Blog: Social Media - welke kanalen werken voor jou?

Gepubliceerd op: 16-03-2021

Cindy combineert haar passie voor reizen met haar werkervaring in de online marketing. Ze wil met haar bedrijf Round Egg Travel het eerste reis bemiddelingsbedrijf zijn dat reizen verkoopt in samenwerking met content creators en travel influencers. Daarnaast haalt ze veel voldoening uit het helpen van bedrijven in de reisbranche met hun online marketing strategie. Iedere maand deelt ze haar kennis en tips op het gebied van online marketing in deze blog op Reiswerk.
 
Van start met Social Media
Wat goed! Je gaat zelf aan de slag met de social media kanalen van jouw bedrijf of het bedrijf waar je voor werkt. Misschien hebben jullie al bestaande profielen, of wil je nieuwe profielen gaan aanmaken voor het bedrijf. Na wat research zie je toch door de bomen het bos niet meer… Er zijn zoveel verschillende social media kanalen. ‘Moet ik voor ieder kanaal een profiel aanmaken? En hoe werkt dit allemaal? Kan ik op alle kanalen dezelfde content plaatsen?’
Ik snap dat deze vragen en het aanbod van social media je duizelt als je je hierin verdiept. Laten we samen kijken hoe we de juiste kanalen en bijpassende content kunnen matchen met jouw doelgroep. Je begint altijd met het opzetten van een strategie. Zoals beschreven in de e-learning ‘Social Media’ op de e-academy, kun je hierbij gebruik maken van het social flywheel model.
 
Doelgroepanalyse
Om de juiste kanalen te vinden voor jouw doelgroep is het belangrijk dat je vooraf een doelgroepanalyse maakt. Je kunt hiervoor verschillende persona’s maken die de ‘personen’ in jouw doelgroep vertegenwoordigen. Naar aanleiding van deze analyse heb je goed in beeld wat de interesses en behoeften zijn van jouw doelgroep, in welke leeftijdscategorie ze vallen en heb je inzicht in de demografische gegevens. Nu kunnen we gaan kijken welke kanalen aansluiten bij jouw doelgroep. Ik licht vier populaire kanalen uit in de reisbranche welke ook uitgebreid aan bod komen in de e-learning ‘Social Media’.
 

1. Facebook
Met 10,4 miljoen Nederlandse gebruikers is Facebook veruit het bekendste social media kanaal. Doordat Facebook al een tijdje bestaat is dit kanaal bekend en populair bij vrijwel iedere doelgroep. Het is dus altijd een goed idee om Facebook op te nemen in jouw social media strategie. De content die je op Facebook deelt kan verschillende doelen hebben. Je kunt jouw volgers inspireren met afbeeldingen of video’s, je kunt ze informatie verstrekken waarbij je vervolgens een link maakt naar jouw website of blog en je kunt actief aan de slag met advertentiecampagnes. Facebook heeft het Social Advertising gedeelte al erg ver ontwikkeld. Zij hebben een volledig beeld van de wensen, behoeften en interesses van iedere gebruiker waardoor je jouw advertenties heel specifiek kunt inzetten. Er zijn twee manieren om campagnes te draaien in de social-media sales funnel: Sequential en behavioural advertising. Als je de customer journey van jouw klant goed in beeld hebt kun je gaan beslissen welke soort campagnes je tijdens welke fase in de klantreis wilt inzetten. Vervolgens kun je met de kennis die je hebt opgedaan in de e-learning jouw gewenste campagnes gaan opzetten in het  Advertentiecentrum van Facebook. Je klikt op de button ‘Advertentie maken’ en kiest voor de gewenste campagne.

Afbeelding1.png
Bron: Facebook
 
2. Instagram
Instagram is vooral populair in de leeftijdscategorie 15-39 jaar. Met 5,6 miljoen Nederlandse gebruikers is ook dit kanaal erg bekend. Op Instagram is het de bedoeling dat je jouw (potentiële) volgers inspireert met afbeeldingen en video’s. Geen ellenlange teksten, maar mooi beeld dat meteen aanspreekt. Doordat je een doelgroepanalyse hebt gemaakt en door middel van social listening weet je precies waar jouw volgers behoefte aan hebben en welke content het goed doet. Tijd voor de volgende stappen:

  • Verzamel content die je al hebt en creëer wat je nog mist.
  • Besluit of het Empower-, Educate-, Entertain- of Engage-content is.
  • Plaats deze content tegen het LCSS-model.
Voorbeelden van content die je nu kunt gaan plaatsen zijn:
  • Een video over een nieuwe bestemming
  • Foto’s of een video van een medewerker op studiereis.
  • Neem jouw volgers mee tijdens een hotel bezichtiging.
  • Deel een afbeelding met daarop twee uitersten: Ben jij team strand of team stad?
insta.png
Instagram: Bron Canva
 
Neem jouw volgers mee in je wat je doet, inspireer ze, ga de interactie aan en laat jouw posts ook af en toe informatief zijn.
In de stories van Instagram kun je meer van jouw bedrijf laten zien achter de schermen. Hier hoeven geen perfecte plaatjes voorbij te komen. Houd het hier echt en zorg dat jouw doelgroep zich met jou kan identificeren. Laat jouw volgers kennis maken met jouw werknemers, maak eens kleine quizjes of houd een vragenrondje. Het is erg belangrijk om de interactie aan te gaan. Zo leren zij niet alleen jou beter kennen, maar leer jij ook de behoeften en interesses van jouw volgers kennen, waar je vervolgens jouw content weer op aan kunt passen. Win-win!
 
