6 lessen van Netflix over social media marketing

30 okt 2018

netflix mobile.jpg

Vandaag de dag heeft Netflix meer dan 209 miljoen gebruikers, veel meer dan de concurrenten. Zo heeft Amazon bijvoorbeeld ‘slechts’ 1175 miljoen kijkers. Dat hoge aantal is ze niet zomaar komen aanwaaien. Elke abonnee is onder andere te danken aan de slimme mensen die achter de marketingstrategien van Netflix zitten.
 
Netflix wordt gebruikt in 190 (van de in totaal 195) landen. Hoe kan het dat de hele wereld het over Netflix heeft? Wat is het geheim? Een deel komt natuurlijk door het aanbod van steengoede series, documentaires en films. En wat dacht je van de investering in hun eigen producties? Maar laten we ook hun geniale marketingstrategie niet vergeten. De manier waarop Netflix gebruikmaakt van social media is ook onderdeel van het succes van hun marketingstrategien. Nieuwsgierig naar het recept, en hoe je een impuls kunt geven aan de social media accounts van bijvoorbeeld het hotel of reisorganisatie waar je werkt? Netflix geeft je 6 lessen om een betrokken aanhang te realiseren.

1. Het product overtreft het merk, elke dag weer

Als je 'Netflix' hoort, is de kans groot dat je aan de laatste aflevering denkt die je hebt bekeken, in plaats van het rode Netflix logo. Net als dat iemand bij Shoestring eerder denkt aan zijn of haar te gekke reis naar India. Wat wil dat zeggen? Dat ‘t het product is dat het merk verkoopt. En niet andersom. Het is de kwaliteit van het product dat Netflix heeft geholpen om aan zoveel abonnees te komen. Als de inhoud onder de maat is, dan maakt het niet uit welke strategie je voor social media gebruikt, het zal je merk hoe dan ook naar beneden halen. Les 1 is dan ook: zorg dat je een supergoed(e) product (of dienst) verkoopt.

2. Klink cht, en mensen zullen reageren

Mensen connecten wanneer gesprekken leuk zijn. En Netflix maakt gretig gebruik van dit psychologische concept door met gesprekken op Twitter een sfeer te creren die tot op zekere hoogte absurd zijn. Gezien de 5 miljoen volgers lijkt het erop dat mensen dol zijn op deze gespreksstijl. Maar ze gaan nog een stapje verder.
Ze positioneren zichzelf als vriend van de volgers. Deze persoonlijke stijl creert een gevoel van nabijheid, omdat de volgers niet het gevoel hebben in gesprek te zijn met een bedrijf. Denk dus out of the box, vooral als het gaat om social media marketing. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de social media accounts van KLM: die hebben ook een unieke manier van in contact staan met de doelgroep.

3. Kwaliteit boven kwantiteit

Andere social media experts hebben het vaak over het aantal keren dat je post, omdat het uiteindelijk om getallen zou draaien. Netflix is het hier niet mee eens. Natuurlijk is het belangrijk dat je contact houdt met je volgers en regelmatig iets publiceert op je social media pagina’s. Maar nog veel belangrijker is de kwaliteit van die berichten. Want die bepalen meer dan wat dan ook de zichtbaarheid van je merk.
Zo zorgt Netflix ervoor dat elke post een vleugje droge humor heeft om het boeiend te maken. Tweeten met een bepaald doel is niet het doel op zich. Integendeel, Netflix wil echt contact maken met zijn publiek, en dus wordt elke post zorgvuldig bewerkt. Daar is trouwens veel onderzoek naar de mindset van het publiek aan vooraf gegaan. Netflix weet dat de meerderheid van hun volgers tot de trendy categorie behoort, en zorgt er dan ook voor dat het merendeel van de berichten een vergelijkbare stijl heeft.

4. Luister naar wat je klanten zeggen

Om aan de behoeften van je klant te voldoen, is het noodzakelijk om te weten wat ze willen. Zo kun je reageren op een manier als: "H vriend, ik luister". Dit heet ook wel ‘actief luisteren’. Een manier waarop Netflix zijn actieve luisterbereidheid demonstreerde, was via het project genaamd Netflix Socks dat zij in 2015 lanceerden. Het project was gebaseerd op de vele klachten die Netflix van zijn kijkers kreeg over hun neiging om in slaap te vallen tijdens het binge watchen. Als oplossing voor dit probleem ging Netflix toen samenwerken met Deeplocal om Smart Socks te ontwikkelen.

Deze software maakt gebruik van een versnellingsmeter om te detecteren wanneer de kijkers in slaap vielen. In dat geval stuurde het een signaal naar het apparaat van de gebruiker om de aflevering te pauzeren. Dankzij deze bijna magische technologie konden de slaapkoppen wakker worden en gewoon weer verder kijken waar ze gebleven waren. Dit project werd z'n groot succes dat het in 2016 een Shorty Award won voor het creatieve gebruik van technologie. De gimmick ging viral en leverde dagelijks gemiddeld 1175 tweets op, van bijna 20.000 verschillende accounts.

5. Ga in de schoenen van je klanten staan

Wat zou het grootste cadeau zijn voor een Star Trek fan? Ongetwijfeld een verzameling van alle films op n plaats. En dat is wat Netflix deed toen zij de nieuwste aanwinst in de Star Trek-serie vierden. Nu had Netflix geen relatie met het Star Trek-productieteam of de film zelf. Maar door te laten zien dat het toegewijd was aan de schare fans, bewees het bedrijf dat ze graag een extra stap zetten om de klanten tevreden te stellen.

Het nieuws over de serie verspreidde zich snel over social media en won de harten van veel van hun klanten. Afgezien van de abonnees was dit zelfs een traktatie voor de medewerkers van Star Trek, die een andere reden vonden om verliefd te worden op hun bedrijf. Kom dus met een strategie die je volgers cht raakt.

6. Beperk jezelf niet tot n idee

Als het gaat om marketingplannen, lijkt het erop dat Netflix-strategen vol zitten met gob-smacking ideas. Zo hebben ze weleens landingspagina’s gemaakt boordevol hilarische gifs, waarbij volgers werden aangemoedigd deze te delen met vrienden. Zo werd de website gekoppeld aan de social media-accounts en nam Netflix deel aan informele gesprekken van het publiek. Naarmate meer en meer mensen met de gifs aan de haal gingen, kreeg Netflix steeds meer kijkers.

Conclusie

Afgezien van de hierboven genoemde tips, zijn er natuurlijk nog veel meer marketinglessen die reisondernemers kunnen leren van Netflix. Zij worden niet voor niets de koning van media streaming genoemd.

Maar als er n waardevolle les is, dan is dat deze:
Wanneer je op de social media iets deelt, doe dit dan niet om een doel te bereiken, maar doe het om echt te communiceren met je doelgroep. Als je vanuit hun ogen probeert te kijken, krijg je een overvloed aan ideen die je kunt testen voor meer interactie. Niets is onmogelijk.

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.