Waarom karige soft skills een carrière killer zijn!

Gepubliceerd op: 09-08-2018

Heb je liever een collega of manager die een echte expert is in zijn/haar vakgebied met veel kennis en ervaring, maar niet echt een mensenmens, en die eigenlijk niet goed overweg kan met het team? Of werk je liever zij aan zij met een onervaren collega of leider die collaboratief, nieuwsgierig, vriendelijk en aangenaam is? Voor de meeste mensen is het antwoord een no-brainer: "Geef me iemand met wie ik kan werken! Die kennis en vaardigheden komen wel. "
 
Je mag dus inhoudelijk super sterk zijn en beste zijn in je vakgebied, maar wanneer je niet goed met anderen samen kunt werken, heb je daar weinig aan. Sommige van de belangrijkste professionele vaardigheden voor medewerkers en werkgevers kunnen eenvoudigweg niet in een klaslokaal worden onderwezen of op papier worden gemeten. Deze eigenschappen worden soft skills genoemd en ze zijn belangrijker voor je zoektocht naar een nieuwe baan dan je denkt! Karige soft skills kunnen een echte carrière killer zijn.

Wat zijn soft skills?

Soft skills zijn wat minder tastbaar. Het zijn meer zachte, persoonlijke vaardigheden. Je kan hierbij denken aan sociale vaardigheden, zoals leiderschapskwaliteiten en prettig in een team functioneren. Ook goed met jezelf omgaan, het vermogen je te focussen en veerkrachtig te reageren op tegenvallers, zijn soft skills.

Waarom zijn soft skills zo belangrijk?

Uiteraard zijn zowel hard skills als soft skills belangrijk. Bij bepaalde banen worden hard skills zelfs geëist. Maar het zijn de soft skills die je helpen je hard skills succesvol in te zetten.  En een van de redenen waarom soft skills zo belangrijk gevonden worden, is omdat ze menselijk contact helpen vergemakkelijken. Je kunt als brandweerman heel hard zwemmen (hard skills) maar niet samenwerken in een team (soft skills). Je bent zelfstandig gecertificeerd trainer (hard skills), maar je kunt niet zo goed luisteren (soft skills).
 
Soft skills zijn namelijk dé sleutel tot het opbouwen van relaties en een netwerk, het verwerven van zichtbaarheid en het creëren van meer doorgroeimogelijkheden. Kortom, je kunt de beste zijn in wat je doet, maar als je soft skills niet voldoende ontwikkeld zijn, beperk je je kansen op carrièresucces.

Waarom soft skills belangrijker zijn dan ooit

Automatisering en kunstmatige intelligentie zullen ertoe leiden dat een groter deel van de banen afhankelijk is van soft skills. Dankzij de allernieuwste technologie blijven taken waarbij hard skills vereist zijn achteruitgaan, waardoor soft skills de belangrijkste onderscheidende kenmerken zijn op de werkplek. Een onderzoek van Deloitte Access Economics voorspelt zelfs dat tweederde van alle banen in Australië op soft skills zal vertrouwen in 2030. Deze trend zal onvermijdelijk wereldwijd worden weerspiegeld.
 
En waar een klant zich vroeger liet leiden door aanbod, leven we nu in een vraagcultuur. De moderne markt biedt klanten een onbeperkt aantal keuzes via technologieën zoals internet en smartphones. Voor deze klanten zijn gemak en lage prijzen gemakkelijk te vinden, zodat goede service en prettig klantcontact vaak van invloed is op de keuze om een ​​bepaald bedrijf te gebruiken. Dus wie positief is, goed kan luisteren, respect heeft voor andermans waarden en inventief kan zijn, zal perfect kunnen inspelen op de behoeften van de hedendaagse klant.
 
Het vermogen om efficiënt en effectief met klanten te communiceren, is daarom een ​​essentiële factor in het succes van een organisatie. En de organisatie die zich het meest flexibel, aantrekkelijk, betrouwbaar en vernieuwend opstelt, haalt de klant binnen.

