je kan daar natuurlijk ook nog een schepje bovenop doen. Nederlandse vrouwen hebben recht op tenminste 16 weken verlof (6 weken zwangerschapsverlof en minstens 10 weken bevallingsverlof), maar in Amerika is dat niet zo... daar heb je recht op 12 weken onbetaald verlof. 

Tenzij je werkgever iets geregeld heeft. Etsy gelooft dat een goede werk-privbalans loyaliteit van medewerkers vergroot en deed dus mr dan ‘iets regelen’. Zij bieden lle medewerkers 6,5 maand betaald ouderschapsverlof. Dan lijken die 16 weken voor moeders en 1 werkweek geboorteverlof voor de partner hier in Nederland ineens wel beetje karig…

Van elke (afgewezen) sollicitant een merkambassadeur maken

On-brand content, een werken-bij website die Rituals uitstraalt en tekst en beeld die ‘het gevoel’ van het cosmeticamerk overbrengt. In alles wat ze doen, vind je het Rituals DNA terug. Dit DNA bestaat uit de Rituals filosofie en de bedrijfswaarden. Genieten van de kleine dingen en het bewust beleven van kleine alledaagse routines. Rituals ziet ook in elke sollicitant of klant een mogelijke ambassadeur voor het merk. Rituals’ visie op recruitment is dan ook: “We treat our applicants as our best customer; every applicant is an ambassador for the brand.”

De missie hierbij is om de sollicitanten als ambassadeurs te behouden en van betekenis of waarde zijn in hun levens. Het ultieme doel is om de juiste mensen binnen te krijgen. En dat is dan weer de taak van de recruiters.
Het geluk vinden in kleine dingen komt dan ook terug in de manier waarop Rituals met haar kandidaten omgaat. Een klein gebaar kan soms een heel groot gebaar voor een ander zijn en positief uitpakken.

Dit kun je verwachten van de Recruitment Ritual:

  • Persoonlijk antwoord voor alle kandidaten. Rituals’ gedachtegang is: een boze/teleurgestelde kandidaat is een gemiste saleskans.

  • Een bedank-kaartje met sample gaat naar het huisadres. Hierbij is een positieve beleving van de sample weer een mogelijkheid tot meer verkoop.

  • Twee kleine cadeautjes voor elke sollicitant: Rituals laat je hierbij meteen The power of giving ervaren want er wordt je gevraagd 1 cadeautje weg te geven.

De kleinste vacature ooit

De recruitmentsite is het nummer n platform voor employer branding. En het is de thuisbasis van het nummer n arbeidsmarktcommunicatiemiddel: de vacaturetekst. Gemiddeld verschijnt die vacature op 7,4 plaatsen online, maar er zijn natuurlijk genoeg offline plaatsen waar jouw doelgroep zich ook bevindt. Dat ASML dat goed begrepen heeft, blijkt wel uit de notering in het Guinness Book of World Records die ze onlangs op hun naam mochten zetten: die voor de kleinste vacature ooit. De advertentie is ongeveer een tiende van een mensenhaar dik. ASML heeft die zelf gemaakt in de cleanrooms van het bedrijf, met eigen apparatuur voor het maken van chips. De advertentie is z klein dat deze alleen met een microscoop te zien is.

Hoe onzichtbaar ook, ASML verwacht hoge ogen te gooien met de advertentie bij technische studenten. Met een elektronenmicroscoop kunnen zij ze de advertentie namelijk zelf leesbaar maken. Er zijn vier versies, met teksten als TO TRULY GO SMALL YOU HAVE TO THINK BIG (om iets echt klein te maken moet je groot denken). Zo zet ASML zich neer als technologisch hoogstaand bedrijf en komt meteen in de aandacht bij hun doelgroep, die toevallig heel veel met microscopen werkt…

Inspiratie omzetten in actie

Dat bovenstaande voorbeelden opvallend, verrassend, leuk of in elk geval inspirerend zijn, staat buiten kijf. Maar dat ze niet voor lke organisatie toepasbaar zijn, moge net zo duidelijk zijn. En dan komen we weer terug bij n van de belangrijkste criteria om je employer brand aan te toetsen: authentiek en onderscheidend. Om met de woorden van Loesje te spreken “Wees gewoon jezelf, er zijn al zoveel anderen”. Het enige dat jij hoeft te doen, is te ontdekken wie dat is en dt verhaal te vertellen. 

Meer weten over employer branding?

Wil jij weten hoe je jouw werkgeversmerk versterkt voor potentile n bestaande medewerkers? Bekijk dan het webinar "In 3 stappen van sterk verhaal naar sterk employer brand" op www.travelcollege.nl!

In dit webinar vertelt Deborah Hempenius, content marketeer bij online recruitment specialist RecruitNow, in 3 stappen hoe je van een sterk verhaal tot een sterk employer brand komt. Na het volgen van de webinar kan je meteen aan de slag om een ijzersterke employer value proposition te formuleren.

 

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.