AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

Kunstmatige intelligentie gaat netto meer banen creren

09 aug 2018

Bang dat je binnenkort door een robot vervangen wordt op kantoor? Terecht, want PwC voorspelt dat kunstmatige intelligentie 20% van de banen zal verdringen in 2037. Maar geen zorgen: er komen net zoveel banen voor terug.Wat suggereert dat de angst dat robots mensen overbodig maken ietwat overdreven zijn. 

Zal kunstmatige intelligentie mensen overbodig maken? Of toch niet?

In 2014 zei de late wetenschapper Stephen Hawking tegen de BBC dat de "ontwikkeling van volledige kunstmatige intelligentie het einde van de mensheid kan betekenen." En Miljardairs waaronder Elon Musk en Bill Gates hebben herhaaldelijk doomsday scenario geschets waarin kunstmatige intelligentie (AI) mensen zal gaan overtreffen in zowat elk gebied.
 
Het is dus geen verrassing dat mensen bang zijn voor een post-AI-toekomst waarin het meerendeel van de bevolking werkeloos is en een universeel basisinkomen heeft, terwijl rijke mensen alle robots bezitten en beheren.
 
Maar een nieuw rapport van adviesbureau PwC voegt zich bij een groeiend koor van meer voorzichtige economische voorspellingen die suggereren dat de toekomst rooskleuriger is dan we misschien denken.

Kunstmatige intelligentie gaat netto meer banen creren 

Kijkend naar het Verenigd Koninkrijk, ontdekte PwC dat het waar is dat robots sommige banen zullen vervangen, vooral in sectoren zoals transport of productie. Maar in andere sectoren zullen daadwerkelijk meer banen creerd worden dankzij AI, waardoor het evenwicht wordt hersteld. Het resultaat is dat AI net zoveel banen zal creren als het vernietigt, wanneer over alle sectoren heen wordt bekeken.
 
Het rapport zegt: "Onze schattingen suggereren dat AI niet zal leiden tot technologische werkloosheid, aangezien we voorspellen dat het tegen 2037 ongeveer 20% van de bestaande banen in het Verenigd Koninkrijk zal verdringen, maar een vergelijkbaar aantal zal creren.
 
De OESO was zelfs nog conservatiever over het verdringen van banen door AI in een rapport eerder dit jaar. De economische organisatie concludeerde dat slechts 14% van de banen in de aangesloten landen het risico liep te worden geautomatiseerd. 

Kunstmatige intelligentie creert nieuwe banen en kansen voor mensen

"Belangrijke nieuwe technologien, van stoommachines tot computers, verdringen sommige bestaande banen maar genereren ook grote productiviteitswinst," zegt John Hawksworth, de hoofdeconoom van PwC. 

"Dit verlaagt de prijzen en verhoogt het rele inkomsten- en bestedingsniveau, wat op zijn beurt de vraag naar extra werknemers schept," voegde hij eraan toe. "Onze analyse suggereert dat hetzelfde geldt voor AI, robots en aanverwante technologien, maar de verdeling van banen over sectoren zal aanzienlijk veranderen in het proces."

Zowel PwC als de OESO suggereerden dat sectoren die het meeste baat zouden hebben bij AI, of op zijn minst risico lopen door automatisering, die sectoren zijn met complexe, gespecialiseerde taken en mensen, waaronder: Onderwijs, Wetenschappelijk en technisch werk, Informatie en communicatie, Hospitality & horeca. Sectoren die het slecht zullen doen, zijn die met repetitieve, administratieve taken zoals:  Administratie, Financiele zaken, Retail, Bouw, Openbaar bestuur, Logistiek en de Verwerkende industrie. 

Wat zijn de gevolgen van Kunstmatige Intelligentie voor de reisbranche?

Benieuwd naar de impact van Kunstmatige Intelligentie op de reisbranche? De Travel Tomorrow expertgroep verdiepte zich het afgelopen jaar met dertig experts in Artificial Intelligence en schreef er een rapport over. 
 
Ben je lid van de ANVR en wil je hier meer over weten? Kom dan naar de gratis Travel Tomorrow Artificial Intelligence MeetUp op 13 september 2018, in de Jaarbeurs Utrecht. Lees hier meer over het programma en meld je aan.
 
Bron: Business Insider, CNBC

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.