13 tips om je LinkedIn profiel te verbeteren

Gepubliceerd op: 31-10-2018

Met meer dan 350 miljoen leden, waarvan ruim 5,5 miljoen Nederlandse gebruikers, is LinkedIn uitgegroeid tot een zeer krachtige business en carrière management tool. Werknemers en recruiters gebruiken het sociale netwerk om te kijken naar geschikte kandidaten en het profiel van mensen die solliciteren. Het is daarom een belangrijk visitekaartje om jezelf goed te presenteren en te onderscheiden van andere kandidaten. Om benaderd te worden voor carrièremogelijkheden is een goed LinkedIn profiel dus cruciaal!

Hoe kijkt een recruiter naar jouw LinkedIn profiel?

Om te beginnen: een recruiter wil snel zien of het de moeite waard is om contact met je op te nemen. Hij/zij vraagt zich daarbij de volgende twee dingen af:
- Kan jij de werkzaamheden uitvoeren voor de beoogde functie?
- Zou jij interesse hebben om de werkzaamheden uit te voeren?

Of een recruiter echt je hele profiel bekijkt of alleen je meest recente werkervaring is erg afhankelijk van hoe compleet jouw profiel is. Heb je aandacht besteed aan je foto, header, samenvatting en heb je je werkervaring overzichtelijk weergegeven? Grote kans dat de aandacht gewekt is en een recruiter bereid is om meer over jou te weten te komen. Is je profiel incompleet en/of niet up-to-date? Dan zal een recruiter snel afhaken en geen moeite nemen om de rest van je profiel te bekijken. Ga daarom aan de slag met deze 13 tips om jouw profiel te verbeteren.

1. Professionele profielfoto

Een professionele profielfoto is al bijna de helft van het werk. Uit het Jobvite Recruiter Nation Report 2016 bleek dat bij 41% van de recruiters hun eerste indruk beïnvloed wordt door een foto van de kandidaat. De eerste indruk maak je dus niet tijdens je eerste gesprek, maar al op LinkedIn! Bovendien wordt je foto redelijk permanent in de zoekopdrachten weergegeven. Wees je hiervan bewust en maak een goede eerste indruk!
Gebruik een professionele foto van jezelf waar je goed opstaat en geen vakantiekiekje. En laat iemand anders je profielfoto kiezen. Jouw zelfbeeld zal namelijk nooit exact overeenkomen met hoe andere mensen naar je kijken. Ga daarom voor een second opinion!

2. Een triggerende headline

De zin die onder je naam verschijnt, is wat mensen het eerst van je zien. Dit is feitelijk je merk in een notendop. Recruiters zoeken op functietitels. Als je deze niet juist inzet, word je ook niet gevonden. Als standaard gebruikt LinkedIn je huidige functie, maar je kunt deze headline ook personaliseren. Neem dus niet klakkeloos je functietitel van je huidige of vorige contract over, maar bedenk waar je op gevonden wil worden.

Denk bijvoorbeeld aan kernwoorden die je functie of de baan die je graag wil omschrijven. Mocht de naam van je werkgever deze waarde ook hebben, gebruik dan ook de naam van je werkgever om jezelf te profileren. Zorg er voor dat jouw persoonlijke pay-off mensen prikkelt en dat het recht doet aan wie jij bent. Maar verzin geen hippe term zoals ‘socialmedia-goeroe’.

3. Je profiel samenvatting is je pitch

Zie je profiel als een eerste kennismaking met iemand. Net zoals je een onbekende niet je hele CV laat zien, houd je het profiel beknopt. Het is dé ideale plek om duidelijk te maken wie jij bent en wat je kunt. Denk er dus goed over na op welke manier je jouw samenvatting wil gebruiken. Bijvoorbeeld voor het zoeken van een nieuwe uitdaging of opdracht of juist als online visitekaartje. Houd het zo concreet mogelijk en gebruik witregels en opsommingen. Het is een eerste indruk. Let op de woorden die je gebruikt in de samenvatting; zoekmachines gaan door deze sectie.

Tot slot nog een tip: gebruik actiewoorden en wees niet te bescheiden over je prestaties. Recruiters zijn op zoek naar mensen die boven de menigte uitsteken en die plezier hebben in hun werk.

