AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

10 interessante E-commerce Trends voor Travel: Deel 1

22 aug 2018

De Europese reismarkt blijft groeien tot 310 miljard euro in 2020 en de voorspelling is dat 60% van de boekingen online zal zijn. En van deze online boekingen verloopt 33 procent via mobiel. Het percentage online boekingen in Nederland ligt trouwens aanmerkelijk hoger, want twee derde van de vakanties wordt nu al online geboekt. De reisbranche en e-commerce gaan dus hand in hand en reisbedrijven moeten dan ook continue nadenken hoe ze reizigers via een mobiele website en/of app gaan faciliteren.

Het veranderende landschap van eCommerce biedt reisbedrijven daarbij nieuwe en opwindende manieren om op innovatieve wijze hun eCommerce-activiteiten te stimuleren. We hebben de volgende lijst samengesteld met daarin 10 van de populairste eCommerce-trends voor 2019 en daarna. 

In dit deel gaan we in op virtual reality, artificial intelligence, chatbots, mobile-first commerce en video content.

Virtual Reality

Virtual Reality (VR) vervaagt de grenzen tussen het fysieke en het digitale door nieuwe manieren te bieden om onze wereld te zien. Virtual Reality maakt het mogelijk om klanten producten of activiteiten in realistische omgevingen te tonen. Voor reisbedrijven biedt het de mogelijkheid om klanten vooraf al hun bestemming, accommodatie en meer te laten ervaren.

Goede voorbeelden zijn Best Western, Marriott & Shrangri-La Hotels, die VR gebruiken om klanten een kijkje te geven in hun accommodaties. Marriott's zogenaamde 'VRoom Service' was in 2015 zelfs een primeur binnen de reisindustrie. En Reisbureau Matoke Tours, die investeerde in een 'Virtuele Gorilla-applicatie' waarbij consumenten een app konden downloaden en vervolgens een kartonnen kijker konden bestellen, zodat gebruikers virtueel gorilla's in Oeganda konden volgen. Het stelt hen in staat de intensiteit en emotie van de reiservaring over te brengen voordat de reis zelfs is begonnen. En ook om unique selling points virtueel onder de aandacht te brengen, zoals de accommodatie, en om de gids te ontmoeten.

Machine Learning en Artificial intelligentie (AI)

AI en machine learning transformeren het technologische landschap al. Van digitale assistenten tot beeldherkenningssoftware, AI vindt bestaande producten opnieuw uit en stimuleert nieuwe ervaringen. Dat de reisindustrie ook een AI-transformatie ondergaat is geen verrassing meer. Van Google Maps en chat bots tot de scores van reis-apps die online boeken eenvoudig maken, AI heeft zijn klauwen gezet in de reisindustrie - en laat deze niet meer los.

Er is veel data beschikbaar over al onze reisgewoonten en het zorgt ervoor dat het gebruik van AI-algoritmen, maatwerkoplossingen en chat bots steeds gewoner en logischer worden. AI wordt ook gebruikt door luchtvaartmaatschappijen om routes te plannen. En alle reissites gebruiken algoritmen in hun zoekmachines, maar Airbnb gaat nog een stapje verder. Uiteindelijk wil Airbnb je resultaten laten zien, die niet alleen gebaseerd zijn op je zoektermen, maar ook op jou en je zeer specifieke voorkeuren. Die voorkeuren filteren ze oa uit beoordelingen, taalgebruik en zoekgeschiedenis en leiden tot een meer gepersonaliseerd aanbod en hogere conversiepersentages. Wil je hier meer weten? Schrijf je dan nu in voor gratis Travel Tomorrow MeetUp Artificial Intelligence op 13 september!

Chatbots

Een chatbot is niet meer dan een computerprogramma dat is ontworpen om met gebruikers te praten, Chatbots en reizen gaan hand in hand! Chatbots voegen waarde toe aan de communicatie met de klant en zorgen voor een verbeterde klantenondersteuning. Daarnaast bespaart een reisbot klanten tijd, kan deze hun reis organiseren of zelfs nieuwe bestemmingen voorstellen. Interactie met chatbots is daarbij steeds moeilijker te onderscheiden van menselijke interactie.

