Organisatieverandering in de reisindustrie: Betwixt & Between

Gepubliceerd op: 19-04-2018

Veranderen, we doen het elke dag. Klein, soms groot. Aanpassen aan de omgeving of juist willen opvallen en de dingen anders doen. Soms zichtbaar en bewust, soms onzichtbaar of vrijwel onbewust. Het gaat ons best goed af, toch?

Beste veranderaars…

We beginnen dit Whitepaper met een positieve kijk op veranderen. Het hoort er bij. Soms kijken we ernaar uit, soms wachten we af. Herkenbaar? Waarschijnlijk ben jij ook een van de veranderaars in jouw organisatie. Toch lijkt er een laag schuil te gaan onder deze positieve houding. De laag waarin we angst kennen om waardevolle zaken te verliezen of onzekerheid ervaren over de toekomstbestendigheid van onze vaardigheden. Of deze laag boven komt heeft veel te maken met onze ‘locus of control’; de mate waarin we verwachten dat we in control zijn over de verandering, lees: dat we verwachten ermee te kunnen dealen. Dit thema is onder te verdelen is in twee uitgangspunten: de wereld, het leven overkomt mij of ik ben in control over mijn leven, mijn wereld. Als HR professional geef ik vaak vorm aan verandering en denk ik graag in categorie 2. Als ik niks aan de situatie kan veranderen, ben ik altijd nog in control over hoe ik naar de situatie kijk (groot fan van omdenken). Toch komen we allemaal vroeg of laat in situaties terecht waarin we geen controle ervaren, geen grip hebben op veranderen of op onze organisatie. Dan wordt het spannend. Welke wetten gelden er dan? Daarover gaat dit Whitepaper, welk het eerste onderdeel vormt van een drieluik over de Employee Change Journey.

Ik wil je uitnodigen op een reis genaamd: “The Employee Experience of Business Transformation”. Afgelopen maanden heb ik onderzoek gedaan onder managers en medewerkers in de reisindustrie om in kaart te brengen welke verandering er gaande is en wat dit betekent voor medewerkers. Eerder schreef ik over de veranderagenda van de managers. Dit deel gaat over het perspectief van medewerkers, hoe gaan zij om met ‘altijd anders’.

In de gesprekken met medewerkers viel me op dat de periode van het niet weten, het oude loslaten en het nieuwe nog niet bereikt hebben veel los maakt, daarover gaat dit deel 1: Betwixt and Between. Daarnaast brengen de verhalen een hoop aan het licht dat verder gaat dan de geobserveerde veranderprocessen, achter de soms weerbarstige reacties gaat veel schuil, daarover volgt deel 2: 'Onzichtbare krachten aan het werk'. Beide paragrafen dienen als introductie voor de uiteindelijke beschrijving van de Employee Change Journeys (deel 3).

Klik hier om deel 1 van mijn whitepaper 'Organisatieverandering in de reisindustrie - een medewerker perspectief' te downloaden.

Veel leesplezier. Heb je vragen en/of opmerkingen, ik hoor graag van je!

Met hartelijke groet,

Annemiek


Annemiek van der Schaft is op 1 januari 2017 gestart met haar promotie-onderzoek. Als HR professional binnen NHTV onderzoekt ze de impact van technologische ontwikkelingen op de toekomst van werk. 

Reiswerk financiert in samenwerking met CELTH (Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality) wetenschappers, waaronder Annemiek, die fundamenteel en breed promotieonderzoek doen naar één van de thema’s van de Onderzoeksagenda Reisbranche.


Lees hier deel 2 van de whitepaper.

Klik hier om alvast het volledige whitepaper van Annemiek te downloaden, én om meer te lezen over Annemiek en de andere promovendi.

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.