De hoognodige switch naar een vernieuwde HR-gesprekscyclus
10 sep 2024Steeds meer reisorganisaties stappen over van een traditionele naar een moderne HR-gesprekscyclus. De reden? In de praktijk blijkt dat medewerkers niet gemotiveerd raken van beoordelingsgesprekken, en deze niet leiden tot prestatieverbetering. De gesprekken sluiten gewoonweg niet meer aan op de moderne bedrijfsvoering. Geen gek idee dus om over te stappen naar een moderne gesprekscyclus. Volgens onderzoek van LinkedIn blijkt zelfs dat het vertrek van medewerkers er met 41% door vermindert. Maar wat houdt die moderne gesprekscyclus eigenlijk in? Wat zijn de voordelen en hoe kom je tot een variant die past bij jouw reisorganisatie? We vertellen je er graag meer over.

Wat is er ‘mis’ met de traditionele HR-cyclus?.
Laten we eerst even teruggaan naar het begin. Traditioneel gezien bestaat een HR-gesprekscyclus uit drie onderdelen: het planningsgesprek over de doelen aan het begin van het jaar, het functioneringsgesprek over de voortgang halverwege het jaar en het beoordelingsgesprek over de prestaties aan het eind van het jaar. Sommige reisbedrijven voegen er nog een vierde aan toe, met focus op de toekomst: het bespreken van de persoonlijke ontwikkeling en carrièredoelen van de medewerker. Veelal formele gesprekken, vaak gericht op het bepalen van doelen en prestaties. Uit onderzoeken blijkt dat medewerkers én managers niet meer tevreden zijn met de resultaten van het traditionele functioneringsgesprek. De oude HR-gesprekscyclus kan dus best wat vernieuwing gebruiken.
In de spotlight: persoonlijke ontwikkeling en feedback
Een aantal reisbedrijven hebben de afgelopen jaren hun HR-gesprekscyclus al vernieuwd, met als doel de medewerkers veel meer ruimte te bieden op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en feedback. Deze nieuwe weg is een modernere variant van de gesprekscyclus, die op zijn minst bestaat uit de volgende zes onderdelen:
- Een combinatie van bovengenoemde formele gesprekken en het ontwikkelgesprek, ook wel bekend als het ‘Goede Gesprek’.
- Dit gesprek vindt vier keer per jaar plaats.
- Verder zijn er regelmatig 1:1 gesprekken tussen de manager en medewerker. Elke twee of vier weken bijvoorbeeld.
- Ook de medewerker zelf geeft hierbij input.
- Bij alle gesprekken gaat het om evalueren én vooruitkijken.
- Er worden persoonlijke ontwikkeldoelen voor de medewerker opgesteld, die altijd een directe link hebben met de bedrijfsdoelen.
Geen drie of vier vaste ‘meetmomenten’ per jaar meer, maar een continue dialoog dankzij de 1:1 gesprekken. In deze informele gesprekken bespreken medewerkers met hun leidinggevende de voortgang op de doelen, successen en eventuele blokkades. Zo weet de manager op elk moment waar de medewerker staat en kan er tijdig worden bijgestuurd. Wel zo efficiënt.
Vooruitkijken tijdens het Goede Gesprek
Met het ‘Goede Gesprek’ wordt ook veel vooruitgekeken, zoals welke bijdrage de medewerker de komende periode kan leveren aan de team- en organisatiedoelen. Het is goed om medewerkers meer verantwoordelijkheid te geven over de eigen prestaties en ontwikkeling. Bijvoorbeeld door hen zelf hun persoonlijke- en teamdoelen op te laten stellen, op basis van de organisatiedoelen. Maar ook wordt aandacht besteed welke competenties een medewerker verder wil ontwikkelen, en de stappen die daarvoor gezet kunnen worden. De moderne HR-gesprekscyclus heeft veel oog voor het ontwikkelen van talenten.
De vele voordelen van een moderne gesprekscyclus
De moderne gesprekscyclus kent eigenlijk alleen maar voordelen. Zoals deze bijvoorbeeld:
- Je bent flexibeler als organisatie. Met veel contactmomenten kunnen de doelen van medewerkers namelijk snel worden aangepast als de organisatiedoelstellingen veranderen.
- Medewerkers zijn meer gemotiveerd door de aandacht voor ontwikkeling en groeimogelijkheden die ze krijgen. Zo behoud je meteen ook meer medewerkers.
- Ook de jongere generaties behoud je makkelijker met moderne ontwikkelgesprekken: leren en ontwikkelen is voor millennials en Gen Z een van de top 3 prioriteiten volgens recent onderzoek van Deloitte. Belangrijk dus dat zij regelmatig te horen krijgen hoe zij het doen en wat te veranderen om nóg beter te worden.
- Open in gesprek zijn over wat goed gaat, en wat minder, is de basis voor innovatie, samenwerking en groei.
- Het is extra belangrijk om tijd te besteden aan mensen die zeer goed functioneren, want die wil je aan boord houden. Helaas voelen deze medewerkers zich vaak niet gehoord, wat je kunt voorkomen met de moderne HR-gesprekscyclus.
Gratis masterclass over het vernieuwen van de HR-gesprekscyclus
Overstappen naar een vernieuwde HR-gesprekscyclus is dus een goed idee. Maar de switch maken is makkelijker gezegd dan gedaan. Het kan een behoorlijke stap zijn van de bestaande situatie naar de totaal nieuwe gesprekken. Een (positieve) verandering die invloed heeft op elke medewerker. Belangrijk is dan ook om eerst goed te onderzoeken wat goed bij jullie reisbedrijf past. Vraag medewerkers en leidinggevenden bijvoorbeeld hoe zij dit zouden invullen.
Om je verder op weg te helpen, organiseert Reiswerk op vrijdag 7 november om 11:30 uur een online HR-meeting over het vernieuwen van de HR-gesprekscyclus. Tijdens deze sessie leer je hoe je een moderne, inspirerende gesprekscyclus ontwerpt. Met praktische en direct toepasbare tips. Deelname is gratis*, dus schrijf je snel in!
*voor HR-medewerkers en leidinggevenden in de reisbranche
Inschrijven