De weg naar een lerende organisatie is langer dan je denkt

10 dec 2019

Een lerende organisatie worden, dat lukt niet zomaar in een paar maanden. Sterker nog: de cultuur veranderen naar een lerende organisatie kan zomaar 5 jaar duren. Waar reisbedrijven vaak gefocust zijn op het halen van de bedrijfsresultaten, verliezen ze hun eigen medewerkers nog weleens uit het oog. Terwijl zj juist bijdragen aan het succes van de organisatie. En dus is het heel belangrijk dat ze zich kunnen blijven ontwikkelen.   

Blijvend leren & ontwikkelen

“Wil je vooroplopen in je vakgebied, dan moet je leren integreren in het dagelijkse werk. Niet alleen door leidinggevenden en medewerkers taken en rollen te blijven geven die ze uitdagen en scherp houden, maar ook door veel reflectie en evaluatie in te bouwen op de werkvloer.” Aldus Suzanne Kienjet die het vak Learning & Development doceert. Ook begeleidt zij organisaties op dit gebied. Daarin ondervindt ze geregeld dat bedrijven wel aandacht besteden aan de ontwikkeling van hun medewerkers, maar dat dit dan vooral vakinhoudelijk is. Denk bijvoorbeeld aan een specifieke opleiding die nieuwe medewerkers moeten volgen. En daar blijft het dan wel bij. Er moet dus veel meer bewustwording komen bij blijvend leren en ontwikkelen. Op veel plekken ontbreekt een duidelijke visie. Wanneer managers de toegevoegde waarde van ontwikkeling op het dagelijkse werk gaan inzien, zullen zij dit veel meer prioriteit gaan geven.

Opleidingsprogramma als middel

Een opleidingsprogramma is niet een, twee, drie ontwikkeld. Suzanne: “Het opleidingsprogramma is niet de start, maar eerder een middel dat ergens halverwege het proces vorm krijgt. Het start met de WHY. Waarom willen we aandacht voor ontwikkeling? Waar willen we heen bewegen? Wat moet het opleveren? Welke ontwikkelingen zien we in de samenleving? En welke kennis en competenties hebben we daar eigenlijk voor nodig? En is een opleiding dan de juiste keuze voor deze ontwikkeling?” Er komen hierbij ook vaak interessante wensen van de medewerkers boven, zoals behoefte aan ontwikkelgesprekken en maatwerk in opleidingen.

Waar ligt het talent?

Ook niet onbelangrijk: het optimaal benutten van waar het talent van medewerkers ligt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat learning & development veel effectiever is als je mensen verder brengt in hun talenten. En niet alleen maar de focus legt op verbeterpunten. Wanneer de doelen en wensen op het gebied van leren duidelijk zijn, kun je gaan kijken naar hoe je die gaat realiseren. Veel organisaties kiezen voor het 70-20-10 principe: hierbij wordt niet alleen naar opleidingen (10) gekeken, maar ook wat je in de praktijk aan leren kunt stimuleren (70) en dat je blijft reflecteren (20).

Never ending project

Natuurlijk staat niet iedern te popelen om aan zo’n traject te beginnen. Soms komt dat door onzekerheid, omdat medewerkers zich kwetsbaar moeten opstellen. Vaak helpt het als de top ook meedoet en zich kwetsbaar opstelt. Het realiseren van een lerende organisatie is eigenlijk een never ending project. Suzanne: “Je strategie verander je ook elke drie tot vijf jaar, dat doe je dus ook met je visie op leren en ontwikkelen.”

Gratis webinar van de maand: Succesvol leren

Heel positief wanneer managers de ruimte geven om bijvoorbeeld een cursus te volgen, maar voor veel medewerkers is het best een uitdaging om met plezier te leren. Dit is ruim bekend vanuit de praktijk. Maar wat doe je hiermee als leidinggevende of als HR-manager? In ons webinar van de maand bekijkt Mirjam Pol dit fenomeen vanuit de invalshoeken van IQ (niet zo belangrijk als iedereen denkt), stress (veel belangrijker dan veel mensen denken) en leerdiagnose (vaak vergeten, maar wel degelijk een vereiste voordat je aan oplossingen begint). Je kunt dit webinar de hele maand december gratis bekijken op www.travelcollege.nl.
 


Bron: pwnet.nl

cta.png

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.