AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

Gastblog Recruitment | Personal Branding, the do's & don'ts

18 aug 2020

Nicole combineert haar passie voor reizen en recruitment, want werk is meer dan een baan. Iedere maand deelt ze haar kennis en tips op het gebied van recruitment in deze blog op Reiswerk. In deze blog deelt ze haar tips voor personal branding. Wat is personal branding? Wat is daarin belangrijk en wat zijn de do’s en don’ts?

Personal Branding, wat is dat eigenlijk?
Personal Branding klinkt erg fancy maar is niets meer of minder dan jezelf presenteren. Het is een manier om jezelf te laten zien aan anderen, wat jouw kwaliteiten zijn en hoe jij dit op een unieke manier uitdraagt. Wees je er bewust van dat alles wat online over jou te vinden is bijdraagt aan jouw personal brand, oftewel; jouw visitekaartje. Dit betekent niet dat je een rol moet spelen of je anders moet voordoen dan je bent, het gaat juist om authentieke content waarin jij laat zien waar je kracht zit en wat jou onderscheidt van anderen.
 
Waar moet je op letten bij Personal Branding?
Belangrijk bij Personal Branding is dat je helder hebt voor jezelf wat je wilt uitstralen en hoe jij je kunt onderscheiden van de rest. Je bent niet de enige werkzoekende, dus wat maakt jou anders dan anderen? Zorg dat je deze boodschap op elk kanaal dat je inzet terug laat komen. Om te beginnen met een sterke tekst over wie je bent, wat je doet en heel belangrijk; wat is jouw why? Wat is jouw drijfveer en wat motiveert jou. Wees daarin origineel en probeer clichs als ´ik ben een alleskunner´ of ´ik ben een duizendpoot´ te voorkomen.
 
Personal Branding: van toerisme naar…?
Wat als je al jaren werkzaam bent in het toerisme en je nu genoodzaakt bent om buiten de toeristische sector een nieuwe baan te zoeken? Hoe pak je dat dan aan met Personal Branding? Onthoud n ding; je personal brand gaat over wie jij bent en waarom jij je werk doet. Dus wat zijn jouw kwaliteiten en wat is jouw persoonlijke USP (unique selling point). Het gaat er niet om of jij jarenlang op een reisbureau hebt gewerkt, verkoopspecialist in reizen bent of als reisleider toeristen op reis hebt begeleidt. Het gaat om jouw persoonlijke kwaliteiten die je daarmee hebt ontwikkeld. Deze kwaliteiten in combinatie met jouw unieke zelf kun je ook perfect inzetten in een andere functie binnen een andere branche. Focus je dus op jouw WHY!

Personal Branding op social media
Om jouw personal brand online goed neer te zetten kun je diverse kanalen gebruiken. Denk hierbij aan Facebook, Instagram en LinkedIn. Voor zakelijk gebruik is LinkedIn het populairste kanaal. Je kunt dit zien als een online weergave van je cv waarbij je je opleiding, werkervaring en vaardigheden presenteert. Een mooie toevoeging bij LinkedIn zijn ook de referenties. Vraag (oud)-collega’s of leidinggevende om een referentie voor jou te schrijven op LinkedIn. Deze aanbevelingen zijn erg waardevol omdat ze omschrijven waar jij goed in bent en wat jou tot een fijne collega maakt. Dit schept vertrouwen naar anderen toe.

LinkedIn & Personal Branding
Wat zijn andere belangrijke aspecten om jezelf goed te profileren met je LinkedIn-profiel?

Jouw persoonlijke samenvatting
Zorg ervoor dat hier jouw personal brand goed tot uiting komt. Denk daarbij aan de boodschap die je wilt uitdragen en omschrijf jouw specialisme (dus niet je functie of iets over je bedrijf).

Jouw profielfoto
Ook niet onbelangrijk; een goede foto! Een duidelijke portretfoto waarbij je gezicht herkenbaar is doet het altijd goed. Dus geen vakantiekiekjes of foto´s met zonnebrillen.

Jouw omslagfoto
Voeg ook een omslagfoto toe zodat bezoekers van je profiel niet tegen een sterrenhemel aankijken maar iets terug zien van jouw persoonlijkheid.

Jouw kopregel
In de kopregel omschrijf je wat jouw expertise is en waar jij voor staat. Wist je dat je LinkedIn profiel als n van de eerste zoekresultaten verschijnt als mensen Googlen op je naam? Denk er dus aan; een eerste indruk telt!

Jouw media
Om je profiel dynamischer en persoonlijker te maken kun je ook media toevoegen zoals foto’s, websites, presentaties of video’s. En last but not least: vul je contactgegevens in zodat mensen je makkelijk kunnen bereiken


Personal Branding op je cv
Als je gaat solliciteren wordt er bijna altijd gevraagd om je cv. Het opmaken van je cv is geen eenvoudige klus, want hoe zorg je ervoor dat op papier jouw persoonlijkheid goed naar voren komt? Heel belangrijk; zorg ervoor dat je cv geen opsomming wordt van jouw opleidingen en werkervaring maar een visitekaartje van jezelf. Je wilt dat recruiters een goed beeld krijgen van wie jij bent, wat je doet, hoe je het doet en waarom je dat doet.

Mijn tip: start je cv met een statement. Vergelijkbaar met de korte versie van jouw samenvatting op LinkedIn waarin je communiceert wat jou onderscheidt van anderen en wat jouw kwaliteiten zijn. Om je cv qua lay-out passend te maken met jouw persoonlijkheid kun je gebruik maken van de tool canva. Hier pas je gemakkelijk lettertype, stijl, kleuren en foto’s aan. Ben jij bijvoorbeeld een creatief persoon? Laat dit dan zien op jouw cv door een creatief design te maken. Onthoud wel; less is more!


Meer weten over Personal Branding?
Wil je meer leren over Personal Branding bekijk dan de leerlijn in Travel College. Hier worden ook veel tips & tricks gedeeld.
 
Ben je benieuwd wat jij kunt verbeteren aan jouw LinkedIn-profiel of cv?
 
Stuur Nicole een berichtje via haar persoonlijke LinkedIn-pagina:
https://www.linkedin.com/in/nicolematijssen/
 

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.