Schrijf je nu in voor de workshop 'Verbind verschillende generaties op de werkvloer' Meer informatie & inschrijven.

De arbeidsmarkt van de toekomst: skills staan centraal

24 aug 2021

Langzaam aan zien we het aantal vacatures in de reisbranche weer stijgen. Voorzichtig zijn organisaties weer op zoek naar medewerkers voor verschillende functies. Maar met de nieuwe zoektocht naar personeel zien we ook dat er regelmatig sprake is van ‘mismatches’, doordat veel werkgevers de focus hebben op diploma’s en ervaringen. Om de juiste mensen te vinden en de spanning van de arbeidsmarkt omlaag te brengen, is het van belang dat er veel meer wordt gekeken naar de skills van medewerkers en sollicitanten. Gelukkig gebeurt dat steeds vaker.
 
Het verschil tussen hard skills & soft skills
Op de arbeidsmarkt van de toekomst staat het ontwikkelen van skills centraal, en het matchen van mens en werk op basis van skills. Behaalde diploma’s en ervaringen zijn natuurlijk nog steeds belangrijk, maar lijken meer op de achtergrond terecht te komen. Het gaat er tenslotte om waar iemand goed in is. TNO’er Paul Preenen omschrijft skills als volgt: “Onder skills verstaan wij de kennis, vaardigheden en eigenschappen van individuen die hen in staat stellen om onder voortdurend veranderende omstandigheden hun taken en rollen in het werk succesvol uit te voeren, hierin innovatief te zijn en gedurende hun gehele leven duurzaam inzetbaar te blijven.” Er zijn harde (vakspecifieke) en soft (algemene vaardigheden) skills. De eerste kun je leren door opleiding, training en ervaring. Denk aan Spaans spreken en schrijven of kennis van bepaalde software. Soft skills zijn persoonlijkheidskenmerken die voor een groot deel te maken hebben met aanleg en karakter. Zoals creativiteit en je manier van communiceren.
 
Mismatches en werkloosheid verminderen
Momenteel zegt een kwart van de bedrijven in Nederland in hun groei geremd te worden, doordat hun vacatures maar moeilijk worden vervuld. Dit komt onder andere doordat de focus tijdens de sollicitatieprocedure nog te weinig ligt op skills. Ook bij het behouden van medewerkers hoort die focus hierop te liggen. Vaak worden de skills niet optimaal benut, waardoor de werktaken hier niet goed op aansluiten. Een belangrijke oorzaak waardoor werkenden niet of heel langzaam op de juiste functie terechtkomen. De verwachting is dat de komende 10 jaar een half miljoen medewerkers zich laten omscholen, om door te stromen naar een nieuw beroep. Willen we mismatches en werkloosheid verminderen of zelfs voorkomen, en overgangen tussen sectoren bevorderen, dan is het belangrijk dat werkenden en werkgevers elkaar weten vinden op basis van skills.
 
Welk werk past bij jouw skills?
Het platform House of Skills heeft samen met partners verschillende instrumenten ontwikkeld waarmee werkenden en werkzoekenden online ontdekken welk werk bij hun skills past. Ook reisorganisaties vinden hiermee geschikte kandidaten voor hun vacatures. Een van de skills instrumenten is De Paskamer, waar je een overzicht kunt samenstellen van je skills. Op basis daarvan krijg je suggesties van beroepen en openstaande functies die hierop aansluiten. Zo krijg je meteen een beter beeld van je mogelijkheden. Een ander instrument is Mijnhouseofskills, waarbij je online wat vragen beantwoordt en ziet welke actuele vacatures bij je passen.
 
Nieuwsgierig? Via Travel College kom je bij De Paskamer en Mijnhouseofskills. Op ons gratis online leerplatform kun je natuurlijk ook je skills verbeteren, van e-commerce tot verbale communicatie.
 
Bronnen:
Nos.nl
Tno.nl 

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.