“Sinds ik bij Better Places werk, ben ik zelf ook veel bewuster bezig met duurzaamheid.”

Lisanne van der Willigen ging bijna bedrijfskunde studeren, maar door een operatie aan haar enkel kwam ze toch in het toerisme terecht. Inmiddels werkt ze sinds 3,5 jaar bij de duurzame reisorganisatie Better Places. Als Operations & Service medewerker regelt ze het hele klantproces en heeft ze contact met meer dan 50 reisexperts over de hele wereld. Grootste uitdaging? “Om iedereen tevreden te houden. Zéker als er tijdens de reis iets misgaat.” Lisanne vertelt je hoe ze bij Better Places terechtkwam, en wat er zo leuk is aan haar functie.

hi-res-0002koenkruchten-imageyes.com-4i1a0060.jpg

Wat houdt jouw functie Operations & Service precies in?

“Mijn functie is eigenlijk heel breed: ik regel alles rondom het klantproces, van A tot Z. Vanaf het moment dat mensen een aanvraag doen op onze website tot de enquête na de reis. Bij Better Places verbinden we de klant direct met onze reisexpert ter plaatse. Onze lokale reisexpert kent de bestemming door en door, dus de kennis zit daar. Bovendien komt het geld dan ook direct op de juiste plek terecht. Vanaf het hoofdkantoor zorg ik voor de juiste administratieve verwerking, stuur ik de facturen naar onze reizigers en zorg ik dat zij de juiste reisinformatie ontvangen. Bijvoorbeeld over vaccinaties, een visum en het afsluiten van een reisverzekering.

Wat vind je de grootste uitdaging in deze functie? Wat maakt het zo leuk?

“De grootste uitdaging (die tegelijkertijd ook heel leuk is) vind ik om iedereen tevreden te houden. Zeker als er tijdens de reis iets misgaat, om er dan voor te zorgen dat mensen weer blij zijn. En ze uiteindelijk met een goed gevoel op hun vakantie terugkijken. Het is natuurlijk het doel dat ze bij hun volgende reisplannen weer bij ons terugkomen. Maar wat ik ook fijn vind, is dat het werk zo divers is en dat ik van alles wat meekrijg. We hebben een klein team van zeven personen en daardoor weet je wie waar mee bezig is. We sparren samen en springen bij als een collega het te druk heeft.”

Over welke skills/ vaardigheden moet je beschikken als Operations & Service medewerker?

“We zoeken momenteel toevallig iemand die mij komt helpen. Het is erg druk geworden en ik wil me meer gaan focussen op het verbeteren en efficiënter maken van het gehele klantproces. Het allerbelangrijkste voor deze functie is dat je stressbestendig en flexibel bent, en dat je snel kunt schakelen. Als de telefoon gaat, dan moet je even uit je werkzaamheden kunnen stappen, om vervolgens weer verder te gaan met waar je eerder mee bezig was. En je moet het natuurlijk leuk vinden om met mensen te werken en hen te helpen. Je bent tenslotte de hele dag met klanten bezig. Een toeristische opleiding is geen must, want het is een administratief proces. Maar het is wel belangrijk dat je een passie hebt voor reizen.”

Hoe ben je in deze functie terechtgekomen?

"Tijdens het derde jaar van mijn opleiding Tourism Management in Haarlem heb ik stagegelopen bij Eliza was here in Rotterdam. Na deze periode ben ik daar parttime blijven werken naast mijn studie. Het was een soortgelijke functie als wat ik momenteel doe, maar dan wat meer op de klantenservice gericht. Ik kom zelf uit de omgeving van Leiden, en op een gegeven moment vond ik Rotterdam toch te ver weg: ik deed er van deur tot deur 1,5 uur over. Dus ik ging op zoek naar een baan iets dichter bij huis. Ik kwam de vacature bij Better Places tegen en heb gelijk gesolliciteerd. Hier kreeg ik meer verantwoordelijkheden en ook de andere kant mee, namelijk die van de lokale reisexpert. Inmiddels werk ik hier al 3,5 jaar. In de loop van de tijd ben ik steeds meer andere taken erbij gaan doen. Zo ben ik nu aan het kijken hoe we het proces efficiënter kunnen maken en heb ik wat financiële taken overgenomen. Zoals het betalen van de reisexperts.”

Wat is er zo leuk aan werken bij Better Places?

