AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

De relatie tussen de manager en medewerkers

14 feb 2023

Vertrouwen geven, integer zijn, waardering uiten voor inzet en prestaties en een luisterend oor bieden. Bij de ‘coachende manager’ staat ontwikkeling, begeleiding en samenwerking centraal.

relatiemanagermedewerker

De ‘coachende manager’ wordt door iedereen op handen gedragen; blijkt uit het jaarlijkse Nationale Managementonderzoek van managementopleider ISBW. Volgens het onderzoek onder werknemers is de moderne manager betrokken, behulpzaam en betrouwbaar.

Op vertrouwen kun je bouwen

Vertrouwen geven wordt enorm gewaardeerd en door 77% van de medewerkers als de meest belangrijke eigenschap van de manager gezien. Integer zijn en waardering tonen voor prestaties en inzet vindt 64% van de medewerkers ook erg belangrijke eigenschappen.

In het onderzoek werd ook gevraagd over welke eigenschappen de manager over vijf jaar zou moeten beschikken. Opmerkelijk is dat daarop een ander antwoord volgt. Als je het de medewerkers vraagt, moet hun manager dan vooral betrokken (36%) en betrouwbaar zijn (30%) én is toegankelijkheid ook belangrijk (26%).

De manager bederft de sfeer

Uit het onderzoek komen niet alleen positieve geluiden over managers naar voren.  Zo zouden zij hun medewerkers meer moeten betrekken bij de strategie en werk gerelateerde beslissingen (25%). Ook zien medewerkers graag dat managers meer waardering voor hen uitspreken (24%) en daarbij de persoon achter de medewerker zien staan (21%).

Bij bijna een kwart van de medewerkers verandert de sfeer aanzienlijk zodra de manager aanwezig is. Dit wordt als meest hinderlijk ervaren. Daarna wordt prestatiegerichtheid (19%) en het niet luisteren naar wensen en behoeften van het team (14%) ook als zeer storend ervaren.

Menselijke connectie wordt steeds belangrijker

Rob Rijbroek, directeur van ISBW, wijst op de gevolgen van hybride werken voor het management, dat bij veel bedrijven inmiddels de standaard is. Volgens Rijbroek vergroot dit “de psychologische afstand tussen organisaties en hun werknemers.” Daar bovenop komt nog dat werknemers te maken hebben met onzekerheid door de inflatie.

Rijbroek: “Menselijke connectie en zaken als samenwerkingsgerichtheid en aanpassingsvermogen worden daarmee steeds belangrijker. Als manager is het daarom belangrijk dat je meebeweegt en ook investeert in je eigen ontwikkeling. Zowel op het gebied van hard skills als van soft skills. Zo zorg je dat je voldoende kunt meebewegen met veranderingen en kan inspelen op de behoeftes van je team die daarbij horen.”

Bron: Personeelsnet. (2023, 13 februari). Coachende manager krijgt waardering, maar moet medewerkers meer bij koers betrekken. Personeelsnet. https://www.personeelsnet.nl/

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.