Zo train je je brein voor een beter geheugen!

Gepubliceerd op: 13-11-2019

Heb je tijdens je reisopleiding verschillende talen geleerd? Niet alleen handig in de reiswereld, maar het schijnt ook nog eens heel goed te zijn voor je hersenen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat studenten die in snel tempo (drie maanden) een nieuwe taal leren, een opmerkelijke groei in de hersenen vertonen. Een ander onderzoek wijst zelfs uit dat twee- of meertalige mensen pas later Alzheimer ontwikkelen. Je brein trainen werpt dus zijn vruchten af. We geven je nog zeven andere tips hoe je dit het beste kunt doen.

1. Voldoende slaap (8 uur)

Dik op nummer 1, want dit is zó belangrijk. Stanley Conran, hoogleraar psychologie en slaapexpert aan de University of British Colombia beweert zelfs dat elk uur dat je minder slaapt dan acht uur, je IQ met 1 punt naar beneden gaat. Zo staat vier uur minder slaap volgens wetenschappelijk onderzoeker Tom Rath gelijk aan het drinken van een sixpack bier. Probeer dus echt die 8 uur slaap te pakken. Dat is hoognodig om herinneringen te evalueren en in het brein te archiveren.

2. Goede voeding

Want daarmee verbeter je je cognitieve vaardigheden. Ook beschermt het je tegen hersenschade en gaat het vergrijzing tegen. Wat je dan het beste kunt eten? Voedsel met een hoog gehalte Omega-3 vetzuren zoals zalm, walnoten en kiwi’s.

3. Leer een nieuwe taal

Ook een belangrijke, zoals we in het begin al vermeldden. Het leren van een nieuwe taal traint je geheugen en houdt je hersenen fit. En altijd handig natuurlijk in de reiswereld. Wil je je hersenen écht uitdagen? Leer dan een taal met een heel ander geschrift, zoals Chinees.

4. Vermijd stress

Want dat heeft geen positieve invloed op je cognitieve functies. Merk je dat je geheugen je in de steek laat? Spreek dan af met je vrienden, want sociale interactie kan stress vermijden.

5. Braingames

“Puzzels zijn als kippensoep voor het brein”, aldus Marcel Danesi, hoogleraar semiotiek en antropologie aan de Universiteit van Toronto. Dus sla die puzzels in de krant voortaan niet meer over. Of het nu een sudoku of een kruiswoordpuzzel is, dat maakt niet uit. Als je hersenen maar een beetje worden uitgedaagd.

6. Genoeg lichaamsbeweging

Dat beweging goed is voor je lichaam wisten we natuurlijk al, maar het heeft ook een positieve uitwerking op je geheugen. Je hoeft je echt niet helemaal in het zweet te werken, want matig intensieve lichaamsbeweging helpt al enorm om je brein fit te houden.

7. Geheugensteuntjes

Ben je geregeld je sleutels kwijt? Dat komt doordat je maar weinig aandacht besteedt aan het moment dat je ze ergens neerlegt. Mark McDaniel, hoogleraar psychologie aan de Washington University raadt je daarom ook aan om hardop te zeggen waar je je sleutel neerlegt: “Ik leg mijn sleutels naast de fruitmand.” Studies wijzen trouwens ook uit dat het acht seconden duurt voordat informatie in het geheugen is opgenomen. Concentratie is dan ook extra belangrijk als je iets wilt onthouden.

8. Wandelen in een nieuwe omgeving

Helaas is de zomer voorbij, maar wandelen in de herfst en de winter kan ook heel fijn zijn. En goed voor je hersenen. Er worden namelijk nieuwe hersencellen en verbindingen aangemaakt, en de bloedvoorziening wordt er ook beter van. Waarom die nieuwe omgeving? Dat houdt je hersenen flexibel!
 
Lekker warm aankleden en naar buiten dus. Een instrument leren bespelen of een nieuw gerecht koken schijnen trouwens ook een boost te zijn voor het trainen van je brein. Genoeg mogelijkheden om je hersenen fit te houden. 

Gratis webinar over Snellezen en Geheugentraining

Wist je trouwens al dat we op dit gebied een nieuwe module op ons online leerplatform Travel College hebben geplaatst? In het webinar Snellezen en Geheugentraining leer je van Wout Plevier de beste technieken uit snellezen en geheugentraining, waardoor je:
 

  • 2,5 - 3 keer zo snel leest

  • 90% begrip opbouwt van een tekst

  • tot betere analyses kunt komen

  • meer plezier krijgt in lezen

  • vitaler bent tijdens lezen en leren

  • 35% op werktijd bespaart

  • en goede kwalitatieve output kunt leveren 

Een inspirerend webinar om te bekijken. Je ontdekt hoe snel je kunt waarnemen en hoe traag je het tot dusver hebt gedaan. Je potentieel is dus groot en je zult verrast zijn dat je in staat bent tot veel meer dan je vooraf had gedacht.



Bronnen: mt.nlgezondheidsnet.nl

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.