Schrijf je nu in voor de workshop 'Verbind verschillende generaties op de werkvloer' Meer informatie & inschrijven.

Een goede leercultuur: dit zijn de vijf kenmerken

03 dec 2019

Ook al is het geen woord dat je in de Dikke van Dale tegenkomt, bijna iedereen weet wel wat er met ‘leercultuur’ wordt bedoeld. Steeds meer reisbedrijven zien immers ook het belang hiervan in, dat hun medewerkers blijven leren en zich ontwikkelen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat organisaties die zich volop bezighouden met kennisontwikkeling, succesvoller zijn. Het kan dan ook een behoorlijke voorsprong geven op de concurrentie. Een leercultuur kan er bij elk bedrijf weer heel anders uitzien. Toch bestaan er wel randvoorwaarden om een goede leercultuur neer te zetten. Zoals deze vijf:
 
1.Geef het goede voorbeeld
Medewerkers kijken hoe de top het aanpakt, en in veel gevallen is dat hun voorbeeld. Wenda Bolink, Senior Strategy Consultant bij PROOF, verwoordt dat als volgt: “De top geeft richting aan waar de organisatie naartoe gaat en hoe ze dat doet. Directieleden handelen naar de waarden en laten hun commitment zien. Voorbeeldgedrag van de top is de drijfveer van succes: als de top geen rolmodel is, hoe kunnen we dan verwachten dat andere leidinggevenden zich gedragen als rolmodellen?”
 
2. Het waarom van leren
Vroeger ging het er natuurlijk anders aan toe dan vandaag: we gingen naar school, kozen eventueel een vervolgopleiding en dan zat het studeren erop. Nooit meer blokken, wat een feest. Op naar de arbeidsmarkt! Tegenwoordig moet je echt blijven leren, wil je waardevol zijn voor het bedrijf. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Veel medewerkers vinden het al een uitdaging om hun werk af te krijgen, dus hebben ze geen tijd of energie over om ook nog te leren. Heel begrijpelijk, maar wil je tot je pensioen blijven werken, dan met je wel je kennis bijspijkeren. Continu.


 
3. Op een structurele manier
Ok, de wil en de tijd is er. Je medewerkers kunnen gaan leren. Maar wacht even: het is wel goed om hier structuur in aan te brengen. Wat zijn bijvoorbeeld de leerdoelen? En hoe gaan jullie dat aanpakken? Periodiek monitoren en bijsturen is hierbij heel belangrijk. Hierdoor blijft het leren ook onder de aandacht.
 
4. Beloon de medewerkers die wl aan kennisontwikkeling doen
Er zijn altijd medewerkers die er niets van moeten weten, van dat leren. Je eerste gevoel zegt je misschien volledig te focussen op die groep, om ze tch zover te krijgen. Maar misschien bereik je er wel veel meer mee door je te focussen op de groep die wl leert. Beloon hun positieve gedrag door zicht op promotie of een studiereis. Wie weet zien degenen die niet willen leren wel die positieve punten, en raken ze gemotiveerd om ook aan hun kennis te gaan werken.
 
5. De juiste faciliteiten
Geef je medewerkers volop de ruimte om te gaan leren. Denk hierbij aan tijd en budget. Maar ook aan de manier van leren. Velen zitten er misschien niet op te wachten om hiervoor naar een locatie te gaan, en leren liever online wanneer het hn uitkomt. Gelukkig worden daar vandaag de dag volop mogelijkheden voor geboden. Ook wij hebben een online leerplatform ontwikkelt, speciaal voor alle medewerkers in de reiswereld: www.travelcollege.nl. Hier vind je online cursussen, webinars en micro-learnings waarmee zij gratis hun kennis kunnen bijspijkeren. Op allerlei gebieden, van marketing tot Spaans in twee weken.
 
Gratis webinar van de maand: Succesvol leren
Het is voor veel medewerkers dus best een klus om met plezier te leren. Dit is ruim bekend vanuit de praktijk. Maar wat doe je hiermee als leidinggevende of als HR-manager?  In ons webinar van de maand bekijkt Mirjam Pol dit fenomeen vanuit de invalshoeken van IQ (niet zo belangrijk als iedereen denkt), stress (veel belangrijker dan veel mensen denken) en leerdiagnose (vaak vergeten, maar wel degelijk een vereiste voordat je aan oplossingen begint).  Je kunt dit webinar de hele maand december gratis bekijken op www.travelcollege.nl.
 
 
Bron: hrpraktijk.nl
 

cta

Niet gevonden wat je zocht?

We helpen je graag verder

Neem contact met ons op en we zorgen voor een passend antwoord op jouw vraag.