4. Gebruik een persoonlijke stijl

Onderscheid jezelf door actief en creatief taalgebruik. Gebruik geen zin als: “verantwoordelijk voor project team management”, maar “manager van projectteam XYZ”. Schrijf in de ik-vorm. Introduceer jezelf met je eigen stemgeluid en laat foto’s zien over hoe jij aan het werk bent. Maak zo je profiel persoonlijk, echt en onderscheidend.

Personaliseer ook je standaard LinkedIn URL. Door de letter- en cijfers aan het eind te wijzigen kan een persoonlijke en herkenbare URL gecreëerd worden. Zo wordt je beter gevonden door Google en andere zoekmachines en kun je de URL bovendien gebruiken in een emailhandtekening. Klik op Edit achter Public Profile. In het witte vak dat je kunt invullen, vul je je eigen naam in.

5. Vermeld ál je werkgevers en scholen

Ook al lijken bepaalde opleidingen of werkervaringen nú niet relevant, vermeld het toch op je profielpagina. Het kan maar zo zijn dat je tijdens dat ene (voor jouw) irrelevante baantje juist die competentie nodig hebt gehad, die een potentiële werk- of opdrachtgever zoekt.

Vul alle opleidingen ook zo volledig mogelijk in. Zo kun je jouw contact met oud-studiegenoten vereenvoudigen. Vul hier ook de relevante cursussen in zodat je laat zien dat je je blijft ontwikkelen.

6. Hou functiebeschrijvingen kort en krachtig

Probeer in de voordelen van het bedrijf te denken. Waar heb jij het bedrijf echt mee geholpen? Welke successen heb je geboekt? Probeer deze zo concreet mogelijk te beschrijven door cijfers te gebruiken. Beschrijf dit in heldere, korte zinnen. Gebruik spreektaal en vermijd daarmee ingewikkelde woorden. Het gaat om de hoofdlijnen; precies wat je iemand vertelt in de pauze van een seminar. Benoem tenslotte ook puntsgewijs je takenpakket. Let hierbij op dat je niet een hele waslijst aan taken benoemt, probeer het bij de vijf belangrijkste hoofdtaken te houden.

LinkedIn is meer dan alleen een online cv. Wees kort en bondig, maar compleet want de termen die je invult, kunnen zoektermen zijn voor anderen. Vermeld dus ook je droomopdracht of de baan die je ambieert. Als dit trefwoord namelijk niet in je profiel staat, zul je hier ook niet op gevonden worden. Wil je de aandacht van de werkgever of recruiter trekken? Je kunt ook afbeeldingen toevoegen. Doe dit wel alleen als het relevant is en alleen bij de functies waarvan je wil dat ze extra opvallen.

7. Houd je profiel up to date

Een nieuwe baan? Een opleiding of cursus afgerond? Vergeet niet je profiel te updaten! En wel om twee redenen: Ten eerste zien al je connecties deze update, kunnen hierop reageren of dit interessant vinden en zorgt ervoor dat mensen je profiel bekijken. Ten tweede, een profiel wat up-to-date is, is vanzelfsprekend waardevoller dan een verwaarloosd LinkedIn-profiel. Kijk daarom eens in de zoveel tijd eens naar je profiel; ben je nog tevreden met je headline? Misschien tijd voor een nieuwe foto? Al deze updates zijn zichtbaar voor je connecties, wat het aantal bezoekers naar je pagina (tijdelijk) doet stijgen.

8. Benoem je specialismen

In het veld ‘specialties’ beschrijf je wat je specialismen zijn. Dit zijn de zaken waarop jij wilt dat mensen je onthouden. Maak hier een lijst van jouw specialiteiten. Je kunt eventueel de trefwoorden uit je headline herhalen. Je kunt er hier wat dieper op in gaan en eventueel vakjargon gebruiken. Gebruik de vaktermen die men gebruikt in de branche waar jij wilt werken. Zo optimaliseer je je vindbaarheid rondom jouw meerwaarde. Benoem hier ook wat je passie is en welke persoonlijke waarden je koppelt aan je werk. Door een opsomming met bullet points te gebruiken, kun je jouw specialiteiten extra onder de aandacht brengen.

