7 soft skills die je carrièrekansen vergroten

Gepubliceerd op: 15-10-2018

In ons eerdere artikel hebben we al aangegeven waarom karige soft skills een killer zijn voor je carrière. Soft skills zijn namelijk dé sleutel tot het opbouwen van relaties en een netwerk, het verwerven van zichtbaarheid en het creëren van meer doorgroeimogelijkheden. Nu meer dan ooit. In een survey onder 400 HR-professionals bleek bijvoorbeeld dat in een steeds meer geautomatiseerde omgeving het júist die soft skills zijn waar steeds meer op wordt geselecteerd. Want het menselijke, de empathie, het vermogen om leiderschap te tonen en mensen de juiste richting op te sturen, dát is juist wat jou als professional steeds meer onderscheidend gaat maken. En dat is ook precies iets wat een robot niet kan.

Inzicht in gedrag en motivatie een belangrijke eerste stap in ontwikkelen van soft skills

Wie ben je en waar ligt jouw kracht? Jezelf écht leren kennen is de eerste stap naar persoonlijke groei en succes. Wie ben ik? Waar ben ik goed in? Wat motiveert mij? Welke talenten maken mij uniek en waar krijg ik energie van?

De Reiswerk Profiel Analyse geeft, in slechts 8 minuten tijd, inzicht in gedrag wat je van jezelf misschien al wel weet, maar nog niet eerder onder woorden kon brengen. Inzicht in gedrag van jezelf en van anderen maken je communicatie en samenwerking niet alleen effectiever, maar ook prettiger. Je krijgt dan namelijk meer begrip en respect voor elkaars talenten. Het is een internationaal gevalideerd instrument gebaseerd op de DISC theorie. De tool draagt bij aan een eerlijk en positief zelfbeeld en helpt jou om keuzes te maken die passen bij wie jij bent.

Maar welke soft skills zijn key om je carrière een boost te geven en welke stappen kun je ondernemen om ze te ontwikkelen?

7 soft skills die echt helpen om je carrière een boost te geven

1. Communicatie

Zowel schriftelijke als mondelinge communicatieve vaardigheden zijn van het allergrootste belang op de werkplek, omdat ze de toon zetten voor hoe mensen je waarnemen. Een goede communicator laat niet alleen van zich horen, maar doet ook zijn best om een persoonlijke verbinding te maken door na te gaan hoe zijn boodschap anderen beïnvloedt. Ook geeft actief luisteren naar anderen tijdens een persoonlijk gesprek je de mogelijkheid om op de juiste manier te reageren. Daardoor krijgt diegene het gevoel dat hun mening niet alleen wordt erkend, maar ook gewaardeerd.
Medewerkers blijken ook productiever te zijn als ze weten hoe ze moeten communiceren met hun omgeving. Ze kunnen beter samenwerken en brengen makkelijker een boodschap over. Als je de wie, wat, wanneer, waar, waarom en hoe van een project duidelijk kunt uitdrukken, ben je gewild en gewaardeerd.
 
Wanneer je jezelf écht goed kent, dan helpt dat zeer zeker in je communicatie. Daarnaast hebben we tips hoe je jouw communicatieve vaardigheden kunt verbeteren. Of nog beter: volg de gratis online cursussen Effectief Communiceren en Effectief Luisteren op www.travelcollege.nl. Een nieuw online leerplatform voor alle medewerkers in de reisbranche.

2. Teamwork

Het succes van een bedrijf is zelden afhankelijk van het feit dat één persoon iets zelf doet. Een goed georganiseerd team levert beter werk dan een aantal individuen die allemaal naar hetzelfde doel toe werken. Samenwerken, elkaar scherp houden, inspireren en het bij elkaar aanwakkeren van creativiteit, zijn belangrijke succesfactoren. Evenals het elkaar uitdagen om steeds je talenten te benutten, en de ander dát laten doen waar die beter in is dan jijzelf. Dit zal gegarandeerd goede resultaten opleveren.
 
Teamwork zorgt er ook voor dat collega’s zich meer betrokken voelen. Ook blijkt uit onderzoek dat vrienden hebben op het werk je werkplezier kan vergroten. Werkgevers zoeken dus ook naar teamspelers om een prettige bedrijfscultuur te kunnen creëren, die medewerkers helpt behouden en op zijn beurt toptalent aantrekt.
 
