5 redenen waarom employer branding jouw speerpunt moet zijn in 2019

28 jan 2019

branding logos.jpg

Bron: RecruitNow
 
Employer branding: een hot topic. Vooral nu de arbeidsmarkt steeds krapper wordt. Uit het jaarlijkse HR-onderzoek van Berenschot en Performa blijkt namelijk dat HR-professionals ‘sterke employer branding en arbeidsmarktcommunicatie’ d prioriteit van 2019 vinden. Dit was in 2018 nog privacy en databeveiliging. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat steeds meer bedrijven problemen krijgen met het werven van (talentvol) personeel. In 2015 was dit nog maar 23%, maar in 2018 is dit al toegenomen naar 71%. Dus het beste moment om te starten is nu! De specialisten van RecruitNow vertellen waarom.

Talent (langer) behouden

Als mensen solliciteren, kiezen ze niet alleen voor een bepaalde baan of functie. Ze kiezen met name voor de normen & waarden, cultuur en ambities van het bedrijf: het werkgeversmerk ofwel de “employer brand”. Als de verwachtingen, die gewekt worden in een vacature of op een werken-bij-website, matchen met de werkelijkheid, dan kun je talent langer binnenhouden. Is dat niet zo, dan zie je al snel een mismatch ontstaan. Anouk Kon van vacaturesite Indeed vertelt dat maar liefst 65% van de medewerkers daarom na 91 dagen alweer op zoek gaat naar een nieuwe baan!

Ambassadeurschap

Marketingdeskundige Marc van Eck legt uit dat sterke merken bijna geen reclame hoeven te maken, omdat klanten (of medewerkers) dat vaak voor ze doen. Hij adviseert om als organisatie niet alleen te vertellen wat je merk is, maar vooral waar je voor staat. Als je deze verwachtingen vervolgens ook waarmaakt, dan maak je mensen pas cht blij. En die mensen zullen op een verjaardag, event of tijdens de buurtbarbecue eerder geneigd zijn om positieve verhalen over je merk te vertellen dan wanneer verwachtingen niet matchen met de werkelijkheid. Deze medewerkers zijn de ambassadeurs van jouw bedrijf.
 
Coolblue is een organisatie die hun ambassadeurs op verschillende manieren inzet tijdens het recruitmentproces. Zo staat er onder elke vacature een medewerkersreview. En werd in het verleden ook standaard de zin ‘Wat vertel je op verjaardagen dat je doet?’ opgenomen in de vacatures. Daar stond dan in ‘normale’ taal uitgelegd wat de baan inhoudt. Het ambassadeurschap trekt Coolblue ook door op hun corporate website. Daar worden medewerkers namelijk ingezet om middels een vlog de nieuwste snufjes en tips aan de klanten te laten zien. Per productgroep stellen ze een vlogger aan die alle ins en outs kan vertellen over bepaalde producten.

Referral recruitment

Van medewerkers een ‘mede-werver’ maken. Dat is in het kort waar het bij “referral recruitment” om draait. Jouw eigen medewerkers dragen potentile collega’s aan en krijgen daar dan een beloning voor terug. Bijvoorbeeld een deelname aan een opleiding of training, n maand gratis sporten of een eenmalige bonus.
 
Volgens oud-hoogleraar psychologie en marketing Robert Cialdini zijn referrals het perfecte middel om klanten te overtuigen. Referral marketing is daarom ook voor recruitment n social media een onmisbare bron van sollicitanten en leads. Je neemt namelijk eerder iets aan van mensen die je goed kent dan van onbekenden: het overtuigingsmechanisme.
 
Volgens Marnix de Groot (Lead in Employer Branding, TA Strategy & HR Digital Transformation) van energie netwerkbedrijf Alliander zijn er meerdere redenen waarom referrals zulke goede sollicitaties opleveren:

  • Medewerkers denken goed na voordat ze iemand aanbevelen. Hun eigen reputatie staat namelijk ook op het spel. Dus leveren ze sowieso iemand van kwaliteit aan.

  • Doordat de preselectie beter is en de kandidaat op basis van echte verhalen zijn binnengehaald, zijn de verwachtingen en de ‘fit’ beter. Daardoor blijken sollicitanten uit referral langer in dienst te blijven.

  • Een goed opgezet en uitgevoerd referralprogramma kan een doorlopende bron van potentieel talent opleveren, ook als er geen concrete openstaande vacatures zijn.

Consistent verhaal

Een klant heeft zo’n 8 tot 12 ‘touchpoints’ nodig, voordat zij besluiten om iets te kopen. En eigenlijk zie je dit ook bij een werkzoekende. Want voordat iemand solliciteert, doorloopt hij/zij ook verschillende stappen. De eerste keer dat ze met jou in aanmerking komen is bijvoorbeeld via een inspirerende post op Facebook. Daarna verschijn je in hun Insta-feed en bekijken ze jouw vacatures. Ze lezen nog eens je ‘over ons’-pagina, reviews op Glassdoor en Indeed en besluiten daarna pas om te solliciteren. Op al deze momenten komen ze in aanraking met jouw imago en identiteit: het employer brand. Daarom is het belangrijk dat je overal hetzelfde verhaal vertelt: het chte verhaal. Want matcht het zonnige beeld dat je communiceert niet met het verhaal dat je medewerkers op feestjes over je bedrijf vertellen, dan is je propositie niets waard.
 
Een voorbeeld van een werkgever die dit goed aanpakt is Lidl. Marco Dalmeijer (Teamleader employer branding bij Lidl Nederland): “Ons consumentenmerk is n met ons werkgeversmerk. Elke klant kan immers een nieuwe medewerker worden.” Daarom past Lidl content aan op de doelgroep: vlogs voor vakkenvullende scholieren, een gratis boodschappen-actie voor studenten, radiocommercials voor vrachtwagenchauffeurs, of een Lidl-winkel in een verhaallijn van Goede Tijden, Slechte Tijden. Ook in de winkels is employer branding zichtbaar, bijvoorbeeld op stoepborden en kassabalkjes.

Arbeidsmarktcommunicatie wordt makkelijker

Staat je werkgevers merk? Dan is alles wat je daarna doet makkelijker: het vullen van je website, het schrijven van vacatureteksten, posts op social media en het uitwerken van (online) campagnes. Je weet het verhaal en kunt dit nu voor elke uiting in een andere vorm gieten. Maar bedenk wel dat het geen project is van n maand, maar dat het doorlopende inspanning vergt.
 
Vaak is de vacaturetekst de eerste kennismaking tussen jou en de kandidaat. Het is dus belangrijk dat ze daar al een goed, maar vooral cht, beeld krijgen van jou als bedrijf; wie ben je, waar sta je voor, hoe uit zich dat, wat wil je bereiken en wat krijgt de kandidaat ervoor terug. En nu je weet wat jouw verhaal is, kan je het ook makkelijker vertalen in je vacaturetekst. Wees eerlijk over de functie, maar ook over de cultuur die heerst in jouw organisatie. Zo voorkom je een mismatch.

Meer weten over employer branding?

Wil jij weten hoe je jouw werkgeversmerk versterkt voor potentile n bestaande medewerkers? Bekijk dan het webinar "In 3 stappen van sterk verhaal naar sterk employer brand" op www.travelcollege.nl!

In dit webinar vertelt Deborah Hempenius, content marketeer bij online recruitment specialist RecruitNow, in 3 stappen hoe je van een sterk verhaal tot een sterk employer brand komt. Na het volgen van de webinar kan je meteen aan de slag om een ijzersterke employer value proposition te formuleren.

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.