AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

De top 7 banen van de toekomst in de reissector

22 jul 2021

De reisindustrie verandert en daarmee ook het aanbod van banen. Consumenten boeken vaker online, laten zich inspireren door influencers en vinden duurzaamheid steeds belangrijker. Veel reisbedrijven spelen hierop in, wat zorgt voor nieuwe functies voor reismedewerkers. Bijvoorbeeld op het gebied van social media marketing, smart technology en sustainability. Ben je benieuwd welke banen interessant kunnen zijn in de nabije toekomst? We geven je een top 7.

1. Een online reisbureau
Mensen gaan steeds vaker zelf aan de slag om hun reis helemaal op maat te maken. De laatste jaren was er al sprake van een flinke verschuiving van het traditionele reisbureau in de straat naar online, en die is door de coronacrisis alleen nog maar versterkt. Veel reizigers wenden zich nu tot online (en onafhankelijke) reisbureaus. De specialisten bieden een persoonlijke service, dat vertrouwen geeft in tijden van onzekerheid. Wil je zelf een online reisbureau opzetten? Dan is het een aanrader om je op een niche te focussen. Consumenten die gericht op zoek zijn naar jouw specifieke aanbod komen dan sneller bij jou terecht.
 
2. Verkoper van reis- en annuleringsverzekeringen
Vakantiegangers zijn zich meer dan ooit bewust van het belang van een reis- en annuleringsverzekering, en kiezen hier dan ook vaker voor. Ga je voor een baan als verkoper van deze verzekeringen, dan kun je veel geld verdienen. Tenminste: als je er talent voor hebt en er goed in bent. Veel salesbanen werken namelijk op commissiebasis; hoe meer verzekeringen je verkoopt, hoe meer je verdient. Met een (online) salestraining kun je je skills al snel verbeteren.
 

3. Influencer marketeer
Influencer marketing is big business. Consumenten boeken eerder een vakantie op basis van persoonlijke ervaringen van een bekende, dan door een advertentie in de krant. Influencer marketing is dan ook revolutionair geweest voor de reisindustrie. Het kent veel verschillende vormen, van bloggen tot YouTube en Instagram. Je kunt natuurlijk zelf influencer worden, of juist een baan kiezen als social media manager. Bekijk onze online cursus Influencer Marketing om te proeven of dat iets voor je is.
 
4. Smart technology ontwikkelaar
Bij smart tourism draait alles om werken op een ‘slimme manier’. Om de efficintie te verbeteren, het concurrentievermogen te maximaliseren en duurzaamheid te vergroten. En dat allemaal door het gebruik van technologische innovaties. Denk aan het gebruik van technologie om drukte en wachtrijen te beheren, rondleidingen op de telefoon te realiseren, gezichtsherkenning in plaats van papieren tickets en virtueel toerisme. Lijkt het je wel wat? Werk dan goed aan je ICT-vaardigheden.
 
5. Adviseur in duurzaamheid
We hebben de afgelopen jaren een grote impuls gezien op het gebied van duurzaam toerisme. En deze trend zal zich alleen maar voortzetten. Zo hebben mensen meer de intentie om met de trein naar hun vakantiegebied te reizen, en ook reisbedrijven zelf zijn bezig met duurzaamheid. Deze interesse zal naar verwachting flink blijven groeien en er zijn talloze kansen om werk te vinden op dit gebied. Zo kun je bijvoorbeeld consultant worden waarbij je advies geeft aan reisbedrijven om duurzamer te zijn. Of gaan werken aan de implementatie van duurzaam toerisme.

6. Specialist voor Chinese toeristen
Chinezen reisden meer dan welke andere bevolking in de wereld dan ook. En dat zullen ze vast en zeker weer gaan doen. Ook interessant: ze geven meer geld uit dan vakantiegangers uit andere landen. Het is dus helemaal geen gek idee om je op Chinese toeristen te focussen. Je hebt waarschijnlijk wel enige kennis van China nodig om een goede positie op de reismarkt te verwerven. En Chinees spreken kan helpen, net als ervaring met werken in China. Volg het Chinese Outbound Tourism Institute (COTRI) voor actuele gegevens over Chinese toeristen.

7. Manager ondersteunende inkomsten
Aanvullende producten zijn er altijd al geweest in het toerisme, maar in de afgelopen decennia hebben ze pas echt aan populariteit gewonnen. Mensen willen graag een gevoel hebben dat ze waar krijgen voor hun geld. En daar speelt de reiswereld op in: klanten worden verleid met een mooi aanbod, zoals een huurauto of accommodatie tegen een aantrekkelijke prijs. Vervolgens worden ze aangemoedigd om verschillende aanvullende producten als verzekeringen en ontbijt erbij te kiezen. Dit kan behoorlijk extra omzet opleveren. Afhankelijk van de specifieke baan die je interesse wekt, kunnen cursussen in financieel management en economie van pas komen.

We hopen dat bovenstaande banen je inspireren voor een nieuwe functie in de toekomst.

Bron:
Tourismteacher.com

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.