AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

De 6 ongeschreven bedrijfsregels die niet in het bedrijfshandboek staan

18 nov 2019

Wanneer je aan een nieuwe functie begint, voel je misschien een warme sfeer waarbij je collega’s je welkom heten en je manager je mee uit lunchen neemt. De eerste dagen word je bedolven onder informatie over het declareren van je onkosten en het boeken van je zakenreizen. Je leert wat de officile regels van de werkplek zijn, aan welk beleid moet worden voldaan en wat er van je wordt verwacht. Maar stiekem zijn er nog meer regels, die je niet in je handboek zult zien staan. Ook wel de bedrijfscultuur genoemd. Hoe je daarachter komt? Simpelweg door te observeren, want dan kom je onder andere achter deze zes bedrijfsregels. 

1. Wat die flexibele uren cht betekenen

Klinkt goed: flexibele werktijd in plaats van een manager die de minuten telt dat je op kantoor bent. Maar let op. Wordt die flexibiliteit wel echt geaccepteerd? Of lijkt het erop dat de meeste collega's om 8:00 uur aan hun bureau zitten en zelden voor 18:00 uur de deur uit zijn? Verlaat iemand ooit het kantoor voor een uurtje sporten, om naar de apotheek te gaan, of naar de kapper? Of zijn die comfortabele bureaustoelen de hele dag bezet? Houd dit in de gaten.

2. Wanneer je werkdag daadwerkelijk eindigt

Je start je baan met enorm veel enthousiasme, want: een loonsverhoging en een sprankelend reisbedrijf op je cv. Maar dan besef je dat daar wel wat tegenover staat, zoals: niemand verlaat het kantoor totdat de manager dat doet. En die vertrekt meestal pas om 20:00 uur. Natuurlijk kun je wel eerder weg, maar kans bestaat dat dit je dan toch een ongemakkelijk gevoel geeft. Vooral omdat je collega’s allemaal wl blijven. Hoe productief je overdag ook bent, in andermans ogen te vroeg vertrekken wordt weleens bestempeld als zijnde lui. Het belangrijkste is natuurlijk dat je je werk voor elkaar hebt en dat je manager dit ook weet. Voel je dagelijks de druk om later te ‘moeten’ vertrekken, dan past de bedrijfscultuur misschien niet bij je. 

3. Het open deur beleid

Misschien krijg je te horen dat de deur van de CEO altijd openstaat. Met andere woorden: stap vooral binnen en deel je beste ideen. Toch kan de realiteit heel anders zijn. Sterker nog: het wordt vast niet altijd gewaardeerd als je geregeld voor zijn of haar bureau staat met een briljante ingeving. En zo wel, dan kan het zomaar zijn dat je CEO altijd druk of niet in de buurt is. Kijk dus eerst even of anderen dit doen, en wat er dan gebeurt.

4. Of er verwacht wordt op e-mail te reageren

Je manager heeft er een handje van om ’s avonds laat e-mails uit te sturen met van alles wat er in haar hoofd opkomt. “Je hoeft niet te reageren hoor”, zegt ze, “ik wil het gewoon even kwijt”. Dan blijkt de volgende ochtend dat je collega’s de mail ook hebben ontvangen, die er wel op hebben gereageerd en daar samen hele gesprekken over voeren. Een mailtje terugsturen met een reactie is dan misschien toch wel een goed idee.

5. De dresscode

Voor je sollicitatiegesprek heb je je netste kleding uit de kast getrokken. Maar wat ga je vanaf nu dagelijks naar je werk aantrekken? Kijk goed naar hoe je collega’s zich kleden.
Lopen sommigen in spijkerbroek en slippers? Of is het de bedoeling dat het wat netter is? Onthoud altijd dat je kleding een rol speelt in hoe zelfverzekerd, creatief en competent je je voelt. En overkomt. Daarnaast speelt het ook zeker een rol in hoe je door de groep als geheel wordt waargenomen. Dus: kleed je gepast.

6. Wanneer vakantie te nemen

Het is algemeen bekend dat Millennials niet aan de werkplek willen worden vastgeketend. Maar elk bedrijf definieert het concept van werk-privbalans een beetje anders. Wat voor vakantiegedrag vertonen je collega’s? Gaan ze vier weken achter elkaar weg, of is drie weken eigenlijk de max? En zijn er drukke periodes waarin het not done is om weg te gaan? Door het gedrag in je organisatie te observeren, krijg je een idee van hoe het vakantiebeleid er cht uitziet en hoeveel vrijheid je hebt voor al die avontuurlijke reizen.
 
Kortom, dat wat er in het sollicitatiegesprek besproken wordt - of wat er in je contract staat – zegt dus niet alles. De chte bedrijfsregels leer je pas kennen wanneer je er werkt. Observeer dus veel, zodat je goed kunt meebewegen met de bedrijfscultuur. Wil je meer weten over hoe je je het beste kunt gedragen op de werkvloer? Lees dan vooral dit artikel over Ren van der Heijden en Rienk Stuive, want die schreven er een heel handboek over met 200 ongeschreven regels en wetten in de kantoorjungle.
 
 
 
Bron: www.themuse.com

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.