Schrijf je nu in voor de workshop 'Verbind verschillende generaties op de werkvloer' Meer informatie & inschrijven.

De trends op het gebied van contentmarketing in 2019

14 jan 2019

Niet alleen de reisbranche, maar ook de marketingwereld verandert elke dag. Nieuwe tools en technologien duiken op, er gaat een frisse wind door oude tactieken en de lat voor kwaliteit blijft maar stijgen. En dat moet ook wel, aangezien het publiek elke dag weer met meer content in aanraking komt dan het berhaupt kan verwerken. En ding is zeker: contentmarketing blijft belangrijk. En aangezien het ook blijft groeien, zullen onderstaande trends bepalend zijn voor de manier waarop content wordt gemaakt en geconsumeerd in 2019.
 

1. Contentmarketing wordt marketing

Te midden van de dagelijkse bezigheden, is het gemakkelijk om te vergeten dat contentmarketing nog steeds een relatief nieuw fenomeen is. Een paar jaar geleden behandelden marketeers content meestal als een bijproject. Het was meer iets extra’s dan iets essentieels. Eigenlijk iets wat je deed als je tijd over had, omdat de traditionele marketingprojecten en verantwoordelijkheden gewoonweg belangrijker waren. Nou, dat is veranderd. En hoe. Waar marketing in het verleden werd gebruikt om eenzijdige gesprekken met consumenten aan te wakkeren, weten succesvolle merken dat contentmarketing de deur opent naar interactie. Er ontstaan relaties met de doelgroep die anders nooit waren gerealiseerd. Content is een van de beste tools voor het winnen van vertrouwen, het opbouwen van je merk, het genereren van siteverkeer en gekwalificeerde leads. En alles daartussenin.

2. Strategie wordt meer essentieel

Naarmate contentmarketing volwassener wordt, zullen bedrijven hun inhoud minder gaan zien als een allesomvattende oplossing, maar meer als een hulpmiddel om hun specifieke doelen te bereiken. Content is ongelooflijk krachtig, maar het bereikt niet elk zakelijk doel. Het heeft een leidende strategie nodig om de effectiviteit en de betrokkenheid van het publiek te maximaliseren. Verschillende bedrijven hebben verschillende doelen, die elk om een eigen contentstrategie vragen. Toch zijn algemene doelen zoals leadgeneratie, SEO en thought leadership gebruikelijk. Vanaf daar kunnen bedrijven strategien aanpassen die specifiek zijn ontworpen om te werken naar het doel dat voor hen het belangrijkst is. Aangezien verkooptrends altijd veranderen, speelt content een belangrijke rol bij het aantrekken van nieuwe klanten.
 

3. Meer waarde halen uit producten en diensten

Contentmarketing behandelt al verschillende behoeften en doelstellingen voor verschillende afdelingen. Verkoopteams gebruiken content om pitches te versterken en klantrelaties te verbeteren. Merkmanagers veranderen content in goodwill en autoriteit. Recruiters trekken toptalent aan door content te publiceren op plaatsen waar de beste kandidaten hun tijd online doorbrengen. De mogelijkheden zijn eindeloos - en er gaan nieuwe wegen open. Klantsucces verwijst naar de manier waarop bedrijven klanten helpen de meeste waarde te halen uit producten en services. In deze tijd van personalisatie is het niet langer voldoende om een verkoop te realiseren, door te gaan naar de volgende en klachten te behandelen zodra deze zich voordoen. Vandaag de dag hebben bedrijven klanten nodig die de maximale waarde uit hun aankopen halen, om zo mond-tot-mondreclame te stimuleren en sterkere relaties te ontwikkelen.

 

4. De marketing trechter verandert van vorm

Op dit moment accepteert de marketing trechter zoals wij die kennen vrijwel iedereen, filtert ze door middel van kwalificatieprocessen en spuugt ze vervolgens aan het einde uit zonder afscheid. Te veel bedrijven zien klanten als geld, en ondertussen voelen die zich juist vaak genegeerd - en in het slechtste geval beledigd - wanneer de koop is afgerond. Een verandering in mindset en een bibliotheek met hoogwaardige content zal deze traditionele trechter vervangen door iets duurzamers (en effectievers). De trechter wordt meer en meer een doorlopende cyclus die prioriteit geeft aan continue betrokkenheid bij transactionele relaties. Deze verhoogde focus op koestering, met name na de verkoop, zorgt ervoor dat klanten eerder bij je blijven of een nieuwe aankoop doen. En meer geneigd zijn om aanbevelingen te doen bij vrienden en collega's. Met content kun je jouw merk van leverancier naar partner verplaatsen. Natuurlijk zijn er altijd concurrenten met een lagere prijs. Maar als je je klanten voortdurend bij je merk betrekt, een duurzaam vertrouwen opbouwt en een echt partnerschap aangaat, dan heeft dat een veel langere houdbaarheid.
 

5. Distributie blijft de motor van succes

Zelfs de beste inhoud is nutteloos als niemand het ziet. Naarmate zowel de offline als online werelden steeds drukker worden, blijft content-distributie een essentieel onderdeel van elke goede contentmarketingstrategie. Op de hoogte blijven van trends op social media is natuurlijk super, maar dit is slechts het topje van de distributie-ijsberg. E-mailmarketing helpt, maar toch moeten merken dieper graven om de distributiekanalen te ontdekken die uniek zijn voor hun publiek. Misschien kunnen verkoop en marketing samenwerken om specifieke accounts te targeten en relevante materialen direct in handen te krijgen? Of is het beter om je boodschap mondeling met je publiek te delen? Bedrijven moeten creatief en enthousiast zijn om hun inhoud bij de juiste mensen te krijgen. Influencers kunnen hier van grote waarde zijn. Zowel op het gebied van bereik, geloofwaardigheid en conversie. Laat je investering in content in ieder geval niet voor niks zijn geweest door steken te laten vallen op het gebied van distributie.
 
Het komende jaar belooft een voortdurende overname door contentmarketing. Naarmate merken hun strategien steeds verder verfijnen, volstaat een lauwe content aanpak niet meer. De manier waarop marketeers dergelijke trends zien en erop reageren, zal het lot van de organisatie bepalen.
 

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.