PERSBERICHT: Reiswerk ziet positieve ontwikkelingen op de arbeidsmarkt van de reisbranche
21 jun 2023Vorig jaar stond in het teken van herstel. Herstel na maanden van strenge coronamaatregelen die de reisbranche hard hebben geraakt. Hoe heeft de arbeidsmarkt zich ontwikkeld in 2022?
Het jaar 2022 stond in het teken van herstel en positieve ontwikkelingen voor de arbeidsmarkt. Ondanks uitdagende omstandigheden, zoals de voortdurende coronamaatregelen, oorlog in Oekraïne en personeelstekorten op Schiphol, toont het arbeidsmarktonderzoek van Reiswerk aan dat er een positieve verandering heeft plaatsgevonden.
Stijging aantal medewerkers
Eén van de meest opvallende bevindingen is de groei van het totaal aantal medewerkers in de reisbranche. Terwijl het jaar 2021 werd afgesloten met 9.581 medewerkers, groeide dit aantal in 2022 naar maar liefst 10.725 medewerkers, een toename van bijna 12%.
Een andere mooie ontwikkeling is de flinke instroom van nieuwe medewerkers in de reisbranche. In 2022 bereikte dit aantal een recordhoogte met 3.922 nieuwe medewerkers, wat een groei betekent van +140% ten opzichte van 2021. Dit illustreert het vermogen van reisbedrijven om talent aan te trekken, zelfs in een markt met aanhoudende krapte. Tegelijkertijd is de uitstroom van medewerkers vanaf 2019 historisch laag, met een daling van ongeveer 30% ten opzichte van 2021. Hoewel er sprake is van een stijging in het ziekteverzuim, dat in 2022 op 2,3% ligt vergeleken met 0,7% in 2021, bevindt het zich nog steeds ver onder het landelijke gemiddelde van 5,6%.
Esther Gathier, manager van Reiswerk: “Het onderzoek bevestigt dat na een aantal pittige jaren mensen weer kiezen voor een baan in de reisbranche. Het is het bewijs van de veerkracht en aantrekkingskracht van deze sector. De groei van het aantal medewerkers is ook begrijpelijk, want werken in de reiswereld betekent werken in een jonge, dynamische omgeving met het mooiste product dat er is: reizen!”
Belangrijke thema's
Voor 2023 benadrukt het arbeidsmarktonderzoek dat arbeidsvoorwaarden (40%) en werkgeluk (34%) de belangrijkste HR-thema's zijn. Werkdruk blijft ook een belangrijk aandachtspunt met 29% van de respondenten die het als een prioriteit beschouwen.
Arbeidsmarktcampagne werpt zijn vruchten af
In 2022 heeft Reiswerk een online arbeidsmarktcampagne gelanceerd om zo nieuw talent te enthousiasmeren en activeren voor een baan in de reiswereld. Esther: “We zijn blij om te zien dat de campagne zijn vruchten lijkt af te werpen en dat steeds meer talenten kiezen voor een carrière in de reisbranche. De branche is enorm dynamisch en het werk erg afwisselend, wat veel kansen tot ontwikkeling biedt. Voor elk talent, op elk niveau en in ieder vakgebied, is een passende, interessante baan te vinden. Deze veelzijdigheid aan carrièremogelijkheden maakt een baan in de reiswereld ook leuk en interessant.”
Download het arbeidsmarktonderzoek