9. Vraag om aanbevelingen & referenties

In Nederland is het niet zo gebruikelijk als in de VS om te pronken met je aanbevelingen. Toch kun je op deze manier zowel de vindbaarheid als de aantrekkelijkheid van jouw profiel vergroten. Het is daarnaast namelijk voor LinkedIn belangrijk dat je profiel 100% ingevuld is. Volledige profielen krijgen als beloning voorrang in zoekopdrachten. Om je profiel 100% ingevuld te krijgen, heb je minimaal 3 aanbevelingen (recommendations) nodig. Je kunt een aanbeveling alleen geven aan of krijgen van een eerstegraads contact. Vraag dus gewoon om aanbevelingen in jouw netwerk.

Als je ‘recommendations’ vraagt. Vraag je kennis(sen) dan om specifiek in te gaan op één vaardigheid of persoonlijkheidstrek. Als je anderen aanbeveelt, maak dan ook jouw aanbevelingen specifiek en veelzeggend. Wees selectief en laat aanbevelingen verschillen zodat het authentiek blijft overkomen. Bedenk daarbij dat recruiters graag willen weten hoe mensen over jou denken en waar je goed in bent. Een heel waardevol onderdeel van je profiel!

10. Voeg vaardigheden toe

Je kunt maximaal 50 vaardigheden aan jouw profiel toevoegen. Zet hier serieuze, relevante vaardigheden neer en vraag je af of 50 vaardigheden meer toevoegen dan 15. Dit grappige voorbeeld bewijst trouwens dat vaardigheden met een knipoog net zo goed kunnen werken. (Ex) collega’s, vrienden of andere connecties kunnen je vervolgens onderschrijven op deze vaardigheden. We raden je hierom ook aan om hetzelfde te doen voor anderen. De vaardigheden die het meeste onderschreven worden, worden als eerste getoond op je profiel.

11. De ‘extra informatie’

Laat je specifieke interesses en passies terugkomen in je ‘additional information’. Je kunt hier links plaatsen naar websites, inclusief die van jou. Laat ook zien op welke groepen je aangesloten bent. Ook prijzen en successen kun je plek geven. De websites die je hier noemt, krijgen een hogere pagerank via jouw vermelding.

12. Wees actief

En met actief bedoelen we niet dat je moet gaan spammen, maar post regelmatig (twee keer per week is meer dan genoeg) relevante informatie. Denk hierbij aan artikelen, nieuwsberichten etc. die relevant zijn voor de branche waarin je actief bent. Beter nog: Schrijf zelf af en toe een originele bijdrage, dit is een goede manier om je expertise te tonen en traffic naar je LinkedIn-profiel te genereren
.
Word lid van groepen die betrekking hebben op jouw branche en waar nog regelmatig iets wordt gepost. Like zo nu en dan een post of plaats bijvoorbeeld zelf een artikel of een andere bijdrage. Mensen die enthousiast over hun vak zijn, zijn de meest gewilde kandidaten.

Volg ook mogelijk interessante bedrijven om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en hopelijk ook van passende vacatures. De kans is namelijk groot dat een bedrijf eerder vacatures via eigen kanalen deelt dan veel geld steken in betaalde advertenties op vacaturesites.

13. Vergroot je netwerk

Tenslotte blijft face-to-face netwerken belangrijk. Je kunt LinkedIn zien als een verlengstuk ervan. Doe je best om veel mensen die je kent ook uit te nodigen op je LinkedIn. Nodig hen uit via een persoonlijke boodschap; zodat het persoonlijk blijft. Het voordeel van een groot netwerk: als mensen op je profiel bekenden tegenkomen, vergroot dit gelijk het vertrouwen in jou. 

De grootte van je netwerk zegt immers iets over jou als persoon. De meest effectieve mensen hebben vaak een groot netwerk en dat moet je ook met je profiel uit kunnen stralen. Het is zeker niet nodig om 1000 contacten te hebben, maar om LinkedIn echt voor je te laten werken, heb je minimaal 200 connecties nodig. Natuurlijk hangt het wel af van je functie, maar heb je bijvoorbeeld 50 contacten of minder? Recruiters kunnen dan denken dat je te verlegen bent om een netwerk op te bouwen of dat je niet thuis bent in de wereld van social media. Dit wil je natuurlijk wel graag vermijden.

Succes met het finetunen van je LinkedIn. We hopen dat het je helpt een (nieuwe) baan te vinden!

Bron: fnvprofessionals, Frankwatching, Frankwatching [infographic], themarketingfactory

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.