Expedia gebruikt een Facebook Messenger-bot die klanten helpt met het vinden van een hotel. Ze vertellen de reisbot over hun reisplannen en zodra er voldoende informatie is, worden de vijf populairste hotelopties op de gekozen locatie getoond. Skyscanner heeft zo’n zelfde chatbot maar dan voor vluchten, Hipmunk combineert beide en bij Kayak kun je daarnaast ook nog auto’s huren. KLM heeft een chatbot, die 13 talen spreekt, en gericht is op het verbeteren en vereenvoudigen van de klantenservice. En de Booking.com assistent geeft klanten een interface om eenvoudige vragen automatisch te laten beantwoorden. De bot detecteert de typologie van vragen uit een patroon en reageert direct naar de klant via een chatfunctionaliteit.

Mobile-first Commerce

Naarmate meer mensen ten alle tijden online winkelen met hun mobiele telefoon, wordt het van essentieel belang om een mobile-first strategie te gaan volgen. En daarmee bedoelen we dat je al in de beginfase van de ontwikkeling van een website rekening houdt met hoe deze overkomt op een mobiele telefoon en of deze daarop prettig te gebruiken is. In deze meer en meer mobiele samenleving is het geen optie meer om daar pas achteraf rekening mee te houden.

De eerste stap is ervoor te zorgen dat de website ook op mobiel gebruiksvriendelijk is en mensen gemakkelijk hun reis kunnen boeken en betalen. Als je nog een stap verder wilt gaan, kun je AMP (Accelerated Mobile Pages) overwegen, een framework waarmee je supersnelle webpagina's op mobiele apparaten kunt maken. Het belangrijkste voordeel van AMP is dat het de conversies verhoogt, doordat je klanten niet afhaken door pagina’s die te langzaam laden. WompMobile analyseerde in samenwerking met Google hun eCommerce-klanten en ontdekte dat de conversieratio’s van klanten die AMP-pagina's gebruikten met 105% toenamen, het bouncepercentage met 31% afnam en de doorklikratio vanuit vanuit zoekmachines met 29% toenamen. Dat zijn behoorlijk indrukwekkende cijfers om over na te denken.

Video Content

Content is belangrijker dan ooit binnen e-commerce. Het vormt de basis van alle communicatievormen en creert op talloze manieren de mogelijkheid om met consumenten te engagen. De voorspelling is dat tegen 2019 zo’n 80% van al het internetverkeer bestaat uit video. Daarbij is er misschien geen beter “product” geschikt voor video dan reizen. Volgens onderzoek gebruikt bijna 62% van de reizigers online video in een of andere vorm voordat ze beslissen waar ze op vakantie gaan en boekt 45% van de mensen hun reis meteen na het bekijken van een video. Expedia zag een toename van het verkeer vanaf YouTube met 27% en Skyscanner ziet jaar op jaar een toename van dat verkeer met 59%. Het inzitten van video-content ten aanzien van e-commerce is dus een must en reisbedrijven moeten hierop inspelen

Je kunt video’s daarbij op verschillende manieren gebruiken, van video’s over je bedrijf tot bestemmingsvideo’s tot gebruikerservaringen. En je hebt geen enorme budgetten nodig, het gaat om de inhoud die mensen raakt en interesseert. Iedereen kan een goede video maken, je hebt alleen een goed idee nodig. En daarmee is het een middel wat in te zetten is door groot en klein. Zolang jij je klant een beetje kent, kun je geschikte content bedenken.

Meer bekende video content is Turkish Airlines met de selfie battle tussen Lionel Messi en Kobe Bryant en de Lost en Found video van KLM. Maar kijk hier voor 10 aansprekende voorbeelden van travel video content, waarvan een deel ook met een veel kleiner budget is gemaakt.

In deel 2 zullen we in gaan op Social Shopping, Personalisatie, Omni-channel eCommerce, B2B=B2C en een website optimalisatie.

Digital Marketing & E-commerce Expertmeeting 2018

Heeft dit artikel je interesse gewekt en ben jij een professional in de reisbranche op het gebied van Digital Marketing, E-commerce, Social Marketing en E-Travel? Reiswerk organiseert op 22 november 2018 een Digital Marketing & E-commerce Expertmeeting 2018 bij Down Under te Nieuwegein. Het doel van dit event is inspireren, kennis delen en netwerken!

Corn Dijkmans presenteert de belangrijkste resultaten van zijn promotieonderzoek over interactiviteit en human voice in bedrijfsmatig gebruik van social media. Vervolgens zal een best-practice op het gebied van digital marketing en/of e-commerce van binnen of buiten de reisbranche gedeeld worden.

Kijk hier voor meer informatie en aanmelden.

Bronnen: 4mation, PSDCenter, Marketingfacts, E-merce, Medium, Markgrowth

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.