“Dat we contact hebben over de hele wereld. We werken met meer dan 50 bestemmingen, en hebben op elke bestemming een eigen reisexpert. Zo staan we elke dag in contact met mensen over de hele wereld. Dat heeft wel iets. Ondanks dat je met zoveel mensen samenwerkt, voelt het toch heel dichtbij. En ik vind het bij Better Places heel fijn dat er veel ruimte is voor eigen inbreng. We worden best wel vrijgelaten. Als we een idee hebben, dan delen we dat met elkaar en kijken we of we daar iets mee kunnen doen. Als het past en er ruimte voor is, mogen we het uitvoeren. Ook thuiswerken is geen probleem. Het mag zelfs vanuit het buitenland. Een collega heeft 3 maanden vanuit Tanzania gewerkt, en een andere 3 weken vanuit Bonaire. Ook kunnen we de reizen van Better Places met korting boeken.

De afgelopen 2 jaar hebben we het aanbod binnen Europa enorm uitgebreid. Van Saskia, de oprichtster, mochten we een paar dagen op studiereis binnen Europa om het product van Better Places te leren kennen. Ik heb dat vorige week tijdens mijn vakantie naar Kroatië gedaan: voor 5 dagen heb ik de accommodaties en excursies van Better Places geboekt en uitgeprobeerd. Dat was erg leuk.”

Welke opleiding heb je eigenlijk gevolgd? En hoe ben je de reiswereld ingerold?

“Ik heb Tourism Management gestudeerd, op Hogeschool InHolland in Haarlem. Ik heb er lang over gedaan om te bedenken wat ik wilde gaan doen. In eerste instantie schreef ik me in voor een economische studie, maar ik had uiteindelijk een tussenjaar omdat ik geopereerd moest worden aan mijn enkel. In die periode dacht ik: wil ik eigenlijk wel bedrijfskunde studeren? Ik ben toen toch nog eens rond gaan kijken. Een vriendin van mij studeerde toerisme en ik ben een keer met haar meegegaan. Ik voelde meteen dat dit was wat ik wilde. Vakanties en dingen regelen vond ik altijd al leuk, dus het past me gewoon goed. Een geluk bij een ongeluk dus, met die enkel.”

Wat is het leukste dat je tijdens je carrière in de reisbranche hebt meegemaakt?

“De studiereizen zijn echt leuk. Bij Eliza was here ben ik 4 dagen op studiereis naar Kefalonia in Griekenland geweest. Om alle accommodaties te bezoeken. Het is natuurlijk gewoon leuk om te zien waar klanten verblijven, maar het helpt ook echt om een beter beeld te vormen van hoe het daar is. Als je zelf op een locatie bent geweest, kun je veel beter de klanten helpen.

Wat is jouw persoonlijke favoriete bestemming en waarom?

“Moeilijke vraag, want elke bestemming heeft iets unieks. Ik was vorige week in Kroatië en het was daar zo mooi. Dat wist ik helemaal niet. Als ik dan toch iets moet kiezen, dan is het toch Spanje. Dat land heeft echt alles: ik houd van het eten, de cultuur en de steden in combinatie met het strand. Vorig jaar ben ik op studiereis geweest naar Spanje, toen heb ik meer het noorden en midden van het land gezien. Die delen hebben me positief verrast. En het is nog dichtbij ook, dus je kunt er makkelijk naartoe. Tanzania staat nu hoog bovenaan mijn lijstje. Ik kom natuurlijk al die reisvoorstellen van dat land tegen, die zien er zo geweldig uit.”

Wat zou je tegen studenten / werkzoekenden willen zeggen die een baan in de reisbranche overwegen? Wat maakt de reisbranche de leukste branche om in te werken?

“Het is een hele gezellige en informele branche. Het lijkt altijd groot, maar de reissector is relatief klein. Je kent al snel veel mensen. Iedereen is best wel relaxed en dat zorgt voor een goede sfeer. En de banen zijn heel divers. Je hoeft geen toerisme gestudeerd te hebben om bij een reisorganisatie te werken. Dat kan ook als je bijvoorbeeld een marketingstudie hebt gevolgd.”

Zijn jullie op de werkvloer zelf ook duurzaam op bepaalde punten?

“Zeker. We zijn sowieso een plasticvrij kantoor, we zorgen dat iedereen hervulbare waterflessen heeft en we lunchen altijd vegetarisch. Ook worden we gestimuleerd om met de trein te reizen: als wij tijdens een vakantie de trein pakken in plaats van het vliegtuig, dan krijgen we 2 extra vakantiedagen.

Sinds ik bij Better Places werk, ben ik zelf ook veel bewuster bezig met duurzaamheid. Toen ik hier begon was ik 23 jaar, en wist ik er nog niet veel van af. Alleen de standaarddingen, zoals een Dopper meenemen op vakantie en niet te veel plastic gebruiken. Maar sinds ik hier werk, ben ik bewuster gaan leven. Ik eet minder vlees en probeer niet te lang en te heet te douchen. Duurzaamheid is voor mij nog veel belangrijker geworden.”

cta.png

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.