Blended learning is hot! Maar wat houdt het eigenlijk in?

Gepubliceerd op: 12-07-2018

De combinatie tussen zelf leren (vaak online) en klassikaal of gezamenlijk leren, komt steeds vaker voor binnen organisaties. Het rendement van deze succesvolle combinatie is bewezen hoger dan volledig klassikale opleidingen. Maar wat is blended learning? Wat zijn de voordelen? Hoe implementeer je blended learning succesvol in je bedrijf? 

Wat is blended learning?

Er zijn veel definities te vinden voor blended learning. Blended learning is volgens experts:

  • Een combinatie van traditionele en online vormen van leren

  • Een didactisch concept dat de verschillende leercontexten - groepsbijeenkomsten, werkplek, leerteam, individueel - met elkaar verbindt vanuit een digitale leeromgeving.

  • Een combinatie van media en tools die gebruikt worden in een elektronische werkomgeving

Uiteindelijk is blended learning vaak een compromis tussen puur face-to-face (vaak klassikaal) leren en puur online (vaak individueel) leren.

De voordelen van blended learning: zelf leren, samen doen

Investeren in een blended learning opleiding voor medewerkers kan veel voordelen bieden. Door de succesvolle combinatie van nieuwe manieren van leren en technologische middelen is het rendement van Blended Learning bewezen hoger dan volledig klassikale opleidingen. Zo zijn medewerkers die een Blended Learning opleiding volgen niet voor langere tijd (tegelijkertijd) afwezig, omdat ze de theorie online en dus tussentijds of thuis leren. Daarnaast kan een afdeling of team gelijktijdig aan de e-learning modules beginnen, samen aan klassikale dag(en) deelnemen en vervolgens optimaal voorbereid starten met continu verbeteren.

Blended learning wordt vaak ingezet om de voordelen van klassikaal leren te kunnen benutten, en daarbij tegelijkertijd het probleem van ‘transfer of training’ zo klein mogelijk te houden. Want, wat je in de klas leert, moet je ook weer vertalen naar de praktijk.
 
De wereld verandert dus en onze kijk op leren moet mee veranderen. Dit zegt Aleid Erbrink programmamanager bij trainingsbureau Boertien Vergouwen Overduin. “Vroeger leerden we klassikaal. Maar dat heeft één nadeel. Wat je in de klas leert, moet je ook weer vertalen naar de praktijk. De ‘transfer of training’ noemen we dit ook wel.

Dit is een probleem dat we ooit zelf in het leven hebben geroepen, door over te stappen van de leermeester-gezel verhouding (leren op de werkplek met een mentor of senior) naar het klaslokaal. Een groot voordeel van klassikaal leren is natuurlijk dat één expert meerdere mensen tegelijkertijd kan opleiden. Het nadeel is dat dit vaak niet op de werkplek gebeurt. Daardoor is het minder vanzelfsprekend dat je alles onthoudt, wat je die dag daarvoor in de klas hebt geleerd.”

Blended learning maakt leren leuker

Blended learning maakt leren en ontwikkelen efficiënter, effectiever en leuker. Daarnaast kun je vaak ook grotere hoeveelheden kennis en vaardigheden tot ons nemen. Het is daarbij wel belangrijk dat je op zoek gaat naar de best passende vorm van blended learning, zodat de beoogde doelen zo effectief mogelijk worden behaald.

Bij blended learning draait het allemaal om het samenstellen van de juiste mix van leervormen. De keuze van de juiste ingrediënten -‘de juiste blend’ – is daarbij cruciaal. Blended learning gaat over het mixen van álle denkbare vormen van leren. Van oefenen met een acteur tot serious gaming, simulaties, gebruik van apps en digitale leerplatforms en werkplekleren. En echt sterk wordt blended learning pas als de combinaties worden gecombineerd en vervlochten tot één geheel waarin de verschillende componenten elkaar versterken.

Drie aspecten voor een succesvol ontwerp voor blended learning

Drie aspecten liggen volgens Aleid Erbrink aan de basis voor een succesvol ontwerp voor blended learning in de organisatie.

1 Emotie

Emotie kun je zien als een leerervaring. Hoe meer leerervaringen je binnen een combinatie van leervormen kunt creëren, hoe groter het resultaat. Weet je emotie op te roepen in je leertraject, dan creëer je impact.

2. Herhaling

Hoe verbazend snel we nieuwe kennis ook weer lijken te vergeten, is aangetoond door de Duitse pionier in het leerpsychologisch onderzoek, Hermann Ebbinghaus. Al in 1885 publiceerde hij een model, waarmee hij aantoont, dat wanneer je feitelijke informatie eenmalig tot je neemt, je na één week al 40 tot 80 procent bent vergeten. Nu schijn je dat vervelende vergeeteffect te kunnen verkleinen door tijdens het leerproces de juiste emotie op te roepen. Maar onderschat in dat verband ook de kracht van herhaling niet.

Build a learning habit’, klinkt dat zo mooi in het Engels. Maak er een gewoonte van om regelmatig te leren. Door die herhaling wordt leren namelijk een stuk leuker en makkelijker. Blended learning zorgt voor het terugkeren van leerervaringen. Dankzij de combinatie van bijvoorbeeld training en werkplekleren bied je een sterke basis aan in de training, en stimuleer je de deelnemer om het recent geleerde meteen toe te passen in zijn of haar eigen praktijk.

3 Technologie

Technologie kan een goede brug slaan tussen klassikaal leren en werkplekleren. Met behulp van technologie wordt het immers makkelijker om meerdere tijd- en plaatsonafhankelijke werkvormen aan te bieden. Technologie maakt het zelfs mogelijk om emotie op te roepen, denk aan het tonen van aangrijpende video’s. Ook het inbouwen van herhaling (in de vorm van bijvoorbeeld testresultaten en feedback) wordt door technologische vernieuwingen veel makkelijker en toegankelijker gemaakt. Bovendien kun je door de technologische ontwikkelingen de ‘blend’ ook nog eens flink verbreden. Landsgrenzen en taalbarrieres zijn namelijk geen belemmiring meer.

Aan de slag met blended learning

De belangrijkste boodschap van blended learning is volgens Aleid Erbrink: kies een optimale mix van vormen, gericht op wat je in de praktijk wilt veranderen.

Online waar het kan en offline als het moet. In die mix kun je aansluiten bij hoe mensen zélf al graag willen leren, waardoor het aantrekkelijk voor ze wordt om het te gaan doen en leren ook nog eens sneller gaat. Waardoor ze eerder resultaten bereiken die het verschil gaan maken in de praktijk.

Maar hoe ga je als HR nu concreet aan de slag? Het begint met de goede ingrediënten voor in je mix, zou een chefkok zeggen. Spreekt het idee je aan om met blended learning aan de slag te gaan? We geven je volgende week tien ingrediënten om te komen tot de ideale ‘blend’ van leervormen binnen je bedrijf. 

Bronnen: Sixsigma, Sixsigma, HRBase, Onderwijs van Morgen

Waar heb jij een vraag over?

0
The web site is now storing only essential cookies on your computer. If you don't allow cookies, you may not be able to use certain features of the web site including but not limited to: log in, buy products, see personalized content, switch between site cultures. It is recommended that you allow all cookies.