De invloed van prikkels op Generatie Z
22 mei 2024Het aantal prikkels is groter dan ooit. Van de meeste ben je je niet eens bewust: van het geluid van een auto op straat tot de warmte van je kop koffie. En andere prikkels zoek je juist actief op, zoals social media. In de ideale situatie krijgen je hersenen regelmatig even rust om hiervan bij te komen. Alleen: als we een pauze nemen, pakken we al snel onze telefoon erbij. Gevolg: je hersenen krijgen alsnog geen break. Veel generaties zijn gevoelig voor die constante informatiestroom, maar Generatie Z spant de kroon. En dat heeft niet altijd een positieve invloed op hun werk- en privéleven; zoals het gebrek aan innoveren en de lastige zoektocht naar passie.
Welke prikkels komen er op Generatie Z af?
Gen Z is de eerste generatie die is opgegroeid met de smartphone in de hand. Bij wijze van spreken dan. Ze hebben nooit een leven gekend zonder internet, apps en sociale media. Bijna ‘alles’ gaat vandaag de dag via de telefoon: nieuws, entertainment, zelfs een opleiding gaat via een app. En sociale media zijn zo gebouwd dat gebruikers steeds weer ‘even’ terugkomen. Soms wel tig keer op een dag. Gen Z wil van alles op de hoogte blijven en scrolt wat af. Jongeren worden dan ook de hele dag door blootgesteld aan ongefilterde informatie en prikkels. Heel veel prikkels. En de gevolgen daarvan gaan ook mee de werkvloer op.
Hoe Generatie Z wordt belemmerd om innovatief te zijn
Je zou denken: jonge medewerkers zorgen voor een flinke frisse wind met allerlei vernieuwingen en innovaties tot gevolg. Denk aan originele ideeën, buiten de kaders denken en nieuwe kansen ontdekken. Maar voor die verhelderende blik is aardig wat creativiteit nodig. En laat dat nu vaak juist het ontbrekende element zijn. Om creatief te kunnen denken, heb je namelijk het hersendeel nodig dat goed werkt bij een ontspannen geest. Te veel prikkels, structuur, controle, een te sterke focus op resultaten en strakke deadlines staan dat veelal in de weg. Daardoor staat het hoofd continu ‘aan’.
Rust voor meer creativiteit
Voor een ontspannen brein heb je tijd en ruimte nodig. Iets dat nogal een uitdaging is in de waan van de dag. Gen Z krijgt zó veel op zich af, dat ze continu reactief acteren. Pas wanneer het hoofd leeg wordt, ontstaat er ruimte voor iets nieuws en komt het creatieve brein in actie. Dus: telefoon wegleggen, lummelen, niksen en de batterij opladen. Pas dan kun je creatief worden en zorgen voor innovatie. Dat is ook de reden dat je onder de douche ineens op de meest briljante ideeën komt.
De moeilijke zoektocht naar passie
Een ander vervelend gevolg van al die prikkels is de lastige zoektocht naar passie. Bij Gen Z is er sprake van een lifebalance, in plaats van een work-life balance. Oftewel: deze generatie wil het liefst dat alle aspecten van hun leven gematcht zijn aan hun doel. Dat werk écht bij ze past, en ze hun passie kunnen volgen. Alleen… hoe vind je die passie? Het lijkt alsof jongeren veel moeite hebben om de aandacht even naar binnen te richten. Om te reflecteren. En dat is ook niet zo gek: de drang om continu op de telefoon te kijken of er nog iets nieuws te zien of lezen valt, is enorm.
Een somber gevoel door te hoge verwachtingen
In de online wereld ziet Generatie Z geregeld onrealistische voorbeeldfiguren voorbijkomen. Ze creëren daardoor bepaalde verwachtingen van zichzelf, waarbij ze de lat ontzettend hoog leggen. In veel gevallen zijn die dan ook niet haalbaar, met als gevolg een naar en onvervuld gevoel. Wat nog eens wordt versterkt als ze de indruk hebben dat het anderen wél lukt. Uit onderzoek van Careerwise blijkt dat jongeren die verwachtingen van zichzelf het moeilijkst vinden. Plus daarnaast niet te weten wie ze nou eigenlijk écht zijn, wat ze willen en waar hun talenten liggen. Stuk voor stuk ingrediënten voor een somber en gestrest gevoel.
In alle rust naar binnen keren
Je vindt je passie door naar binnen te keren, te voelen waar je energie van krijgt en wat bij je past. Om vervolgens te bekijken hoe je daar in de buitenwereld mee om kunt gaan. Susanna Halonen verwoordde dit mooi in Trouw: “Een gelukkig en vervuld leven gaat niet om het vinden van je passie en dat gaan doen, het gaat om het vinden van passie in wat je doet.” Dat betekent: diepgaand zelfonderzoek, stilstaan, reflecteren en vertragen. Het is een zoektocht naar wat er in de buitenwereld al heel goed past bij wie je bent. Ga eens bij jezelf na wat bijvoorbeeld activiteiten of belevenissen zijn die helemaal matchen met je binnenwereld, dat je voelt dat je ervan oplaadt. Je zult zien: zit ‘m vaak in de kleine dingen…
Bronnen
Waarom Generatie Z niet innovatief is op jouw werkvloer. Careerwise.
Generatie Z en hun zoektocht naar passie. Careerwise.