Hoe groot zou je LinkedIn netwerk eigenlijk moeten zijn?

Gepubliceerd op: 07-02-2019

Misschien heb je je weleens afgevraagd: ‘Hoe groot zou mijn LinkedIn-netwerk eigenlijk moeten zijn?’ Dan ben je niet de enige, want die vraag wordt enorm vaak op Google gesteld. Om je meteen een idee te geven: 35% van de LinkedIn-gebruikers heeft tussen de 0 en 499 eerstelijns connecties, en slechts 10% heeft meer dan 3.000 contacten op dit platform. Toch is het belangrijker hoe waardevol je contacten zijn, dan het aantal connecties dat je hebt. De juiste connecties kunnen je namelijk helpen om voorkennis over een bedrijf te krijgen, je door te verwijzen naar een baan of carrière-advies te geven. 

Wees niet te enthousiast met het verzenden van uitnodigingen

Het is belangrijk om selectief te zijn bij het verzenden van LinkedIn-uitnodigingen. Telkens wanneer je een uitnodiging stuurt, adviseert LinkedIn je vaak om alleen mensen uit te nodigen die je kent. Dit gebeurt om verschillende redenen:

  • Er is een limiet aan hoe groot je netwerk kan zijn.

  • Als de ontvanger een compleet vreemd persoon voor je is, dan is dit geen netwerken. Terwijl dat juist is waar de site voor staat.

  • Sommige mensen sturen uitnodigings-spam en dat is duidelijk in niemands belang. 

Verschillende typen LinkedIn gebruikers

Op LinkedIn zijn er allerlei soorten netwerkers. Sommigen zijn op een missie om zoveel mogelijk mensen te verbinden, en anderen geven er de voorkeur aan alleen een link te hebben met mensen die ze écht goed kennen. Wat de reden om LinkedIn te gebruiken ook is, uiteindelijk willen de meesten een zo groot mogelijk netwerk hebben. Het kost tijd en het is hard werken om dit te bereiken. 


Welk type gebruiker ben jij?

Dat weet je zelf natuurlijk het beste. Want de juiste grootte van je netwerk is volledig afhankelijk van wat je wilt bereiken op LinkedIn en hoe je netwerkt. Het is een persoonlijk iets om een kring van mensen om je heen te bouwen met wie je geassocieerd wilt worden. Het is wel handig om minstens één iemand in je netwerk te hebben die als doel heeft ‘zoveel mogelijk connecties’ te hebben. Of misschien wel een paar als je een baan zoekt. Het zal je bereik namelijk aanzienlijk helpen uitbreiden. Als je het klein houdt met waardevolle contacten, dan weet je vrijwel zeker dat bijna iedereen in je netwerk je graag wilt helpen bij het vinden van een uitdagende job. Aan de andere kant: als je ervoor kiest om je netwerk op grotere schaal te laten groeien met mensen die je misschien eenmalig heel even hebt gesproken, dan heb je ook meer contacten om te bereiken. Maar het zijn mogelijk niet allemaal connecties waar je echt wat aan hebt.

Welke vorm moet je netwerk zijn?

Een interessantere vraag dan de grootte, is welke vorm je netwerk moet zijn. Wanneer je bijvoorbeeld een baan zoekt, komt het belang van netwerken sterk naar boven. Uit onderzoek blijkt namelijk dat maar liefst 70% van de vacatures wordt ingevuld via een netwerk. In het ideale geval kun je iemand tussen je contacten vinden die werkt bij het bedrijf waar je meer over wilt weten. Want wie kan je betrouwbaardere informatie geven dan degene die daar daadwerkelijk zit? Hij of zij kan je een gedetailleerde indruk geven van hoe de werkgever eigenlijk is. En met een beetje geluk kan deze persoon een goed woordje voor je doen bij degene bij wie je moet solliciteren.
 
Kortom, heb je niet zo heel veel connecties op LinkedIn? Geen zorgen! Wanneer je contacten waardevol zijn en je netwerkactiviteit doelgericht is, biedt dit dus veel voordelen voor de (nabije) toekomst. En misschien is dat nog wel belangrijker dan de grootte van je netwerk!

Waar heb jij een vraag over?

0
Je hebt aangegeven geen toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Sommige functies werken mogelijk niet zonder cookies. Mocht je jouw keuze willen wijzigen, dan kan dit altijd middels deze cookie-consent pop-up. Meer weten over de cookies die we gebruiken? Ga naar onze cookie-informatiepagina. Bekijk hier het privacybeleid van Reiswerk voor meer informatie over hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan.