AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

Gastblog Duurzaamheid: Verborgen impact

01 apr 2020

Voor het eerst kleurt de wereldkaart met reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken helemaal oranje en rood. Gereisd wordt er niet meer, de reisbranche ligt op z’n gat. Reisorganisaties hebben zich het snot voor de ogen gewerkt om klanten veilig thuis te brengen. Airlines sloegen de handen ineen. In tijden van crisis vervagen de barrires van concurrentie. In tijden van crisis heb je elkaar nodig. Dat de impact enorm is zal geen geheim zijn. Toch zijn er verborgen impacts, waar we wellicht niet direct bij stil staan, maar wel degelijk belangrijk zijn voor de toekomst van vakantiebestemmingen.

Impact van onze sector

De toerisme sector levert een bijdrage van zo’n 10% aan de wereldwijde economie. De komende tien jaar zou dat aandeel zelfs groeien naar 11,5%. Bijna eenzelfde percentage banen wereldwijd is gelinkt aan onze sector en we zagen een trend dat n op de vijf nieuwe banen gelinkt was aan onze sector (WTTC, pre-corona crisis verwachtingen). Voor een land als de Dominicaanse Republiek lopen de percentages van economische impact en werkgelegenheid zelfs op tot respectievelijk 16,9% en 15,7%. Kortom, de toerisme sector is een wereldwijde motor van economie, werkgelegenheid en het welzijn dat daaruit volgt.

Interessante cijfers die de omvang van onze sector heel duidelijk maken. Maar de chte impact zit pas in de laag die vele van ons zich nog niet altijd realiseren. Om onze sector ook op lange termijn succesvol te houden moet die die diepere laag wel tot ons doordringen. Beeld je een receptiemedewerker in een Turks hotel in. Een goed verzorgde dame die jou en je reisgenoten topservice verleent. Ze geeft je wat tips over lokale restaurants, wijst je op een mooie fietsroute door het achterland, overhandigt je de kamersleutel en een voucher voor een welkomstdrankje aan de bar. Niets bijzonders, zou je denken. Totdat je je realiseert dat het niet slechts een receptiemedewerker is. Laat dit beeld eens in je hoofd ronddraaien.
 
Mijn gedachte? Het is een Turkse dame die maandelijks haar salaris ontvangt en maandelijks belasting betaalt. Die belasting wordt genvesteerd in de Turkse maatschappij, zoals educatie, infrastructuur of de zorg. Met haar netto salaris doet ze haar dagelijkse boodschappen, bij de lokale super of op de markt, zodat nog meer mensen meeprofiteren van haar werk in onze sector. Omdat ze salaris verdient, kunnen zij en haar man hun kinderen naar school brengen en de kans op een positieve toekomst vergroten. Eenmaal ’s avonds aan tafel met het gezin vertelt ze hen over haar werkdag, over het plezier dat ze heeft gehad met haar collega’s en de hotelgasten. Natuurlijk zuig ik dit voorbeeld uit mijn duim, maar de essentie van het verhaal is kraakhelder: de sociaaleconomische impact van onze sector is enorm en reikt veel verder dan we ons realiseren. Laten we samen wat vaker stilstaan bij deze verborgen impact.

Vooruitkijken

Elke crisis heeft een kern van hoop en positieve vooruitzichten. Een intens verlangen naar de ‘tijd dat alles weer beter is’. Wanneer dat is, daar zal niemand een tijdspad voor geven. Maar neem af en toe de tijd om je ogen te sluiten. Om weg te dromen over jouw ultieme vakantiebestemming waar je zintuigen intens verwend worden. Dromen over een plek waar de zon je lichaam verwarmt, de geur van een Afrikaans savanne of Zanzibari spice market je neus kriebelt, of dat moment dat je voor het eerst met je tenen het zeewater aanraakt. Of het moment dat de dame aan de receptie in dat Turkse hotel jouw met een grote glimlach welkom heet in hr land.
 
De toerisme sector maak je niet als n bedrijf, die maken we samen. En ook zeker met de partners en de inwoners op onze bestemmingen. Laten we deze crisis ook gebruiken om dit te realiseren. En om na het corona-tijdperk de handschoen op te pakken, om onze positieve impact op vakantiebestemmingen te vergroten. Samen met onze partners en samen met locals.

Over de auteur 

Melvin Mak | TUI

  Sinds jongst af aan heb ik een fascinatie voor reizen. Mij eerste vakantieherinnering gaat terug tot 1990. Met ons hele gezin op familiebezoek in Australi. Ik voel me bevoorrecht dat ik al zoveel van de wereld hebben kunnen zien. Juist door te reizen besef ik hoe mooi en divers onze planeet is. En dat we er alles aan moeten doen om dat te beschermen. Mijn zakelijke achtergrond? Twee afgeronde opleidingen -International Tourism Management (Hogeschool Tio) en Master in Responsible Tourism (Manchester Metropolitan University) - en reisbranche ervaring sinds 2005. Momenteel verantwoordelijk voor de TUI Benelux Sustainability Strategy en de ontwikkeling van de nieuwe TUI Group Sustainability Strategy 2020-2030.
 
 
cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.