AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

De ongeschreven kantoorregels: zo ga je ermee om

15 nov 2019

Tijdens je studie heb je alle fijne kneepjes van het (reis)vak geleerd. Je hebt kennis gemaakt met hoe organisaties veelal in elkaar zitten en hoe het daar allemaal hoort te reilen en zeilen. Maar zodra je in het echte bedrijfsleven duikt, zul je ondervinden dat de vork nt iets anders in de steel zit dan in je studieboeken zo mooi werd beschreven. Bedrijven houden er nu eenmaal hun eigen (ongeschreven) kantoorregels op na. Misschien heb je zelf al situaties meegemaakt waar je je vraagtekens bij hebt gezet: Waarom verdient die ene collega een paar honderd euro meer, terwijl jullie hetzelfde werk doen? Waarom krijgt je andere collega dat project, terwijl jij meer tijd en ervaring hebt? En waarom is iedereen zo enthousiast over een aanpassing die jullie manager voorstelt, terwijl deze echt niet zo goed is? Vaak is het beter om hier niet tegenin te gaan, maar om mee te bewegen.

200 ongeschreven regels en wetten in de kantoorjungle

Ren van der Heijden en Rienk Stuive schreven er een handboek over: De Kunst van het Meebewegen. Een verzameling van tweehonderd ongeschreven regels en wetten in de kantoorjungle. Volgens hen laten mensen zich leiden door emotie en maken ze zich maar wat druk om hun plaats op de carrire-apenrots. Hun regels geven je ook houvast in situaties die je als onprettig kunt ervaren. En die komen helaas in elke organisatie weleens voor. Ze geven je alvast een voorproefje om zo goed mogelijk met je reisbedrijf mee te bewegen: 

1. Zorg voor een goede laatste indruk

Ja laatste inderdaad, want die is belangrijker dan de eerste. Die wordt onthouden. Dus lever je werk altijd op tijd af, en liefst nog net iets meer dan de bedoeling was. Blijven lachen werkt ook altijd goed. 

2. Spreek je manager niet publiekelijk tegen

Ook al moet je op je tong bijten omdat hij of zij het cht bij het verkeerde eind heeft of omdat jij over meer kennis beschikt. Laat het gaan. Voor dit moment dan, omdat er andere collega’s bij zijn. Je manager zou het anders op kunnen vatten als een gevalletje ‘onderuithalen’. En daar krijg je vroeg of laat de rekening van gepresenteerd. Heel kinderachtig ja, maar helaas de werkelijkheid.

3. Presenteer je idee nooit te vroeg tijdens een vergadering

Heb het er eerst over met wat collega’s die je vertrouwt, en vraag wat zij ervan vinden. Zijn ze bij de vergadering aanwezig waar jij je plan op tafel wilt gooien? Smeed dan een pact met ze voor wat steun.

4. Denk vanuit de ander

Want dan krijg je veel meer voor elkaar. Als je vanuit je eigen perspectief blijft praten, dan ben je alleen maar aan het zenden. Dus zorg dat je gesprekspartner zich betrokken voelt bij het gesprek.

5. Vergeet de vorm niet

Je kent het wel: Het gaat er niet om wt je zegt, maar om he je het zegt. Dat geldt niet alleen in een gesprek, maar ook om hoe je je werk aflevert. De vorm doet soms meer dan de inhoud.

6. Ga altijd op een goede manier weg

Van de koffieautomaat tot je vorige werkgever. Zorg dat je je projecten goed afrondt of overdraagt, zodat je je opgebouwde credits niet verliest. De reiswereld is wat dat betreft klein, dus in de toekomst kun je je oude collega’s zomaar weer ergens tegenkomen.

7. Weet waar en wanneer de borrels en etentjes zijn

Want daar worden de werkelijke zaken besproken en gedaan.

Luister ook even naar deze podcast waarin Ren en Rienk worden genterviewd. Ook daar komen namelijk interessante tips aan bod. Hiermee beweeg jij voortaan nog soepeler mee in jouw eigen kantoorjungle.
 
 
 
Bronnen: www.managementsupport.nlwww.ad.nl
Podcast: soundcloud.com

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.