Waarom werkgevers steeds meer kijken naar soft skills

Hoewel bepaalde vaardigheden noodzakelijk zijn voor een functie, zoeken werkgevers steeds vaker naar sollicitanten met specifieke soft skills. Dit is omdat, hoewel het gemakkelijk is voor een werkgever om een ​​nieuwe werknemer te trainen in een bepaalde harde vaardigheid (zoals hoe een bepaald computerprogramma te gebruiken), het veel moeilijker is om een ​​medewerker te trainen in een zachte vaardigheid (zoals geduld ).
 
In je werk zijn het dan ook de soft skills die maken dat je succesvol bent. Uit onderzoek van de Society for Human Resource Management bleek dan ook dat werkgevers eigenlijk meer om soft skills geven dan om hard skills, zoals rekenen, schrijven, typen, boekhouden, het werken met technische apparaten, programmeren enzovoorts

Zijn hard skills minder belangrijk geworden?

Nee. Het is nog steeds belangrijk dat een vrachtwagenchauffeur een rijbewijs heeft, een advocaat het wetboek kent, een programmeur kan coderen. En dat een wiskundeleraar weet hoe je de de hypotenusa berekent met de stelling van Pythagoras.
 
Soft skills zijn belangrijker geworden omdat ze je hard skills waardevoller maken. Ze zijn als de olie die de motor soepel laat draaien. Ze zijn als Dr. Watson naast Sherlock Holmes. Als bijen die bloemen helpen voortplanten en daar op hun beurt weer voedsel voor terug krijgen in de vorm van nectar. Als ze een symbiotische samenwerking aangaan worden ze er beide beter van.  Dus geen soft skills vs hard skills, maar juist soft skills én hard skills!

Kun je jezelf ontwikkelen in je soft skills?

Ja dat kan! Het begint met kennis over wie je bent; hoe je dingen doet en waar je door gedreven wordt. Hoe je communiceert, verbaal en met je lichaamstaal. En hoe je reageert op tegenvallers of stress. Lees daarom morgen verder welke 7 soft skills essentieel zijn om je carrière een boost te geven en welke stappen je kunt ondernemen om ze te ontwikkelen.

 

Inzicht in gedrag en motivatie een belangrijke eerste stap in ontwikkelen van soft skills

Wie ben ik en waar ligt mijn kracht? Jezelf écht leren kennen is de eerste stap naar persoonlijke groei en succes. Wie ben ik? Waar ben ik goed in? Wat motiveert mij? Welke talenten maken mij uniek en waar krijg ik energie van?

De Reiswerk Profiel Analyse geeft, in slechts 8 minuten tijd, inzicht in gedrag wat je van je zelf misschien al wel weet, maar nog niet eerder onder woorden kon brengen. Inzicht in gedrag van jezelf en van anderen maken je communicatie en samenwerking niet alleen effectiever maar ook prettiger, want je hebt meer begrip en respect voor elkaars talenten. Het is een internationaal gevalideerd instrument gebaseerd op de DISC theorie. De tool draagt bij aan een eerlijk en positief zelfbeeld en helpt jou om keuzes te maken die passen bij wie jij bent.

Maar welke soft skills zijn key om je carrière een boost te geven en welke stappen kun je ondernemen om ze te ontwikkelen? Lees het in het artikel "7 essentiële soft skills om je carrièrekansen te vergroten".

Soft Skills ontwikkelen binnen de reisbranche

Uit arbeidsmarktonderzoek in de Reisbranche blijkt dat de leer- en ontwikkelingsmogelijkheden in de Reisbranche staan in de top 3 van slechts beoordeelde baankenmerken, dus er valt in de reisbranche op dat gebied nog wel wat te winnen. 

En daarom gaat Reiswerk in Q3 van 2018 een online leerplatform voor de reisbranche lanceren. We zien namelijk de toegevoegde waarde van online leren voor medewerkers in de reisbranche. Dit online leerplatform wordt ontwikkeld met SkillsTown, de grootste online opleider van Nederland. We houden je via onze nieuwsberichten op de hoogte over de ontwikkelingen rondom dit thema.
 
Bronnen: Forbes, Oxbridge Academy, TTI Succes Insights, Monster

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.