AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

Storytelling als fundamentele communicatie

08 jul 2019

Storytelling verdiept zich als serieuze methode in organisaties. Het brengt mensen samen en is de voedingsbodem om verandering tot stand te brengen. Daarmee is het ook een geweldige manier om jouw boodschap te communiceren en medewerkers te motiveren. Maar wat gebeurt er momenteel op het gebied van storytelling en welke trends zien we? Wij nemen je mee in de zes trends en vertellen je hoe je dit kunt inzetten in de reiswereld. 


De rol van storytelling in organisaties

Vanuit het Storytelling Gilde worden er verschillende trends beschreven. Ten opzichte van een paar jaar geleden is het verhaal nu steeds vaker het begin, in plaats van een verzinsel wat na een actie opgetuigd wordt. Organisaties denken dan ook steeds vaker uit de "why". Waarom doen we dit en wat zijn onze bedoelingen daarachter? Vanuit deze beweging zijn zes trends te beschrijven:
 
  • Mensenwerk
  • Heldere identiteit
  • Leiderschap met verhalen
  • Inbreng van gebruikers
  • Professionele bagage
  • Veranderen met verhalen
 

#1 Mensenwerk

Storytelling wordt vaak ingezet om het hogere doel helder te krijgen. Tegenwoordig is iedereen druk bezig en op zoek naar betekenisgeving. De vraag waarom doen we wat we doen komt dan ook vaak terug. Juist daarom werken verhalen in deze tijd goed en is waar je voor staat als organisatie belangrijker dan ooit. 

Dit zie je ook terug in de propositie van grote corporates. Die bewegen steeds meer naar een waarden-gedreven organisaties. Storytelling kan helpen om dit hogere doel duidelijk te maken en tot leven te wekken.

TO DO. Vraag jezelf eens af: Wie ben jij als reisbedrijf? Waarom doe je wat je doet? En welke boodschap wil je meegeven aan jouw reizigers?


 

#2 Heldere identiteit

Organisaties zijn op zoek naar hun eigen bestaansrecht. Door de voortdurende veranderingen in de dynamische reiswereld kan het goed zijn dat dit ook geldt voor de organisatie waar jij werkt. De vraag is waarin onderscheid je je als reisaanbieder en welke richting wil je op? 

Het kan zijn dat de oorspronkelijke reden voor oprichting naar de achtergrond is verdwenen of door een grote wisseling aan medewerkers er geen fundament gevoeld wordt. Een manier om weer een gezamenlijke identiteit op te doen is de verhalen van lang zittende medewerkers naar boven halen. Wanneer zulke leiders opstaan en hun ervaringen delen komt er weer authenticiteit in een bedrijf. 

TO DO. Wie weet hoeveel mooie verhalen er bij jullie in de organisatie zijn. Het kan soms al verhelderend werken door een rondje te maken langs de langer zittende medewerkers en te vragen naar zijn of haar ervaringen. Op die manier (her)vind je de identiteit van het reisbedrijf en kun je door storytelling jouw nieuwe medewerkers de fundamenten van de organisatie meegeven. 

 

#3 Leiderschap met verhalen

Wanneer je zelf geinspireerd bent, kun je ook andere inspireren. Eigenlijk is dit een combinatie van de eerder genoemde punten, namelijk de zoektocht naar betekenis en het vertellen van een heldere identiteit binnen je reisbedrijf. Toptalenten binnen een grote organisatie geven met verhalen meer kleur en betekenis aan wie ze zijn, waar ze voor staan, wat ze drijft en waarin ze zich onderscheiden. 

TO DO. Welke inspirators werken er binnen jouw organisatie? Maak eens een rondje langs deze "leiders in de dop" en verzamel de inspirerende verhalen. Neem ze bijvoorbeeld op in een korte video en deel dit intern zodat iedereen door deze leiders geinspireerd kan raken. 


