AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

Pas op voor deze zeven carrire killers

15 aug 2018

Er zijn zoveel dingen die de carrires van goede, hardwerkende mensen kunnen killen. En een kleine vergissing kan soms zwaarwegende gevolgen hebben. De meeste mensen helpen hun loopbaan namelijk naar de gallemiezen op subtiele en beslist niet-dramatische manieren.

Uit een onderzoek van VitalSmarts bleek dat 83% van de mensen iemand een blunder zag maken die catastrofale gevolgen had voor hun carrire, reputatie of bedrijf, en 69% gaf toe dat ze zelf iets hadden gedaan dat hun loopbaan had beschadigd: 31% zei dat het hen een promotie, een verhoging of zelfs een baan kostte, 27% zei dat het een werkrelatie had beschadigd en 11% zei dat het hun reputatie vernietigde.

Deze cijfers laten zien hoe gemakkelijk je jouw eigen carrire kunt beschadigen wanneer je niet voorzichtig bent. En het hoeft ook geen uniek allesbepalend moment te zijn waarbij je meteen realiseert dat je jezelf in de voet hebt geschoten. Kleine dingen kunnen in de loop van de tijd optellen tot iets groots en je carrire net zo (of zelfs meer) ondermijnen dan n enorme beoordelingsfout. We nemen je daarom graag mee in de 7 grote carrire killers, want wanneer je je bewust bent van zaken kun je ze beheersen voordat ze je naar de gallemiezen helpen.

1. Politieke spelletjes spelen

Kantoorpolitiek komt voor in iedere organisatie, simpelweg omdat mensen hun persoonlijke emoties, behoeften, ambities en onzekerheden meenemen in hun professionele leven. We willen allemaal succesvol zijn, maar we zijn het niet altijd met elkaar eens wat dit betekent of hoe we het moeten bereiken. Maar er is wel degelijk een verschil tussen “goede politiek bedrijven en “politieke spelletjes spelen”.
 
Slim de belangen behartigen en promoten van jou, je collega’s en je bedrijf is iets heel anders dan het aanzetten tot conflicten, het kiezen van een partij, het ondermijnen van collega's, het verspreiden van geruchten en alle andere dingen die vallen onder de paraplu van 'politieke spelletjes'. Nogmaals, het komt neer op authenticiteit. Als je merkt dat je dingen stiekem doet of als je je schaamt als een paar van je achter-de-schermen-manipulaties aan het licht komen, zijn dat politieke spelletjes. Zorg ervoor dat je jezelf in de spiegel aan kunt blijven kijken. Hou je bij eerlijke strategien en “wakker het vuur” ook niet aan of doe niet mee met politieke spelletjes van ander.

2. Over-promising en under-delivering

Het is verleidelijk om de zon, de maan en de sterren te beloven aan je collega's en je klanten, vooral als je eerlijk en hardwerkend bent en gelooft dat je het waar kunt maken. Het probleem is echter dat het geen zin heeft om hoge verwachtingen te creren, die ervoor kunnen zorgen dat je er slecht op komt te staan. Als je belooft iets belachelijk snel te doen en je de deadline een beetje mist, heb je wellicht nog wel snel geleverd, maar straalt het toch negatief op je af. Want op het moment dat je iemand iets belooft, verwachten ze niets minder.
 
Het straalt heel negatief op je af wanneer je tekortschiet, wat jammer is, want je had hetzelfde kwaliteit werk in dezelfde hoeveelheid tijd kunnen doen met fantastische resultaten als je vanaf het begin alleen maar realistische verwachtingen geschapen had. Dit is een van die situaties waarin perceptie belangrijker is dan de werkelijkheid. Ga dus ook niet bewust onder je doelen liggen; wees gewoon realistisch over de resultaten die je kunt leveren, zodat je zeker weet dat je verwachtingen creert die jou in een goed daglicht plaatsen.

3. Zelfgenoegzaamheid

Hoe lang is het geleden dat je proactief een nieuwe vaardigheid hebt geleerd, contact hebt gemaakt met je netwerkcontacten of je CV hebt opgepoetst? Als je het je niet meer herinnert, ben je misschien wat zelfgenoegzaam geworden. En zelfgenoegzaamheid is een echte carrirekiller. Het is wat er gebeurt als je een beetje mee hobbelt met de rest en ervan uit dat er nooit iets zal veranderen.
 
Einstein zei: “Als je blijft doen wat je altijd gedaan hebt, blijf je krijgen wat je altijd gekregen hebt”. Deze uitspraak geeft goed weer dat je uit je comfortzone moet stappen om te veranderen. En we de afgelopen jaren genoeg verandering gezien - technologisch en anderszins - om te beseffen dat verandering onvermijdelijk is. Als je het altijd te druk hebt om iets nieuws te leren of om je netwerk uit te breiden, heb je je prioriteiten niet goed op orde. Als je echter van doorgroei en ontwikkeling een prioriteit maakt, ben je klaar voor alles wat je tegenkomt.

