Schrijf je nu in voor de workshop 'Verbind verschillende generaties op de werkvloer' Meer informatie & inschrijven.

12 marketing trends om dit jaar van te profiteren Deel 1

24 apr 2018

De wereld van marketing verandert voortdurend, vooral in het moderne tijdperk van sociale media, geautomatiseerde advertentietechnologie en doelgroepanalyses. Bedrijven moeten op de hoogte blijven van deze veranderingen om hun doelgroepen succesvol te bereiken, vooral ook omdat consumenten slimmer worden en meer sceptisch over reclame. 
 
Van technologie zoals virtual reality en kunstmatige intelligentie tot algemene strategien zoals interactieve content en Pinterest marketing. Hier lees je hoe je kunt profiteren van deze trends .

1. Virtual Reality

Technologische innovaties blijven van invloed op (digitale) marketing en een van de meest intrigerende instrumenten die in de afgelopen jaren tot het marketinglandschap is toegetreden, is virtual reality (VR). Hoewel het gebruik van VR in (digitale) marketing nog niet gangbaar is, experimenteren sommige merken met deze technologie om meer persoonlijke en boeiende ervaringen voor hun klanten te creren. VR wordt het komende jaar steeds gebruikelijker als een marketingtool voor grote en kleine merken.
 
De uitdaging is om VR te gebruiken op een manier die logisch is voor jouw boodschap en doelgroep. Daarnaast is storytelling in marketing een noodzaak. Maar het is vaak een uitdaging om de juiste tools te vinden die jouw boodschap goed over te brengen. VR biedt daarbij kansen. Al met al is VR-marketing nog steeds in opkomst, dus het is nu een goed moment om je opties te verkennen en voorop te lopen.

2. Interactieve content

Interactieve content kent bij meerdere partijen verschillende definities. Over het algemeen is het content die klanten/bezoekers aanmoedigt om actief deel te nemen. Bezoekers van websites hunkeren naar interactieve content. Volgens een onderzoek van Demand Gen Report uit 2015, prefereert 91% van de klanten visuele content met een interactief aspect. Van BuzzFeed tot aan The New York Times, ze gebruiken allemaal interactieve content. Mediakanalen die quizzen gebruiken zijn zeer populair en enorm effectief in het betrekken van het publiek.
 
Veel merken, vooral in de B2B-ruimte, vertrouwden op bloginhoud of PDF-inhoud (white papers en handleidingen) om leads te genereren als onderdeel van hun contentmarketingstrategie. Dit jaar kun je verwachten dat interactieve content het voortouw neemt bij het aantrekken van bezoekers - ervaringen die thought leadership content op een meer overtuigende, geanimeerde en visuele manier weergeven.

3. Pinterest

Nee, Pinterest is er niet alleen maar om mooie of grappige plaatjes met elkaar te delen. Je kunt er ook prima marketing mee bedrijven. Je presenteert je immers daar waar jouw potentiele klanten zich bevinden en waar zij op zoek zijn naar inspiratie. Het is een uitstekende bron om te ontdekken wat de interesses van jouw doelgroep zijn, dat is waardevolle kennis die je kunt gebruiken om hen beter te bereiken en op de juiste manier aan te spreken. Pinterest kun je daarom goed gebruiken om meer mensen naar je website te krijgen.
 
Nog niet veel bedrijven in Nederland gebruiken Pinterest om met hun klanten of relaties te communiceren. Maar het gebruik ervan neemt wel toe. Doe je het nog niet, dan is het wellicht de hoogste tijd om je er in te gaan verdiepen. Want hoewel Pinterest vaak wordt gezien als een nichemarkt voor sociale media, voorspelt men dat dit het volgende grote ding is.
 

4. Artificial Intelligence 

Artificial intelligentie (AI) en machine learning transformeren het technologische landschap al. Van digitale assistenten tot beeldherkenningssoftware tot zelfrijdende auto's, wat eens science fiction was, wordt nu realiteit. AI vindt bestaande producten opnieuw uit en stimuleert nieuwe ervaringen. Maar wat betekent dit precies voor marketing en reclame?
 
De verdere integratie van technologie in de fysieke wereld creert nieuwe consumenteninteracties die nog eenvoudiger en sneller plaats vinden. Anders gezegd, de reeds hoge verwachtingen van de consument zullen hoger zijn dan ooit. Dit vormt een uitdaging voor merken – maar ook een geweldige kans. Het meest interesant voor marketeers is hoe AI kan helpen om op grote schaal realtime gepersonaliseerde campagnes te ontwikkelen, die afgestemd zijn op de klant behoefte van dat specifieke moment.
 
In deel 2 gaan we in op technologien als chatbots en voice search, maar ook algemene strategien als brute eerlijkheid en user-generated content. Daarnaast gaat Reiswerk de weken daarna dieper in op de individuele trends. Lees hier deel 2.

Bron: Forbes

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.