 

#4 Inbreng van gebruikers

Steeds meer organisaties gebruiken verhalen om hun streven van een lerende organisatie vorm en inhoud te geven. Daarbij gebruiken ze het verhaal als feedback-instrument: wat kan er beter? Op deze manier kun je in gesprek gaan over hoe je samen aan de slag gaat en wat eigenlijk de impact is van al die werkzaamheden. Daarbij zie je ook veel vaker terug dat het geen succesverhalen hoeven te zijn. De aandacht voor de waarde van mislukking wordt steeds groter. Wat ging er niet goed? En waar kwam dit door? Dat zijn de verhalen waardoor je in een lerende organisatie cht gaat ontwikkelen. 

TO DO. Welke faalverhalen kun jij verzamelen? Of wat zijn onderwerpen waar medewerkers tegenaan lopen of waar een taboe op ligt wat je met organizational storytelling kunt verhelpen? Op weg naar een lerende organisatie mag je deze vertellende manier van communiceren zeker niet vergeten.
 

#5 Professionele bagage

Het blijft echt niet alleen bij de communicatie-afdeling om deze verhalen in te zetten. Als medewerker van een reisbedrijf ben je een wandelend visitekaartje van jouw werkgever. Bedenk maar eens wat je op een verjaardag vertelt wanneer je de vraag krijgt: waar werk je? Je zult merken wanneer je hier een goed verhaal vertelt, iedereen onder de indruk is. Niet alleen van jouw kunsten op de werkvloer, maar ook van jouw werkgever.

Medewerkers leren hun eigen verhalen in te zetten en steeds meer organisaties worden zich hier bewust van. Daarnaast is het verhaal van een vriend of vriendin natuurlijk veel waardevoller dan de tekst op een website. De communicatie van deze verhalen komt dan ook nog eens veel beter aan.

TO DO. Kijk eens rond binnen jouw afdeling: wat vertellen jouw collega's over zijn of haar functie. En wat staat er bijvoorbeeld op jouw LinkedIn profiel wanneer je je werkgever beschrijft? Dit zijn al belangrijke storytelling boodschappen die van grote waarden kunnen zijn als je dit afstemt en op de juiste manier naar buiten brengt.


 

#6 Veranderen met verhalen

Verhalen brengen langdurige veranderingen in beeld. Maar, bij deze laatste trend heb je wel aan lange adem nodig. Verhalen helpen de betrokken medewerkers om weer het overzicht te zien. Wat was het begin, wat gebeurde er daarna, wat is er tot nu toe bereikt? En wat moet er nu gebeuren? Juist wanneer die zingeving begint te leven en er een helder doel in zicht is, zul je merken dat storytelling van meerwaarde kan zijn tijdens jullie verandertraject. 

TO DO. Merk je dat jullie als reisbedrijf veel verandering doormaken? Denk dan eens na of het voor iedereen duidelijk is waarom dat gebeurd en wat het doel erachter is. Is dat niet helder? Ga dan eens rustig zitten en zet op papier waarom het op deze manier opgepakt wordt en waarom het belangrijk is dat iedereen erin blijft geloven. Je zult merken dat deze manier van communiceren veel beter werkt dan cijfermatig feiten delen over de voortgang. 
 

Storytelling op Innovation & Learning Event

Tijdens het het Innovation & Learning Event 2019 nemen we je mee in de wereld van storytelling. Annemiek van der Schaft komt je alles vertellen over Organizational Storytelling. Annemiek werkt als HR-professional bij Breda University of Applied Sciences (BUAS) en doet in opdracht van Reiswerk, CELTH en BUAS promotieonderzoek naar de impact die de continue veranderingen in de reiswereld hebben op medewerkers. Meer weten over storytelling op het Innovation & Learning Event of de andere onderwerpen en inspirators ontdekken? Klik hier en ontdek alles op onze eventwebsite.



Bron: Storytelling Gilde / Sigrid van Iersel
 

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.