Schrijf je nu in voor de workshop 'Verbind verschillende generaties op de werkvloer' Meer informatie & inschrijven.

Werkplezier is een belangrijke waarde voor duurzame inzetbaarheid en bevlogenheid in het werk

12 okt 2017

smile 1748036 640.jpg

Werkplezier in de reisbranche wordt door het grootste aantal medewerkers genoemd als belangrijke waarde voor het werken in de reisbranche. Ook het grootste deel van de werkgevers benoemt de cultuurwaarde werkplezier, na klantgerichtheid/service als heel belangrijk.

Volgens Inzetbaarheidsdeskundige Paul ter Wal is werkgeluk het geheim van succesvolle organisaties en de sleutel tot duurzame inzetbaarheid: ‘Werknemers zijn pas duurzaam inzetbaar als hun kernwaardes passen bij die van het bedrijf. Het gaat om iemands drijfveren en niet om het cv.’  Het gaat er dus vooral om of iemand bij het bedrijf past. Alleen dan krijg je bevlogen medewerkers. Paul geeft 4 tips hoe je als HR kunt zorgen dat je werknemers op de juiste plek zitten.

Maar die bevlogenheid moet ook gekoesterd en verzorgd worden, vindt Guido Heezen van Effectory (bron: PWnet.nl). Anders is je medewerker bevlogen, maar ook zo weer gevlogen. Dus komen we in dit artikel ook met vijf aandachtspunten en voorbeelden om de bevlogenheid in je bedrijf naar een hoger plan te tillen.

Waarom is het zo belangrijk dat werkgeluk op de HR-agenda staat?

“Je kunt de mooiste systemen hebben, strakgelijnde processen invoeren, focussen op efficiency of agile gaan werken; als er mensen zitten die niet bevlogen zijn, dan boek je geen resultaat. De inrichting van de werkprocessen is immers maar n pijler van succes, bevlogen personeel is de andere noodzakelijke pijler. De medewerker is de belangrijkste factor n actor voor verandering. Bij een hoge mate van bevlogenheid stijgt de effectiviteit, de klantgerichtheid en de productiviteit en daalt het ziekteverzuim.”

Is werkgeluk niet gewoon een hype?

“Als je op LinkedIn kijkt, dan krijg je inderdaad dat idee. Iedereen werpt zich erop. Het krijgt ook vaak iets zweverigs, alsof je heel eenvoudig werknemers kunt sturen op geluk. Maar het is wetenschappelijk bewezen door onder meer Wilmar Schaufeli en Arnold Bakker dat bevlogenheid en werkgeluk een samenspel is tussen mens en organisatie. En natuurlijk gaat het ook om iemands persoonlijkheid: is hij of zij optimistisch, open, veerkrachtig? Maar als bedrijf heb je hier wel invloed op; je kunt de werknemers op weg helpen, zorgen dat ze op de juiste plek zitten.”
 

Bevlogenheid, hoe bereik je dat dan?

“Bevlogenheid heeft te maken met onder andere vitaliteit. En dan heb ik het niet over fitheid, maar over veerkracht, toewijding aan het bedrijf. Wat heb je hiervoor nodig? Professor Martin Euwema noemt het wel het abc’tje van werkgeluk: autonomie, betrokkenheid en competenties. Autonomie in het werk is heel belangrijk. Geef werknemers dus het gevoel van verantwoordelijk zijn of leer ze dit zo nodig aan. Leidinggeven aan het gevoel van autonomie, dat is echt een taak voor de organisatie. Dat de werknemers het idee hebben dat er naar ze geluisterd wordt, dat ze ertoe doen, is van groot belang. Wat zouden jullie graag anders willen doen? Maar geef dat dan ook opvolging, anders wordt het hem niet. Ook kun je medewerkers faciliteren bij het maken van juiste keuzes, zowel zakelijk als priv. Bijvoorbeeld door een leefstijlcoach aan te bieden.”

5 Succesvolle manieren om bevlogenheid te stimuleren

Een bevlogen medewerker is een parel in elke organisatie. Die bevlogenheid moet gekoesterd en verzorgd worden, vindt Guido Heezen van Effectory. Anders is je medewerker bevlogen, maar ook zo weer gevlogen. Maar bevlogenheid roep je niet zomaar ineens op. Hoe krijg je bevlogenheid bij je medewerkers?

Effectory deed onderzoek onder ruim 600.000 Nederlandse medewerkers. Conclusie: er is enorm veel potentie voor verbetering. Zes op de tien medewerkers zitten dus niet lekker in hun vel en doen hun werk met plezier, aldus Guido Heezen van Effectory op PW. Wat kunnen we leren van de verschillen in bevlogenheid per branche?

Werkgeluk als businessmodel. Wat houdt dat in?

HR zou veel meer kunnen kijken naar iemands drijfveren in plaats van naar cv en functieprofiel. Passen zijn of haar kernwaardes bij die van het bedrijf? “Je bent als werknemer in mijn ogen pas duurzaam inzetbaar als je je kernwaardes kent. Blijkt dat iemand niet op zijn plek zit, dan moet je als werkgever slim zijn en hem of haar helpen een geschiktere baan te vinden, ook buiten de organisatie. Met werknemers die niet bij de kernwaardes van je bedrijf passen, zul je een lagere productie en een hoger ziekteverzuim hebben. Als je je kernwaarden kent, heb je daar uiteindelijk allen profijt van: van value to profit.” Aldus Paul van der Wal, expert op het gebied van Werkgeluk. 

Werkplezier, bevlogenheid en ziekteverzuim

De reisbranche laat in haar meest recente arbeidsmarktcijfers zien dat medewerkers heel bevlogen zijn. Door een heel laag ziekteverzuimpercentage onder de 2% wordt dit ook bevestigd. Medewerkers werken met veel plezier in de reisbranche. Dat draagt bij aan het succes van vele bedrijven.
 

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.