AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

Coachend leidinggeven: zo doe je dat!

30 jan 2019

Coaching is hot! Steeds meer managers nemen dan ook een coach in de arm. Om verschillende redenen, zoals het leren van verschillende stijlen in leidinggeven of het omgaan met conflicten en grenzen leren stellen. Maar managers worden niet alleen gecoacht, ze coachen ook steeds vaker zlf. Zeker wanneer blijkt dat het gedrag en houding van hun medewerkers niet optimaal is. Te denken valt aan spanningen op de werkvloer, issues tussen collega’s en irritaties naar klanten toe. Dan kun je wel praten over targets, maar de houding en het gedrag verander je daar niet mee. Dan is coachen een betere oplossing.
 
Verschillende technieken voor coachend leidinggeven
Allereerst: wat is dat eigenlijk, coachend leidinggeven? In ieder geval niet je medewerker haarfijn uitleggen wat diegene allemaal fout doet. Maar je mag de ander wel aanspreken op zijn of haar verantwoordelijkheid. Zoals de houding en manier van communiceren, en de effecten daarvan. Een lastig gesprek, maar er zijn coachingstechnieken die je daarbij helpen.
 
Socratisch coachen bijvoorbeeld, waarbij je voornamelijk goede en open vragen stelt. Zoals ‘Hoe kijk je naar de afgelopen periode op het gebied van communicatie naar klanten en collega’s?’ en ‘Op welke vlakken wil je jezelf graag verbeteren?’ Zo zorg je ervoor dat de ander gaat nadenken over het eigen gedrag. Een milde vorm van confrontatie dus.
 
Ga je liever voor de stevige variant met directe feedback? Dan is er meer sprake van provocatief coachen. Dit is nog steeds een benadering met waardering, maar de ander wordt tegelijkertijd flink uitgedaagd. Bijvoorbeeld door zijn of haar zwakke punten uit te vergroten. Een beetje provoceren dus, maar wel met humor.
 
En dan hebben we ook nog oplossingsgericht coachen, waarbij je niet zozeer concentreert op de problemen, maar nadenkt over oplossingen. Hierbij komen vragen aan bod als ‘Wat heeft goed gewerkt?’ en ‘Welk stuk van het project gaf veel vertrouwen?’.
 
Toch kiezen veel reisorganisaties voor prestatie- en ontwikkelingsgericht coachen, waarbij het draait om hoe medewerkers optimaal kunnen bijdragen met hun talenten. Maar ook hoe ze zich verantwoordelijk voelen voor de resultaten. Het ultieme doel van leidinggevend coachen is het beste uit je medewerkers te halen, waar ook de organisatie van profiteert.

Kan elke leidinggevende coachen?

Je zou misschien denken van wel, aangezien managers hun medewerkers nu eenmaal ook sturing geven naar een (gezamenlijk) doel. Maar toch is effectief coachen andere koek, want hierbij laat je hen vaak zelf inzichten krijgen door onder andere de juiste vragen te stellen. En dan ben je er nog niet, denk maar eens aan weerstand van de medewerker of een gebrek aan vertrouwen. Het is dan ook goed om een opleiding of cursus te volgen over coachen, zodat je precies weet hoe je dit het beste aan kunt pakken.

Gratis te volgen essentials over coaching

Wil je meer weten over coaching, en heb je behoefte aan praktische tips? Travel College, ht gratis online leerplatform voor alle medewerkers in de reisbranche, heeft drie interessante essentials voor je klaarstaan. Zo krijg je in een paar minuten kijktijd waardevolle informatie te horen en word je een betere coach.

Dit zijn de drie essentials:
1. Hoe coach je een medewerker?
2. Coaching: het GROW-model, dat wordt gebruikt om structuur in coaching aan te brengen.
3. Coaching: het SMART-model. Om succesvol leiding te geven moet je zoveel mogelijk SMART doelen stellen. 

 

Meer weten over coaching?

Volg de drie essentials dan op www.travelcollege.nl. Er zal een wereld voor je opengaan, want je vindt hier nog veel meer cursussen, webinars en essentials die bijdragen aan de ontwikkeling van jou n je medewerkers. Registreer je eenvoudig en snel en profiteer vandaag nog van deze gratis dienst.

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.