AI en ChatGPT toepassen in je werk? Schrijf je in voor de workshop en leer de basisprincipes! Meer informatie en inschrijven, klik hier.

What's new in online en werkplekleren?

05 mrt 2018

What's new in online en werkplekleren? Afgelopen maand vond in Londen de Learning Technologies beurs plaats: een toonaangevend internationaal event met sprekers, workshops en het delen van de laatste trends op het gebied van Learning & Development. Uit verschillende blogs van bezoekers haalden we de belangrijkste trends en highlights:

AI en Machinelearning
Kunstmatige intelligentie en het leren door computers zelf is razendsnel in opkomst. Steeds meer systemen zijn in staat de cursisten de juiste keuzes te laten maken. Het gaat hier dan bijvoorbeeld om suggesties voor leeractiviteiten en een mogelijke volgende stap die je kunt zetten. Interactie met leersystemen wordt effectiever en persoonlijker met behulp van bijvoorbeeld chatbots.

Een voorbeeld:

Virtual Reality
Een perfecte tool om te experimenteren met virtueel levensechte scenario's die anders te duur, te gevaarlijk of te spannend zijn. VR-trainingen geven een nieuwe beleving aan online leren.

Learning Analytics
Learning analytics is het verzamelen en analyseren van studiedata die een student tijdens het online leren genereert. Het brengt leren en ontwikkelen een stap vooruit en wordt gebruikt als instrument om de prestaties van mensen en organisaties te vergroten. Het helpt niet alleen bij inzage in wat er gebeurd is, maar ook om te voorspellen wat er gaat gebeuren en op basis daarvan bij te sturen. Learning analytics biedt een bron aan informatie naast de eigen observaties en evaluaties van begeleiders/coaches. Data over online studiegedrag kan waardevolle input geven voor gerichte feedback aan cursisten en over de kwaliteit en opbouw van een cursus. Cursisten zijn daarnaast beter in staat om zelf meer regie over hun eigen studievoortgang te nemen.

User generated content
Omdat kennis en ervaring meestal bij de mensen in de organisatie zit - en niet bij de L&D afdeling - zie je steeds meer mogelijkheden voor gebruikers om hun kennis onderling te delen. Door deze content onderdeel te maken van het reguliere leeraanbod krijg je een vollediger aanbod. Het kan daarnaast hele waardevolle en verfrissende ideen opleveren. Win-win!



Micro-learning
Oftewel, het verpakken van lesstof in korte online modules, waarbij steeds kleinere en meestal hoog interactieve leereenheden op het juiste moment (just-in-time) worden aangeboden. Enkele belangrijke elementen hierin zijn:
- spacing. Leeractiviteiten worden over een langere periode verspreid. Werknemers hebben het vaak te druk om veel tijd te besteden aan leren. Als je leeractiviteiten in kortere tijd kunt uitvoeren, ben je sneller geneigd er aan deel te nemen. Dat komt vaak de motivatie ten goede. Het herhalen van de leerervaring leid daarnaast tot het duurzamer onthouden van de lesstof.
- verbeteren van performance en feedback. Veel beroepen vragen om bewijs dat je wat hebt geleerd. Bij microlearning bestaan leeractiviteiten uit taken en prikkels om in actie te komen, op de voet gevolgd door feedback en reflectie. Zogenaamde feedback loops spelen hierbij een belangrijke rol. Performance en feedback zijn dan nauw aan elkaar gekoppeld.
- (Relatief) losstaande en kortdurende leeractiviteiten. Dat betekent onder meer dat deelnemers het leren kunnen onderbreken nadat zij een activiteit hebben afgerond. Je hoeft ook geen leeractiviteiten te herhalen, om de draad weer op te pakken. Leeractiviteiten duren heel kort, soms minder dan een minuut. Op de werkplek is het erg belangrijk dat lerenden een leeractiviteit snel kunnen starten en afronden. Dat verlaagt de drempel om te gaan leren.

Apps
Iedereen heeft tegenwoordig natuurlijk een smartphone. In de wereld van online leren is het steeds gangbaarder om ook op die manier content aan te bieden. Denk hierbij aan tools om quizzen te spelen tegen elkaar, om opdrachten te doen of om video’s te bekijken. Met name die laatste categorie biedt steeds meer mogelijkheden. Van interactieve video’s tot en met video’s die beschikbaar komen als je een gebouw binnen gaat of bij een speciaal apparaat of kamer komt. Een duidelijke trend, in het verlengde van microlearning.


Thoughts? Let's hear it!

We zijn heel benieuwd naar jouw ervaringen met leren en persoonlijke ontwikkeling. Welke vormen van leren werken voor jou? Met welke van bovenstaande voorbeelden heb jij ervaring en hoe bevalt dat?
Laat het ons weten via onze Facebookpagina.


Bronnen: TE-Learning, Courseware, Lets-learn.nl
 

Geschreven door:

Timo Brundel
cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.