3. Pinterest
Met 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers is Pinterest een populair kanaal in de leeftijdscategorie 20-39 jaar. Op Pinterest kan de gebruiker moodboards maken door afbeeldingen te ‘pinnen’ op een bord. Op deze borden bewaren en verzamelen gebruikers dingen die hen inspireren. Door actief te zijn op Pinterest geef je mensen reisinspiratie voor de toekomst. Plaats naast mooie, dromerige plaatjes ook handige tips en ideeën voor jouw doelgroep. Probeer dan bijvoorbeeld door te linken naar een blogpost.
Pinterest is een uitstekend marketing kanaal als je meer verkeer naar jouw website wilt leiden. Iedere keer dat een gebruiker op jouw afbeelding klikt, wordt deze meteen doorgelinkt naar jouw website. Nog een voordeel van Pinterest is dat jouw afbeeldingen repint kunnen worden. Wat betekent dit? Jij upload een afbeelding, een gebruiker pint deze afbeelding op zijn of haar moodboard en vervolgens repint een andere gebruiker deze afbeelding weer. Het voordeel is dat de originele bron (de link naar jouw website) altijd blijft bestaan en je zo een heel groot bereik krijgt.
pinterest.png
Pinterest: Bron Canva
 
4. Twitter
Dit is hét platform om te weten wat er gebeurt in de wereld en waar iedereen het over heeft. De meeste actieve doelgroep op Twitter bevindt zich in de leeftijdscategorie 20-39 jaar oud. Naast het posten over jouw product of bedrijf wordt Twitter ook veel gebruikt om user generated content te vinden. Dit is dus een kanaal dat je uitstekend kunt inzetten in de ‘social listening fase’.
Ga op zoek naar klantbeoordelingen, foto’s en video’s van klanten die je product gebruiken, reacties en vragen van klanten. Je kunt deze berichten vervolgens analyseren en hierop reageren. Zie je bijvoorbeeld dat men veel slechte reacties achterlaat op een hotel dat jij aanbiedt? Kies er dan voor om dit hotel niet meer aan te bieden. Door na te gaan op welke accommodaties wel positief wordt gereageerd kun je deze vervolgens gaan aanbieden in jouw reizen. Reageer op de negatieve berichten en bedank jouw volgers voor hun betrokkenheid en het meedenken met jouw bedrijf. Samen kun je jouw diensten nog beter maken!

twitter.jpg
Twitter: Bron Unsplash
 
Hoe verhoog ik mijn online zichtbaarheid op een organische manier?
Een onderwerp dat veel speelt en met de steeds veranderende algoritmes ook constant actueel blijft. Vanuit de e-learning wordt er vooral vanuit gegaan dat je aan de slag gaat met advertenties via social media om jouw doelen te behalen. Ik wil je ook wat tips geven om aan de slag te gaan met jouw online zichtbaarheid op de organische manier. Organische resultaten zijn de 'onbetaalde' resultaten, ook wel natuurlijke resultaten genoemd.

  • #WHY.
     Focus je in jouw content niet te veel op jouw product of dienst en waarom het zo geweldig is, maar leg de nadruk op jouw WHY. Waarom ben je dit bedrijf/ kanaal gestart en welk probleem wil je wegnemen bij jouw klanten/ volgers?
  • #Storytelling.
     Vertel jouw verhaal, benoem jouw drijfveren en inspireer jouw volgers. Zorg dat je constant dezelfde boodschap kunt doorvertalen naar jouw social media kanalen. Wees consistent in wat je wilt vertellen en uitstralen.
  • #Post regelmatig!
     Nu hoef je echt niet iedere dag een paar uur te besteden aan het delen van content op jouw social media kanalen. Mijn advies? Post twee keer per week en zorg dat je daar dan ook jouw stories in meeneemt. Canva is een gratis tool waar je prachtige creaties in kunt maken, helemaal aangepast naar jouw huisstijl. Zo ziet alles er ook nog eens super professioneel uit.
  • #Interactie
    Zorg dat je naast het posten van content ook interactief deelneemt. Reageer altijd als er iemand op jouw post reageert en comment ook eens op posts van de pagina’s die jij volgt. Zo zorg je ervoor dat jouw posts meer zichtbaarheid krijgen en je meer volgers genereert.
  • #Contentkalender
    Maak iedere maand een contentkalender zodat je niet twee keer per week veel tijd kwijt bent aan het bedenken en maken van een post. (Wat vaak resulteert in het overslaan van een post waardoor je opeens nog maar eens in de twee weken post… Oeps!) Blok een ochtend in jouw agenda om de contentkalender voor de komende maand in te vullen. Bedenk alvast onderwerpen, zoek bijpassende afbeeldingen en als je tijd over hebt kun je zelfs al wat posts inplannen via Facebook Business of bijvoorbeeld Hootsuite.
    Extra tip: Bedenk een paar verschillende onderwerpen die je maandelijks terug laat komen, scheelt nog meer tijd.
Vragen over de inhoud van deze blog? Stuur Cindy een berichtje via haar Persoonlijke LinkedIn-pagina of mail naar cindy@roundeggtravel.nl
 
Volg de gratis e-learning Social Media
Wil je een krachtige social-media strategie opzetten of weet je nog niet precies hoe je een geïntegreerde strategie voor social media ontwikkelt? Dat leer je in de e-learning Social Media die je kunt volgen op www.travelcollege.nl. Hét online leerplatform voor alle medewerkers in de reisbranche. Je vindt hier e-learnings, webinars, essentials en podcasts. Stuk voor stuk gratis te volgen. Neem snel een kijkje en leer vandaag nog alles over Social Media. Veel succes!

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.