4. Angst voor verandering.

Angst voor verandering is het boosaardige tweelingbroertje van zelfgenoegzaamheid. Het werkt er actief aan om dingen zo veel mogelijk hetzelfde te houden. Ik weet zeker dat je deze uit eerste hand op het werk hebt meegemaakt toen iemand de gevreesde woorden uitsprak: "Maar we hebben het altijd op deze manier gedaan." Dingen veranderen tegenwoordig te snel om je vast te klampen aan de status-quo, en de kosten ervan voor je carrire kunnen enorm zijn.
 
In n enqute zei 91% van de respondenten dat de meest succesvolle medewerkers degenen zijn, die zich kunnen aanpassen aan de veranderende werkplek. Verandering is een constant onderdeel van je leven, zowel persoonlijk als professioneel. Het maakt niet uit of je denkt dat dingen moeten veranderen of dat je de oude manieren verkiest boven de nieuwe - verandering is er nu eenmaal en je kunt er gewoon niet omheen. Je hoeft er niet van te leren houden, maar je zult wel moet leren om te stoppen je ertegen te verzetten en je jezelf te dwingen jezelf aan te passen en mee te gaan met de veranderingen.

5. Ego & Arrogantie

Ons ego is meer belemmerend dan we zelf denken, zeker op de werkvloer. Heb je ooit met iemand samengewerkt die een reeks successen had en begon te denken dat ze de allerbeste en het einde waren? Succes is geweldig. Het heeft zeker een positieve invloed op je carrire en het voelt echt heel erg goed. De problemen beginnen zodra het succes je naar je hoofd begint te stijgen. Dat is zonde, want elke keer dat je ego in de weg staat mis je een kans om te leren en daarbij heeft bijna iedereen een hekel aan arrogante mensen.
 
Met een gezonde dosis zelfvertrouwen/zelfverzekerdheid is niets mis. Zelfverzekerde mensen accepteren zichzelf en voelen zich prettig bij wie ze zelf zijn en wie jij bent. Ze hoeven anderen niet naar beneden te halen om zichzelf beter te voelen. Mensen met vertrouwen kunnen het beste in anderen zien en ook prima andermans successen vieren, waar ego en arrogantie vaak gaat ten kosten van anderen. Zelfvertrouwen/ zelfverzekerdheid zal dus een positieve aantrekkingskracht hebben op mensen, (werk)relaties versterken en carrire kansen creren, waar ego en arrogantie ze juist zullen vernietigen. 

6. Lage emotionele intelligentie (EQ).

Iedereen weet dat je kunt worden ontslagen omdat je niet in staat bent of niet bereid bent om goed met anderen samen te werken. Dus sommigen doen net alsof ze het naar hun zin hebben of iemand aardig vinden. Maar veel mensen hebben onvoldoende door dat hun gezicht vaak boekdelen spreekt en hen verraadt, waardoor collega’s hun onoprechtheid heel goed door hebben.
 
Als iedereen kan zien wanneer je je verveelt of gerriteerd bent of dat je denkt dat iets dat een collega zegt dom is, zal dit gebrek aan emotionele intelligentie je uiteindelijk opbreken. Emotionele uitbarstingen, kleineren van anderen, het negeren van collega's als ze spreken, weinig zelfbewustzijn en gewoon in het algemeen moeilijk zijn, zijn andere manieren waarop een gebrek aan emotionele intelligentie grote schade aan je carrire kan berokkenen.

7. Slijmen bij je baas.

Een beetje slijmen bij de baas is soms d manier om dingen voor elkaar te krijgen. Maar sommige mensen halen iets te graag een wit voetje bij hun baas en noemen het dan netwerken of een goede relatie opbouwen. Er is echter een groot verschil. Slijmen heeft niets te maken met een echte relatie gebouwd op respect en verdienste; het is stiekem en achterbaks. Slijmers proberen namelijk vooruit te komen door het ego van de baas te strelen, vaak ten koste van anderen, in plaats het echt te verdienen. En dat valt meestal niet goed bij collega’s, die er wel hard voor werken. En natuurlijk wil je de relatie met je baas versterken, maar niet door je collega's te ondermijnen. Dat is het belangrijkste verschil in dit geval.
 
Om een relatie tussen werkgever en werknemer te laten werken, moet deze gebaseerd zijn op authenticiteit. Er is geen substituut voor hard werken. En uit onderzoek blijkt dat als je dan al slijmt, dat je het dan maar het beste met iedereen kan doen. Mensen kunnen het bijna vanuit hun tenen aanvoelen als je alleen naar boven slijmt. Om dus oprecht aardig over te komen, zou je niet alleen een leuk praatje met je baas moeten maken, maar ook met collega’s, die lager in de rangorde staan. Op die manier val je in ieder geval minder snel door de mand en kom je authentieker over.

Veel kleintjes maken n grote

Veel mensen maken de fout te denken dat ze hun loopbaan alleen maar kunnen beschadigen door n enorme misstap te maken, maar de realiteit is dat het meestal niet zo dramatisch is. Zoals het gezegde gaat maken vele kleintjes een grote, dus blijf altijd alert op wat je doet en zegt. Want voordat je het weet was iets de laatste druppel die de emmer deed overlopen.

 
Bron: Forbes

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.