AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

7 redenen waarom je SEO strategie misschien niet optimaal werkt

10 dec 2018

Op de eerste pagina van de organische Google resultaten staan, dat wil elk bedrijf wel. Want de kans is dan groot dat je doelgroep op jouw link klikt, omdat ze gericht op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt. Niet zo gek dus dat veel bedrijven zich met SEO (zoekmachine optimalisatie) bezighouden. Maar daarmee goede resultaten boeken, is makkelijker gezegd dan gedaan. Google wil hun bezoekers namelijk zo goed mogelijk helpen aan relevante informatie, en trapt niet zo snel in de ‘slimme’ trucjes die websites nog weleens inzetten om snel gevonden te worden.
 
Ben je naar je eigen idee heel goed bezig met SEO, maar sta je ondertussen nog steeds niet in de top 10? Hier lees je een aantal redenen waardoor je SEO strategie mogelijk niet goed werkt.

1. De technische kant van de website is niet optimaal

Als de techniek van je website te wensen overlaat, sta je meteen al met een paar nul achter. Wanneer de website is gebouwd met allemaal lastige codes waar Google maar moeizaam doorheen kan lezen, dan levert dit geen bonuspunten op. Kan Google de informatie op je website niet of maar gedeeltelijk indexeren, dan wordt deze ook niet opgeslagen in Google’s index. En daardoor zijn die pagina’s ook niet vindbaar in de Google resultaten. Als je maar weinig verstand hebt van techniek, is het moeilijk te beoordelen of hier het pijnpunt zit. Je kunt daarvoor gebruikmaken van de gratis dienst Google Search Console, die je attendeert op eventuele technische fouten op je website. Kom je er geen wijs uit? Dan kun je natuurlijk altijd een expert inschakelen.
 

2. De inhoud van je website sluit niet goed op elkaar aan

Wanneer je een hotel hebt, zorg je dat alles klopt en op elkaar aansluit: het interieur ademt een fijne sfeer uit, de service is uitstekend en de kamers zijn brandschoon. Je hoopt natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen enthousiast zijn en terugkomen, en dit aan anderen doorvertellen. Zorg dat deze beleving k op je website terugkomt en dat alle punten op de i staan. Vertel duidelijk wat jullie hotel te bieden heeft, zorg voor een overzichtelijke navigatie en dat de techniek goed in elkaar zit.
 

3. Je gebruikt geen of de verkeerde zoekwoorden

Wanneer je veel bezoekers uit de organische Google resultaten wilt krijgen, dan is het belangrijk dat de woorden waar mensen op zoeken, terugkomen op je website. We blijven nog even bij het hotel. Stel dat deze in Valencia staat, dan kun je misschien denken: ik gebruik het zoekwoord ‘hotel Spanje’, want daar wordt veel op gezocht. Hier kan het op twee vlakken gaan tegenvallen:


1. De concurrentie op deze zoekwoorden is moordend, dus de kans is klein dat je in de top 10 komt van de Google resultaten.

2. De zoekopdracht is z breed (heel Spanje) dat de kans klein is dat de bezoeker een hotel in Valencia zoekt. De zoekwoorden ‘hotel Valencia’ gaat al de goede kant op, maar let op: ook op deze woorden is de concurrentie hoog.

Beter is om iets specifieker te werk te gaan, zoals ‘hotel Valencia zee’ of ‘design hotel Valencia’. Daar zoeken minder mensen op, maar is de kans groter dat je hoger komt in de resultaten n dat ze uiteindelijk bij je boeken. Een uitgebreid zoekwoordenonderzoek loont dus absoluut. Op internet vind je verschillende stappenplannen die je hierbij helpen.

4. De content is niet waardevol genoeg

Ook al is de technische kant van de website pico bello in orde, als de content niet waardevol is, ben je nog nergens. In de Google resultaten dan. Google vindt dit aspect namelijk heel belangrijk. Ze sturen hun bezoekers het liefste door naar een website waar ze al hun informatie vinden waar ze naar op zoek zijn. Niet voor niets staan blog artikelen vaak bovenaan. Die gaan namelijk specifiek over een bepaald onderwerp, en zijn meestal waardevol voor de lezer. Zorg dus dat jouw bezoekers op een pagina belanden waar ze blij van worden. Wat denk je dat de bezoeker graag zou willen weten? Schrijf daarover, en vergeet hierbij ook niet aantrekkelijke beelden te gebruiken.
 

5. Je houdt nt iets teveel rekening met Google

Je bent enorm gefocust op waar Google op let en bent flink in de weer met hun ‘wensen’. Voor je het weet ben je aan het spammen met zoekwoorden en verlies je volledig uit het oog waar je bezoeker ook alweer voor kwam: oja, waardevolle content die lekker makkelijk weg leest. Laat je dus niet gek maken, want heeft Google het gevoel dat je hen belangrijker vindt dan je doelgroep, dan ben je alsnog de pineut en kom je niet hoog in de resultaten terecht. Houd dus je bezoekers in gedachten en zorg dat hun bezoekje wordt omgezet in conversie. Want dat is je uiteindelijke doel, toch?
 

6. Je doet te weinig aan linkbuilding

Linkjes naar jouw website, en in mindere mate social media, zijn ontzettend belangrijk als het om SEO gaat, want ze maken een groot deel uit van Google’s algoritme. Hoe meer autoriteit de website heeft die naar jou linkt, hoe waardevoller de link is. Hoe je dit voor elkaar krijgt? Maak bijvoorbeeld waardevolle content die andere websites graag willen delen. Te denken valt aan een infographic of onderzoeksresultaten. Of nodig bijvoorbeeld een blogger uit om bij je te komen logeren in je hotel, in ruil voor een mooi artikel met een link naar jouw website.
 
SEO is een uitdaging, maar wel een leuke! Hoge SEO resultaten zijn dus met name afhankelijk van drie zaken: techniek, content en autoriteit. Als je goed bezig bent, zie je jezelf stijgen in de resultaten en dat geeft een enorme kick. Onthoud wel dat je niet alles en iedereen moet geloven als het om SEO gaat. Veel informatie op internet klopt, maar er staat ook een hoop nonsens tussen. Bepaal dus vooral voor jezelf wat je aanpakt en wat niet, en houd goed de statistieken van je website in de gaten om te zien wat wel en niet werkt. Succes!

Gratis online webinar Google SEO op Travel College!

Is SEO nieuw voor je, en wil je er graag wat meer vanaf weten? Volg dan ons gratis webinar Google SEO op Travel College: een online leerplatform voor alle medewerkers in de reisbranche. Binnen 20 minuten krijg je praktische tips die je meteen kunt inzetten om je zichtbaarheid in de Google resultaten te vergroten. Neem snel een kijkje op www.travelcollege.nl, waar je nog veel meer interessante cursussen, webinars en microlearnings vindt! Helemaal gratis te volgen.
 

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.