Bij teamwork is het natuurlijk ten eerste van belang dat je weet wie jij bent en waar jouw kracht ligt, maar hier vind je ook 10 tips om goed samen te werken in een team.

3. Aanpassingsvermogen

Volgens een onderzoek van LinkedIn is bijna 70 procent van de managers van mening dat aanpassingsvermogen de belangrijkste soft skill is. Het is dus belangrijk om deze te ontwikkelen. Het kunnen omgaan met veranderingen en je kunnen aanpassen aan een steeds dynamischere werkplek, is een van de meest onderschatte vaardigheden in de bedrijfswereld. En een nieuwe medewerker die in staat is om zich snel aan een nieuwe werkomgeving aan te passen zal waarschijnlijk vaker uitblinken in zijn taken. Maar je aanpassingsvermogen wordt ook op de proef gesteld door aan verschillende opdrachten te werken of op andere manieren te multitasken. Daarnaast is het onbevooroordeeld kunnen werken met verschillende soorten mensen belangrijk om te groeien in je carrière.
 
Volgens een onderzoek van Flycatcher onder duizend Nederlandse werknemers, is het van belang dat werkgevers hun medewerkers stimuleren in het ontwikkelen van hun aanpassingsvermogen. Zo wordt de organisatie in zijn geheel flexibeler en wendbaarder. En dat laatste is van belang omdat het voor organisaties steeds belangrijker wordt dat ze kunnen inspelen op de steeds sneller wisselende eisen en veranderende omstandigheden in de markt.
 
Meer weten? Bekijk hier hoe je flexibiliteit en aanpassingsvermogen kunt trainen.

4. Probleemoplossend vermogen

Problemen oplossen vormt de kern van de menselijke evolutie en is de bron van alle nieuwe uitvindingen, sociale en culturele evolutie, en de basis voor op de markt gebaseerde economieën. Het is het beginsel voor voortdurende verbetering, communicatie en leren. Problemen oplossen is dan ook een universele functievaardigheid die van toepassing is op elke positie en elke bedrijfstak. Het is dus ook niet verwonderlijk dat in veel vacatures wordt gevraagd om mensen die over een goed probleemoplossend vermogen beschikken of oplossingsgericht zijn. Probleemoplossingsgerichtheid is met aanpassingsvermogen een van de meest gezochte vaardigheden voor werkgevers. 
 
Effectieve probleemoplossende vaardigheden stellen je in staat om problemen te analyseren, de ernst van het probleem te identificeren en de impact van alternatieve oplossingen te beoordelen. Belemmerende factoren bij het oplossen van problemen zijn vaak dat je je denken niet vernieuwt. Je denkt in je geijkte denkpatroon, past je eigen trucjes en technieken toe, omdat je het altijd al zo deed.
 
Lees hier hoe je jouw brein kan trainen en zo nieuwe invalshoeken kan ontdekken.

5. Kritisch Denken

Kritisch denken is het vermogen om alle emoties uit een kwestie te verwijderen en de feiten objectief te observeren om een logische beslissing te nemen. Het helpt je bij het verzamelen van alle informatie die nodig is om een situatie te analyseren, optimale oplossingen voor een probleem te genereren en feedback te krijgen van alle mensen die bij de situatie betrokken zijn. Al deze stappen dragen in het algemeen bij tot betere bedrijfsoplossingen.
 
Bedrijven hebben kritische denkers nodig - mensen die een nieuw perspectief bieden en intuïtieve oplossingen en ideeën aanbieden om het bedrijf te helpen innoveren, een voorsprong te nemen op de concurrentie of interne processen te verbeteren. Bedrijven die deze vaardigheid actief ontwikkelen bij hun medewerkers, zien een toename in teamwork en productiviteit en een afname van conflicten. Uit onderzoek blijkt dan ook dat 70% van de managers vindt dat kritisch denken een cruciale soft skill is bij de ontwikkeling van medewerkers.
 
Kritisch denken is dus essentieel. Maar hoe doe je dat? Ben Tiggelaar schreef hierover een interessante column in het NRC. En daarnaast is er een op langdurig onderzoek gebaseerde methodiek: Kritisch Denken met Rationale.

