12 marketing trends om dit jaar van te profiteren – Deel 2

Gepubliceerd op: 02-05-2018

De wereld van marketing verandert voortdurend, vooral in het moderne tijdperk van sociale media, geautomatiseerde advertentietechnologie en doelgroepanalyses. Bedrijven moeten op de hoogte blijven van deze veranderingen om hun doelgroepen succesvol te bereiken, vooral ook omdat consumenten slimmer worden en meer sceptisch over reclame. 
 
In deel 1 gingen we in op technologie zoals virtual reality en kunstmatige intelligentie tot algemene strategieën zoals interactieve content en Pinterest marketing. Deze week vertellen we je meer over chatbots en voice search, maar ook over brute eerlijkheid en User-Generated Content. Hier lees je hoe je kunt profiteren van deze trends.

5. User-Generated Content

Merken proberen hun producten of diensten te verkopen door content die voor klanten interessant, relevant en waardevol is. Contentmarketing dus, in plaats van dat je de ongewenste pusher van marketingberichten bent. Maar andersom worden marketeers ook geconfronteerd met content die de consument zelf maakt: user generated content (UGC).
 
Uit een recente enquête door Stackla blijkt dat 86% van de consumenten zegt dat authenticiteit belangrijk is bij het bepalen van welke merken ze ondersteunen, en 60% vindt dat door gebruikers gegenereerde inhoud (UGC) de meest authentieke vorm van inhoud is. Door vertrouwde en boeiende UGC te integreren in hun multichannel marketinginspanningen, kunnen merken de harten en portemonnees van de consument winnen.
 

6. Voice search

Voice search (VS) is het opvragen van informatie via een smartphone, waarbij de zoekopdracht wordt ingesproken in plaats van getypt. Door de continue ontwikkeling van Artificial Intelligence, zijn zoekmachines beter in staat om zoekopdrachten in de juiste context te plaatsen en worden antwoorden relevanter voor de gebruiker. Ligt er met VS een tweede mobiele revolutie op de loer?
 
VS is een van de snelst toegepaste technologieën in de recente geschiedenis en het verandert de manier waarop consumenten omgaan met de wereld om hen heen. Door content te creëren die digitale assistenten kunnen gebruiken om vragen van de Voice gebruikers te beantwoorden, speel je in op de VS revolutie. Hoewel het nog niet is onderbouwd met data, schat Google dat reeds zes procent van de Nederlandse zoekopdrachten spraakgestuurd is. Dus ga maar na: hoeveel van jouw bezoekers maken al gebruik van VS?
 

7. Eerlijkheid

100% open en eerlijk zijn in verkoop en marketing is ongehoord. Het is niet dat marketeers liegen of serieus oneerlijk zijn. Het is alleen dat ze zich concentreren op de positieve dingen en daar de nadruk op leggen, terwijl ze de aandacht zo veel mogelijk afleiden van de potentiële negatieve punten. Maar wat als openheid over de zwakke punten, je merk daadwerkelijk zou kunnen versterken? Brute eerlijkheid is een trend die aan kracht wint en we kunnen er vanuit gaan dat dit zich in 2018 verder door zal zetten.
 
Marketeers kunnen hiervan profiteren door duidelijk te vermelden waar hun producten en diensten goed in zijn en waar ze verbetering nodig hebben. Deze uitspraken kunnen worden ondersteund door objectieve klantrecensies. Deze eerlijkheid vertaalt zich naar merkintegriteit, leidend tot vertrouwen en verkoop.
 

8. Chatbots

Chatbots duiken overal op, zowel op Facebook als andere live chatoplossingen. Nu chat-gebaseerde AI van start gaat, verwacht men dat er steeds meer chatbots worden gebruikt - antwoorden op veelgestelde vragen, bestellingen plaatsen en contact opnemen met klantenservice.
Er is veel discussie geweest over de effectiviteit en aantrekkelijkheid van chatbots, maar als deze technologie op de juiste manier wordt geïmplementeerd, kan deze zich als een interessante marketing strategie ontpoppen.
 
Los van het feit dat chatbots kunnen helpen de klantervaring en tevredenheid te verbeteren door gereduceerde wachttijden, 24/7 service en follow up berichten. Kan het ook ondersteunen bij het consistent uitdragen van je merk en marketing boodschap. En dat betekent dus dat je vanaf het begin ervoor moet zorgen dat de chatbot wel de kernwaarden van je bedrijf uitdragen en aansluiten bij de behoeften van je klanten.
 
Deel 3 van deze 12 trends volgt komende week. Daarin lees je meer over Mindshare en Account-based content, de revival van Experience/event marketing en dat influencer marketing is here to stay. Daarnaast gaat Reiswerk de weken daarna dieper in op de individuele trends.

Bron: Forbes

Waar heb jij een vraag over?