Herstart moderniseringstraject cao reisbranche
22 nov 2018
Op 1 november jl. liep de cao reisbranche voor de reisbranche af. Begin dit jaar gingen cao partijen (vertegenwoordigers van werkgevers en van vakbonden FNV, CNV Vakmensen en De Unie) enthousiast van start met het voeren van gesprekken over een nieuwe cao. Een moderne cao, zowel qua structuur als qua inhoud. De doelstelling: 1 november 2018 een nieuwe cao presenteren. Helaas bleek dit tijdskader niet haalbaar.
Een nieuwe moderne cao & een nieuwe pensioenregeling
In de afgelopen maanden hebben cao partijen minder vaak dan gehoopt gesproken over de nieuwe cao. Dit heeft onder meer te maken met het traject rondom het vernieuwen van de huidige bedrijfstakpensioenregeling (Reiswerk Pensioenen). Aangezien de wensen van werkgevers- en werknemersvertegenwoordigers ten aanzien van de invulling van de nieuwe pensioenregeling niet gelijk zijn, heeft dit tot vertraging in de gesprekken geleid.
Hoe nu verder?
Na een pauze van circa 5 maanden zijn cao-partijen recent weer met elkaar in gesprek gegaan over beide belangrijke thema’s.Voor een nieuwe moderne cao voor de reisbranche betekent dit het volgende:
Cao partijen hebben met hulp van specialisten op het gebied van cao modernisering gedefinieerd rondom welke 6 functiegebieden de nieuwe cao reisbranche het beste kan worden vormgegeven.
Denk hierbij aan functiegebieden als E-commerce/Tech of bijvoorbeeld Sales en Business Travel.
Per functiegebied wordt er nu besproken welke collectieve afspraken er in de nieuwe cao thuis horen. De wensen van cao-partijen op dit gebied zijn dit voorjaar al in kaart gebracht. Maar deze wensen moeten verder worden uitgewerkt, zodat er duidelijke afspraken gemaakt kunnen worden. Hiervoor gaat gewerkt worden in kleinere werkgroepen. Voor het einde van dit jaar komen cao-partijen meerdere keren samen om verder te praten en ook zullen de werkgroepen voor het einde van dit jaar worden opgestart.