6. Conflict hanteren

Conflicten zijn een veel voorkomend, onvermijdelijk deel van het leven. Mensen zijn het immers niet altijd met elkaar eens. Iedereen raakt dus wel eens in een conflict verzeild, ook op het werk. Dat is op zich geen probleem, maar je moet er wel mee kunnen omgaan. Om die reden is conflictoplossing of het vermogen om conflicten effectief op te lossen een cruciale vaardigheid voor iedereen. Het oplossen van problemen met collega’s helpt je ook om goede relaties met collega's te onderhouden, gemakkelijker samen te werken in een team en effectiever te werken.
 
Bij een conflict heb je al snel een negatief idee. Een conflict kan zeker tot een ruzie leiden, maar dat gebeurt alleen als er ‘verkeerd’ mee wordt omgegaan. Een conflict kan daarentegen ook zorgen voor vernieuwing en creativiteit. De kunst is om een conflict op tijd te herkennen en te erkennen, zodat je met elkaar in gesprek kunt gaan om het probleem te bespreken.
 
Conflicthantering begint natuurlijk met inzicht in jezelf en in de ander, maar hier volgen ook 10 tips om een conflict op te lossen.

7. Persoonlijk Leiderschap

Als we het hebben over leiderschap, dan is er vaak een misverstand. Veel mensen denken dat leiderschap alleen geldt voor managers. Dit klopt niet. Leiderschap draait in de kern om het beste uit jezelf én anderen te halen. En iedereen is de stuurman van zijn eigen leven. Er komt veel op je af maar hoe je reageert, hangt af van je eigen stuurkunst. Een stuurman op een schip moet vaak reageren op de verschillende weersomstandigheden, waar hij geen invloed op heeft. Zo moet jij in je leven vaak reageren op van alles en nog wat waar je ook geen invloed op hebt. Maar het mag duidelijk zijn dat hoe jij reageert wel cruciaal is voor de uitkomst.
 
Er is een belangrijke reden om aan persoonlijk leiderschap te doen. Je overbrugt de kloof tussen potentieel en prestatie. Doordat je niet goed bent in persoonlijk leiderschap laat je veel potentie liggen. Als je naar je dagelijks leven kijkt, en dat aandachtig observeert, zul je merken dat je vaak geleefd wordt in plaats van dat je jezelf leidt. Het is reactief en niet proactief. Maar het kan ook anders. Je kunt je ook minder laten leiden en jouw eigen koers varen. Een proactieve attitude ontwikkelen en worden wie jij daadwerkelijk bent. Persoonlijk leiderschap zorgt ervoor dat je je eigen potentieel tot ontwikkeling brengt.
 
Persoonlijk leiderschap is onmogelijk zonder zelfkennis. Hier lees je 10 tips voor persoonlijk leiderschap.

Wil je je graag ontwikkelen op het gebied van leidinggeven? Volg dan nog snel de module van de maand oktober op Travel College: Leiderschap en Persoonlijkheid. De cursus duurt 16 uur en geeft een inleiding over leidinggeven. Vragen als ‘Wat speelt er bij managers?’ en ‘Welke competenties zijn van belang?’ zullen onder andere aan bod komen. Nieuwsgierig? Grijp snel je kans en registreer je gratis op www.travelcollege.nl.

Gratis online je Soft Skills ontwikkelen op www.travelcollege.nl

Uit arbeidsmarktonderzoek in de Reisbranche blijkt dat de leer- en ontwikkelingsmogelijkheden in de top 3 staan van slechts beoordeelde baankenmerken. Er valt op dat gebied dus nog wel wat te winnen. Daarom heeft Reiswerk deze maand een online leerplatform voor de reisbranche gelanceerd: www.travelcollege.nl.

Dit online leerplatform is ontwikkeld met SkillsTown, de grootste online opleider van Nederland. Ben je een medewerker in de reisbranche? Dan mag je gratis deelnemen aan  e-learning cursussen, webinars en micro learnings. De cursussen in Travel College zijn in deze eerste fase voornamelijk gericht op soft skills, die dus essentieel zijn voor je carrière. In de komende maanden wordt het aanbod nog breder, met bijvoorbeeld vakinhoudelijke trainingen op het gebied van marketing en e-commerce. Registreer je snel of lees hier meer over de mogelijkheden.

Meer weten?
Je kunt al jouw vragen over leren & ontwikkelen stellen aan Miranda Wiltenburg, projectmanager leren, ontwikkelen & arbeidszaken binnen Reiswerk, via miranda@reiswerk.nl.
 
Bronnen: Monster.com, Monster.nl, TTI Succes Insights, Expand.nl, Careerbuilder.com, De Valk Leadership Company, HRZone

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.