Zakelijk vloggen: wat je vooral wel én niet moet doen

Gepubliceerd op: 09-03-2020

Steeds meer reisbedrijven zijn gaan vloggen, of hebben plannen om hier dit jaar mee aan de slag te gaan. Een goed voornemen, want het kan de betrokkenheid bij en interesse in je merk enorm vergroten. Wellicht voelt vloggen nu nog even als een drempel, want wat komt er allemaal wel niet bij kijken? Gelukkig minder dan je denkt. Om je op weg te helpen, geeft video-expert Zarayda Groenhart je als tip dat je het vooral klein moet maken. En vooral niet moet overkomen als een saaie nieuwslezer.

Wel doen: Maak het klein

Vloggen voelt groots en je denkt dan ook dat je hier van alles voor nodig hebt. Een professionele camera bijvoorbeeld, en een dure microfoon. Niet aanschaffen nog, want de camera op je smartphone is ook prima! Een paar jaar geleden filmden ze daarmee gewoon het nieuws, dus waarom zou die voor het vloggen niet goed genoeg zijn? Wanneer jullie na een paar maanden nog steeds serieus bezig zijn met vloggen, dan kun je altijd nog flink investeren in een professionele vlogcamera.

Niet doen: Heel formeel overkomen

Want op een ongemakkelijke nieuwslezer zit niemand te wachten, toch? Probeer dus niet heel krampachtig netjes en overgeconcentreerd te praten, want dan wordt het heel zakelijk en onpersoonlijk. En een tikkeltje saai. Dus laat zien waar je passie ligt en waar je in gelooft. Zo kom je écht, persoonlijk en enthousiast over.

En waar moet het dan over gaan?

Dat kan over van alles en nog wat zijn. Wat is het doel van jullie video, een bepaalde reis in the spotlight zetten? Dan is het natuurlijk een goed idee om hier wat highlights van te laten zien. En bijvoorbeeld wat tips te geven zoals: wanneer is de beste tijd om hierheen te gaan? En wat moet je zeker niet vergeten om mee te nemen? Als iemand van je collega’s die reis al heeft gemaakt, laat hem of haar dan vooral persoonlijke ervaringen delen. Dat maakt de video meteen heel menselijk. Maar je kunt natuurlijk ook vloggen over je reisorganisatie zelf: laat een kijkje in de keuken zien, een stukje behind the scenes. Wat doen jullie zoal de hele dag voor de klant? En wat geven de medewerkers als tip voor dé droombestemming van 2020? Wat fijne beelden erbij en jullie vlog kan online!

Gooi het bijltje er niet te snel bij neer, wanneer je merkt dat je maar weinig kijkers hebt. Een publiek opbouwen kost nu eenmaal tijd, dus vlog gedurende een paar maanden geregeld. Dan zie je het aantal views vanzelf groeien. We zijn heel benieuwd naar het eindresultaat!

Bron: sprout.nl

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.